یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: یکی از اتفاقات خوب در حوزه موسیقی را می‌توان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی دانست؛ جشنواره‌ای که در ششمین دوره خود در سال 83 به دلایل نامعلومی تعطیل شد.

وعده برگزاری این جشنواره در خردادماه سال گذشته از سوی حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد و زمزمه‌های برگزاری آن در آذر ماه سال گذشته با معرفی دبیر به گوش رسید و بعد از گذشت یکسال این وعده تحقق یافت تا هفتمین جشنواره موسیقی نواحی با دبیری جهانگیر نصری اشرفی در تهران و کرمان از 24 تا 28 اردیبهشت برگزار شود. برگزارنشدن این جشنواره در میان جشنواره‌های گوناگون هنری خلأ در حوزه فرهنگ محسوب می‌شد، بنا به گفته دبیر جشنواره بازنگری این جشنواره از سوی مسئولان یکی از دلایل وقفه این جشنواره بوده‌است. به همین دلیل این دوره از جشنواره با رویکردی متفاوت با دوره‌های قبلی برگزار می‌شود.

هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در 4بخش برگزار می‌شود. نصری اشرفی با اشاره به این 4بخش تصریح کرد که مهم‌ترین بخش این جشنواره به خنیاگری و داستان‌پردازی اختصاص دارد که در سالن رودکی برگزار می‌شود و حدود 80 تن از هنرمندان خنیاگر به اجرای شاخص‌ترین داستان‌ها و منظومه‌های موسیقایی خواهند پرداخت.این پژوهشگر موسیقی و فرهنگ شفاهی ایران در ادامه به بخش کارگاهی که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اجرا می‌شود، اشاره کرد که هنرمندانی از کشورهای‌ ایران، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان و گرجستان نمونه‌های فاخری از داستان‌های موسیقیایی را براساس مباحث کارگاهی پژوهشگران و سخنرانان ارائه خواهند کرد.بخشی که برای استفاده از دانشجویان و هنرمندان موسیقی پیش‌بینی شده‌است.

آنطور که دبیر جشنواره اعلام کرده است، مجموعه سخنرانی‌ها و اجراهایی در سالن خانه موسیقی ایران، اختصاص به مبنایی‌ترین موضوعات ساختار موسیقی داستانی ایران دارد. اما بخش چهارم اختصاص به گروه نوازی 8 گروه برجسته عاشیقلار،‌سازی‌نه، خیوه‌لی، گیل‌آمارد، زهیروک، رزیف و گروه‌هایی از تاجیکستان دارد که در تالار وحدت برگزار می‌شود که گزیده‌ای از موسیقی مناطق ایران را برای مخاطبان اجرا خواهند کرد.

پیمان بزرگ‌نیا، کارشناس موسیقی بخش غرب کشور و عضو ستاد برگزاری جشنواره در این مورد گفت:این دوره از جشنواره با رویکرد پژوهشی برگزار می‌شود و ویژگی‌ای که جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبلی دارد، به حضور هنرمندان موسیقی نواحی برمی‌گردد که حاصل پژوهش‌های جهانگیر نصری اشرفی اصفهانی، دبیر جشنواره است. به همین دلیل شاهد چهره‌های تکراری در این دوره از جشنواره نیستیم.

بنابه گفته این کارشناس موسیقی، این گروه‌ها تا به امروز در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده‌اند. او دلیل انتخاب این گرو‌ه‌ها را سیاست جشنواره اعلام کرد و گفت: سیاست جشنواره امسال بر تمرکز این گروه‌ها بوده است. در دوره‌های گذشته همه به‌دنبال چهر‌ه‌های قدیمی بودند و در این دوره تصمیم بر این شد که چهره‌های جدید معرفی شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که براساس شناخت و توانایی هنرمندان آنان را به جشنواره دعوت کنیم. این افراد در منطقه خودشان چهره هستند. ممکن است که در جشنواره‌ها و یا در بین اهالی موسیقی شناخته شده‌ نباشند. برای ما مهم این است که در موسیقی منطقه خودشان توانمند هستند.

در این دوره از جشنواره، برخلاف 6 دوره قبلی که تنها در شهر کرمان برگزار می‌شد، تهران هم میزبان هنرمندان موسیقی نواحی خواهد بود. دبیر جشنواره با اعلام اینکه برگزاری جشنواره‌ها که دارای ماهیت بومی، قومی و عشایری هستند، در شهرستان مفیدتر است به این نکته اشاره کرد که مسئولان برگزار‌کننده هم به این نکته معتقد هستند. نصری اشرفی این احتمال را داد که در سال‌های آینده مکان اصلی جشنواره به سمت شهرستان‌ها برود.او همزمانی اجرای جشنواره تهران وکرمان را براساس هماهنگی به عمل آمده بین ارشاد کرمان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: با توجه به سوابق برگزاری چند دوره از این جشنواره در کرمان، مسئولان کرمانی علاقه‌مند بودند تا جشنواره هفتم در شهرستان مذکور نیز اجرا شود که در این زمینه موافقت وزارتخانه را کسب کردند.

کد خبر 133275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز