همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جزییات اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از شنبه (10 اردیبهشت) را اعلام کرد.

مومنی

 به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در حاشیه «نشست تخصصی قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی» با اشاره به اینکه آخرین هماهنگی‌ها برای اجرای قانون اخذ جرایم رانندگی انجام شده است، گفت: بر این اساس قانون جدید از روز شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه قانون جدید دو بخش دارد، افزود: بخشی از قانون نیازمند تدوین آیین‌نامه است و بخشی از آن نیز نیازی به تدوین آیین‌نامه ندارد که بر این اساس بخش‌هایی از قانون همچون نمره منفی، افزایش مهلت پرداخت جرایم رانندگی از روز شنبه اجرا می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا افزود: براساس ابلاغیه صورت گرفته از روز شنبه مهلت پرداخت جرایم رانندگی از یکماه به دو ماه افزایش یافته و خودروهای نو نیز تا پنج سال نیازی به انجام معاینه فنی ندارند؛ اما در عین حال پلیس در صورتی که با خودروی دارای نقص فنی مواجه شود از حرکت آن جلوگیری خواهد کرد.

 وی با اشاره به اینکه اعمال نمره منفی نیز از روز شنبه برای رانندگان در نظر گرفته می‌شود، گفت: از 200 تخلف رانندگی 20 تخلف که اکثرا حادثه‌ساز هستند جدا شده است که در صورت ارتکاب این تخلفات رانندگان در سوابق خود نمره منفی می‌گیرند.

 رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در مرحله اول اگر راننده‌ای 30 نمره منفی دریافت کند سه ماه گواهینامه‌اش ضبط شده در مرحله دوم اگر 25 نمره منفی بگیرد شش ماه گواهینامه‌اش ضبط می‌شود و در مرحله سوم با دریافت 20 نمره منفی گواهینامه راننده متخلف ابطال می‌شود.

 مومنی گفت: در عین حال از روز 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری استفاده از مواد مخدر، روانگردان‌ها و مشروبات الکلی توسط رانندگان 200 هزار تومان جریمه، شش ماه ضبط گواهینامه و معرفی به مراجع قضایی را به همراه خواهد داشت که بر این اساس کیت‌های لازم برای انجام تست الکل و اعتیاد رانندگان تهیه و در اختیار پلیس راه‌های کشور قرار گرفته است.

وی از الزامی شدن بستن کمربند ایمنی تمامی سرنشینان از روز شنبه خبر داد و گفت: بر این اساس بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان جلو و عقب خودروها از روز شنبه در جاده‌های برون‌شهری اجباری است و خودروهای متخلف مورد برخورد قرار می‌گیرند. از سوی دیگر خودروسازان و خودروهای تولیدی که فاقد کمربند عقب هستند نیز شش ماه مهلت دارند تا نسبت به نصب کمربند ایمنی صندلی عقب خودرو خود اقدام کنند.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه کلیه قوانین و مقررات رانندگی که در خصوص خودروها اعمال می‌شود برای موتورسیکلت‌سواران نیز از 10 اردیبهشت‌ماه اجباری است، گفت: در عین حال تمامی موتورسواران و ترک‌نشینان آنها در شهرها و جاده‌های کشور از روز شنبه مکلف به استفاده کلاه ایمنی هستند.

 مومنی با اشاره به اینکه از روز شنبه تمامی خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد شوند هر ساعت یکبار فعلا 13 هزار تومان جریمه می‌شوند، گفت: قطعا با تدوین آیین‌نامه مبلغ جرایم رانندگی میزان جریمه ورود به طرح ترافیک افزایش خواهد یافت.

 وی با تاکید براینکه مشکل انتقال جسد نیز بر اساس قانون جدید اخذ جرایم رانندگی حل شده است، گفت: در عین حال رانندگانی که دو تخلف حادثه‌ساز را به طور همزمان مرتکب شوند خودرویشان سه روز توقیف می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه از روز شنبه جریمه ایستادن خودروها و موتورسیکلت‌ها بر روی خط عابر پیاده 20 هزار تومان خواهد بود، گفت: از تمامی رانندگان درخواست می‌کنیم حتما حریم عابر پیاده را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت پلیس مکلف است در دفاع از حقوق شهروندان نسبت به اعمال قانون و جریمه رانندگان متخلف اقدام کند.

وی از مقصر شناخته شدن تولیدکنندگان خودرو و راهسازان در تصادفات رانندگی از روز شنبه خبر داد و گفت: بر این اساس خودروهای مدل 90 که فاقد کیسه هوا و ترمز ضد قفل باشند در صورت بروز تصادف، شرکت خودروساز به عنوان متخلف در کروکی تصادف معرفی شده و باید غرامت پرداخت کند. از سوی دیگر اگر نقص راه نیز در بروز تصادف نقش داشته باشد قطعا مسوولان راهسازی مکلف به جبران خسارت خواهند بود.

 رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص مبلغ جرایم رانندگی در قانون جدید گفت: میزان جریمه‌های رانندگی نسبت به کشورهای همجوار بسیار کم است و شاید یک بیستم آنها نیز نباشد. اما در کنار این امر موضوعاتی مانند توقیف و ابطال گواهینامه، محرومیت از رانندگی این نمره منفی شاید بتواند جبران کمی مبلغ جرایم را به جهت بازدارندگی کند.

کد خبر 133361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز