همشهری‌آنلاین: ساختمان فاطمی خانه موسیقی برای نخستین بار پذیرای چند سخنرانی و اجرای موسیقی مرتبط با این سخنرانی‌ها در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران است.

 به گزارش همشهری‌آنلاین  این برنامه‌ها از ساعت 6 تا 8 عصر  روز 24  تا 27 اردیبهشت  در ساختمان فاطمی خانه موسیقی برگزار خواهد شد.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی در نخستین روز جشنواره(24 اردیبهشت)  داریوش پیرنیاکان به بررسی موسیقی عاشیقی می پردازد. پس از آن آشوق ممد ممداف از کشور گرجستان، عاشیق محمود ممداف از جمهوری آذربایجان و عاشیق قدرت میرزاپور از ایران به اجرای برنامه می پردازند.

یکشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه ابتدا بهمن کاظمی به سخنرانی درباره داستان‌های اقوام و عشایر زاگرس (کرد و لر) می‌پردازد. پس از آن منظومه کرمی و قدم خیرایرج رحمان پور(نوازنده)، احسان عبدی‌پور(لرستان) و سید پیرمحمد ذوالنوری (کرمانشاهان) اجرا می شود.

جهانگیر نصر اشرفی دبیر جشنواره نیز به عنوان سخنران دوم  در این روز به سخنرانی با موضوع از گوسان تا حافظ می‌پردازد. پس از آن نیز منظومه کوراوغلو توسط عاشیق قدرت میرزاپور و منظومه حیدر بیگ و صنمبر و گل گیس توسط شهباز دالمند و میرزا علی چهرازی اجرا می‌شود.

 در  روز دوشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه،سیدمحمد جمال طاهری به بازخوانی داستان فرود بر پایه نگاه به دیگری می‌پردازد. پس از آن منظومه زلیخا (کردی شمال خراسان) توسط سهراب محمدی اجرا می‌شود. دکتر سجاد آیدنلو نیز درباره نقالی در ایران به سخنرانی خواهد پرداخت. اجرای شاهنامه‌خوانی کوروش اسد‌پور (بختیاری‌و کهکیلویه و بویر احمد) از دیگر برنامه‌های روز سوم جشنواره است.

سه شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه  که  آخرین روز جشنواره  است ابوالفضل خطیبی درباره شاهنامه و شاهنامه‌خوانی به اجرای برنامه می‌پردازد. شاپور کمالی و درویش رحمان خرخره نیز شاهنامه خوانی خواهند کرد. عباس شیرزادی آهودشتی نیز به عنوان سخنران بعدی منابع شاهنامه را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از آن نیز الله کرم مهدویان از بوشهر به اجرای شاهنامه خوانی می‌پردازد.

هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از بیست و چهار تا بیست و هفتم اردیبهشت ماه در تهران و کرمان برگزار می‌شود.

 

کد خبر 134283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز