جمعه 1 تیر 1397 | به روز شده: 4 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
دوشنبه 5 اردیبهشت 1390 - 12:06:56 | کد مطلب: 133339 چاپ

آشنایی با چند نکته تغذیه‌ای برای خواب بهتر

زندگی > تغذیه - همشهری آنلاین - شهره فرجی:
یک متخصص تغذیه می‌گوید: در واقع برای خواب بهتر، غذای خاصی وجود ندارد ولی رعایت چند نکته تغذیه‌ای در این مورد نقش به سزایی دارد.

تری مسی مورگن تالر" متخصص تغذیه در مایوکلینیک در این مورد می‌گوید: اگر می‌خواهید به راحتی بخوابید به دنبال غذای خاصی نباشید،‌ خوردن یک غذای سبک،‌ چند ساعت قبل از خواب به راحت خوابیدن شما، کمک موثری خواهد کرد.

بنابراین غذای خاصی را در این مورد به شما معرفی نمی‌کنم بلکه تنها به نکات تغذیه‌ای اشاره می‌کنم که در آخر شب و فبل از خواب باید آن‌ها را رعایت کنید:

هیچوقت گرسنه، به رختخواب نروید.

خوردن یک غذای سبک می‌تواند شما را از فشار گرسنگی که به خاطر آن از خواب بیدار شوید، نجات دهد. برای مثال می‌توانید یک کاسه کوچک مخلوط شیر و غلات همراه با مقداری شکر بخورید و یا اگر دیابت دارید با مشورت با پزشک‌اتان غذاهای پیشنهادی را مصرف کنید.


از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب در آخر شب پرهیز کنید.

همچنین از مصرف غذاهایی که با طعم سیر آغشته شده و غذاهای پرادویه در آخر شب خودداری کنید. خوردن این نوع غذاها شما را بی‌تاب کرده و حتی موجب ترش کردن معده‌اتان خواهد شد.

هنگام خواب کافئین مصرف نکنید.

غذاهای کافئین‌دار قبل از خواب، موجب اختلال در خواب شما خواهند شد.

قبل از خواب بیش از حد آب و دیگر مایعات نخورید.

خوردن بیش از اندازه آب و دیگر مایعات شما را به طور مکرر برای دفع، بیدار خواهد کرد و به این ترتیب خواب راحت از شما گرفته خواهد شد.

اگر با رعایت تمام موارد فوق دچار بی‌خوابی‌های مکرر هستید با پزشک خود مشورت کنید تا با انجام مراحلی دیگر، خواب راحتی داشته باشید.

www.mayoclinic.com

در همین زمینه: