یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند : غذا بخش مهمی از زندگی روزانه است و ابتلا به بیماری دیابت نباید به معنی چشم‌پوشی از لذت و رضایت در زمان صرف غذا تلقی شود.

مواد غذایی

خوشبختانه یک رژیم غذایی پروتئینی و با شاخص گلایسمیک پایین (میزان قند خون پس از مصرف کربوهیدرات‌ها) برای همه افراد مفید است. اجرای یک استراتژی تندرستی در خانه که شامل یک تغذیه خوب و مناسب است از اهمیت بالایی برخوردار است. پیروی از یک رژیم غذایی جدید می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ به‌ویژه اگر داروها، مشکلات دندانی، محدودیت فعالیتی، بیماری یا تغییرات حسی نیز باعث بی‌اشتهایی شوند. بر همین اساس برای موفقیت در رعایت یک رژیم غذایی دیابتی نکاتی را باید رعایت کرد.

توصیه‌هایی برای تهیه غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین

1- یک املت تازه تهیه کنید یا روز را با یک کاسه بلغور جوی دوسر پخته شده، فرنی بدون شکر و آرد گندم شروع کنیدکه می‌توان برای طعم‌دارکردن آن از میوه استفاده کرد، مخلوط غلات صبحانه، آجیل و میوه‌های خشک یا گندم کامل پرک شده شروع و آنها را با ماست یا شیر کم چرب میل کنید.

2- ساندویچ‌های مورد علاقه خود را با نان ذرت تهیه یا یک کاسه سوپ فلفل تند یا سوپ لوبیای خانگی برای ناهار آماده کنید. لوبیا قرمز، لپه، لوبیا سبز و عدس از جمله حبوباتی با شاخص گلایسمیک پایین هستند. اگر قصد دارید یک ساندویچ تهیه کنید، بهتر است از ماهی آزاد کنسروی به جای کنسرو ماهی تن استفاده کنید.

3- از غلات کامل غنی شده از پروتئین (برنج قهوه‌ای، ارزن) و سبزیجات بخارپز شده، به جای پاستا و پیتزا استفاده کنید. کلم بروکلی، چغندر، هویج و ذرت نیز جزو سبزیجات با شاخص گلایسمیک پایین به شمار می‌روند.

4- بهترین راه برای جلب رضایت افراد شیرینی خور، استفاده از یک قطعه میوه خام یا پخته شده است. میوه‌های دارای شاخص گلایسمیک پایین شامل: گیلاس، توت فرنگی، موز، هلو و گلابی است.

5- برای دریافت دستور پخت غذاهای خوشمزه، سالم و دیابتی به درمانگاه‌ها و انجمن‌های دیابت مراجعه کنید.

توصیه‌هایی برای صرف غذا

فاکتورهای محیطی و اجتماعی می‌توانند بر احساسات‌مان هنگام صرف غذا تأثیر بگذارند و میزان غذای دریافتی‌مان را متأثر کنند. برای گذر راحت از غذاهای سنتی به غذاهای سالم و ترغیب سالمندان دیابتی به عادات سالم خوردن، باید به چند نکته هنگام صرف غذا توجه کرد:
1- آیا محیط اطراف شما تمیز، راحت و مرتب است؟
2- آیا ارتفاع میز غذاخوری (پشت میز غذا خوری یا در رختخواب) مناسب است؟
3- آیا غذا با دمای مناسبی سرو می‌شود؟
4- آیا سمعک، عینک و دندان‌های مصنوعی شما به درستی کارگذاشته شده‌اند؟
5- چه کسی با شما غذا خواهد خورد؟ هیچ کس نباید تک و تنها غذا میل کند.
6- مشتاقانه به خانواده‌تان بگویید که چه غذایی سرو خواهد شد.
7- با یک موسیقی، گفت‌وگو یا نورپردازی مناسب، فضایی گرم و صمیمی را هنگام صرف غذا ایجاد کنید.
8- به‌طور قابل توجهی زمان صرف غذا را طولانی کنید و با شتاب غذا میل نکنید!

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 133846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز