محمد ملاحسینی: دریاچه خزر بزرگترین دریاچه دنیاست و به همین دلیل آن را دریا نیز می‌نامند

بنادر ایران

دریای خزر یا دریای کاسپین از شمال به روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

در سواحل دریای خزر بنادر فراوانی وجود دارد. مهمترین و معروفترین بنادر ایرانی دریای خزر عبارتند از:

بندر انزلی یکی از شهرهای ساحلی دریای خزر در استان گیلان است. بندرانزلی بزرگترین و اولین بندرشمالی ایران، درحاشیه دریای خزر قرار دارد.

از این بندر با نام انزلی بارها در تاریخ یاد شده و طی قرون متمادی راه مهم ارتباط اقتصادی با تمدن مشرق و مغرب زمین محسوب می‌شد.

بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران است که در سواحل دریای خزر قرار دارد. این بندر نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است و مجهز به خطوط هوایی است.

ساخت بندر نوشهر در سال ۱۳۰۹ شمسی آغاز شد و در سال ۱۳۱۸ به بهره برداری رسید. اولین محموله‌ای که در این بندر تخلیه شده است قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج بود. سالیانه حداقل ۵۰۰ فروند کشتی در این بندر تردد می‌کنند.

بندر ترکمن در غربی‌ترین نقطه استان گلستان و در ساحل دریای خزر قرار دارد. این بندر از قدیمی‌ترین بنادر دریای خزر است.

این شهر در 10 کیلومتری بیابان‌های ترکمنستان و در ساحل دریا قرار دارد و جزیره زیبای آشوراده و اسکله تاریخی آن از جلوه‌های گردشگری این شهرستان بشمار می‌آیند.

بندر امیرآباد یکی از بزرگترین بندرهای در حال توسعه شمال ایران در کرانه جنوبی دریای خزر است که در 51 کیلومتری شمال شرقی شهرستان ساری قرار دارد.

بندر گز در غرب استان گلستان و در 42 کیلومتری شهرستان گرگان قرار دارد در سواحل دریای خزر قرار دارد.

این بندر از شمال به خلیج گرگان و جزیره میانکاله، از شرق به کردکوی، از غرب به گلوگاه و بهشهر و از جنوب به نواحی جنگلی کوه‌های جهان مورای رشته کوه البرز محدود شده است.

بندر فریدون‌کنار یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است و بین شهرهای بابلسر و محمودآباد قرار دارد.

بندر فریدونکنار علاوه ‌بر آنکه به عنوان یک بندر پشتیبان در کنار سایر بنادر فعالیت دارد، از محوطه مناسبی برای توسعه انبارداری کالا نیز برخوردار است.

کد خبر 133254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز