جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: براساس آمار موجود سالانه حدود 10 هزار هکتار از جنگل‌های کشور دچار حریق و آتش سوزی و دستخوش تعرض مردم می‌شود.

 به گزارش ایسنا، حسن قدمی در سمینار ملی بررسی آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور، افزود: طبق آمار گرفته شده از سال 79 تا 89 حدود 10 هزار و 845 مورد آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور بوقوع پیوسته است.

 وی ادامه داد: طی 10 سال گذشته حدود 111 هزارو 74 هکتار یعنی سالانه تقریبا حدود 10 هزار هکتار از جنگل‌های کشور دچار حریق شدند.

 قدمی با بیان اینکه در ارتباط با جنگل‌ها با دو معضل از بین رفتن جنگل‌ها و کمبود سرانه جنگل در کشور مواجه هستیم ،تاکید کرد: در حالی که سرانه جنگل در دنیا برای هر نفر حدود 8 هزار مترمربع می‌باشد این رقم در کشور ما به یک چهارم یعنی چیزی حدود 2 هزار متر مربع می‌رسد.

 وی یادآور شد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری، امسال اعتبارات بیشتر و متناسب با پروژه‌های مدیریت بحران در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

 حسن قدمی از دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران کشور خواست که به دقت قانون مدیریت بحران را که قانونی جامع و کامل است، مطالعه کرده تا به نحو احسن در حوادث انجام وظیفه کنند.

 وی در پایان اظهارداشت: تجاوز به طبیعت عوارضی را دارد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای کمتر کردن مشکلات آن لازم است.

 افزایش 6/2 برابری بودجه اطفای حریق در کشور

علی سلاجقه، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بودجه اطفای حریق در کشور 6/2 برابر افزایش یافت.

 وی افزود: تجهیز یگان حفاظت و تدوین طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی از طرح‌های جامعی است که پایش‌های ماهواره‌ای، هشدار، پیشگیری و اطفای حریق را برعهده دارد.

 وی ادامه داد: با نگرش زیرساختی به منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان حداکثر دستاوردهای پایدار را برای کشور ایجاد کرد و با مدیریت جامع حوضه آبخیز نیز می‌توان از بلایای امروزی دوری جست.

 سلاجقه با اشاره به اینکه امروزه عدم توجه به منابع طبیعی و محیط زیست، دنیا را دچار آسیب کرده، تاکید کرد: مدیریت علمی هم‌اکنون در تمام کشورهای دنیا متداول است و توانسته از بروز حوادث طبیعی جلوگیری و خسارات را به حداقل برساند.

 وی یادآور شد: در حال حاضر در بخش منابع طبیعی کشور طرح‌هایی همچون بانک لغزش‌ها برای جلوگیری از حوادث و کاهش خسارات در حال اجراست که به صورت آن لاین، نوع، جهت و سرعت لغزش را برآورد می‌کند.

 معاون وزیر جهادکشاورزی مجموع نیروهای حفاظت از منابع طبیعی کشور را 2 هزار و 200 نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به ازای هر 68 هکتار عرصه منابع طبیعی یک نیروی انسانی حفاظتی وجود دارد که جوابگوی نیاز این عرصه‌ها نمی‌باشد.

 وی در پایان اظهار داشت. به اعتقاد من، مردم بهترین و مهمترین عوامل پیشگیری، اطفا و احیای عرصه‌های منابع طبیعی هستند و بناست که طرح‌های جنگلداری به مردم هر منطقه و بهره برداران محلی واگذار شود تا مسأله اشتغالزایی نیز محقق شود.

کد خبر 133022
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز