همشهری آنلاین: یکی از آتشفشان‌های اکوادور با فوران ستونی از خاکستر فعال شد.

Ecuador Volcano

به گزارش واحد مرکزی خبر، آتشفشان "دهانه آتش" اکوادور روز جمعه با فوران ستونی از خاکستر به ارتفاع دهها متر فعال باعث شد صدها نفر از مردم اطراف ان به ناچار محل زندگی خود را رها کرده و فرار کنند.

مقامات اکوادور اعلام کردند انفجارهای تند ناشی از فعال شدن اتشفشان "دهانه آتش" واقع در 130 کیلومتری جنوب شرق "کوئیتو" به لرزش زمین و شکسته شدن شیشه پنجره های منازل مسکونی در اطراف آن منجر شد.

آتشفشان دهانه آتش که به زبان محلی "تونگوراهووا" نامیده می شود یکی از هشت اتشفشان فعال اکوادور است.

"سیلوانا هیدالگو" آتشفشان شناس اکوادوری گفت دانشمندان بدقت موقعیت را زیر نظر دارند و متوجه شده اند که فعالیت های این اتشفشان تا حد بسیار کمی کاهش یافته است. وی گفت آن چه که در چند ساعت اخیر شاهد ان بوده ایم کاهش اندک فعالیت های آتشفشان با توجه به کاهش میزان انرژی برای پرتاب ستون خاکستر و دود است.

مقامات اکوادوری گفته اند صدها خانواده در پی فعال شدن این آتشفشان ناچار شده اند از محل خارج شوند. همچنین فرودگاه ساحلی "گووایا کویل" را بسته اند. مسیر برخی از پروازها را هم تغییر داده اند تا با ستون خاکستر و دود ناشی از این اتشفشان مواجه نشوند.

شهر "بائوس" بعنوان یکی از مهم ترین شهرهای توریستی اکوادور هم در پی فعال شدن آتشفشان دهانه آتش تخلیه شده است. این آتشفشان از 1999 بعنوان یک آتشفشان فعال معرفی شده است؛ در 2008 هم بناگهان فعال شد.

کد خبر 133663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز