همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: زیبایی خیره کننده این چشمه آبگرم این تصور را در شما بوجود می‌آورد که گویی این چشمه آبگرم متعلق به دنیا و سیاره دیگری است

 


تصاویر زیبای فوق، متعلق به یک چشمه آبگرم در روی کره زمین به نام fly-geyser در منطقه نوادای، ایالات متحده است. این چشمه آب گرم هنوز هم برای ساکنان ایالت نوادا، کاملا ناشناخته است.

این منطقه با آن چشمه‌ها‌ی آبگرم عجیب و زیبا، جغرافیای طبیعی بکر، وحشی و کویری دارد که حدود 3 کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد، اما آنقدر بزرگ است که شما می‌توانید آن را از جاده هم تماشا کنید.

برای بازدید از این پدیده‌ی زیبا و منحصر به فرد، شما نیاز به مجوز دارید. آنهم مجوزی که گرفتن آن اصلا کار آسانی نیست، چرا که این چشمه مالکیت شخصی دارد!

آقای تاد سیک، صاحب مزرعه "فلای" و چشمه‌ آبگرم است. یعنی!! آقای سیک قانونا مالک این چشمه آبگرم طبیعی زیبا و بکر است!!
جالب است نه؟!!

ماجرای پیدایش این چشمه به سال 1916 بر‌می گردد، زمانی که صاحبان این منطقه برای زمین‌های زراعی خود شروع به حفر چاه آب می‌کنند.

مته بزرگ حفاری در حال حفر کردن و پایین رفتن در دل زمین کویری بود، ناگهان صدای شکستن چیزی و به دنبال آن فوران شدید آب از دل زمین در منطقه بیداد می‌کند.

بعد از گذشت سال‌ها یعنی در دهه‌ی 1960، حرارت مرکزی زمین باعث گرم شدن آب چاه شد و این گرما تا سطح آب بالا آمد.
در اثر این گرما، کانیها و مواد معدنی در اعماق زمین ذوب شده و بالا آمدند. بعد از مدتی در اثر فشار گرما این مواد به همراه آب به شکل یک آتشفشان، شروع به فوران کردند.

فوران مداوم آب و مواد معدنی در طی سالیان، مناظری زیبا و دیدنی به وجود آورده است که همچنان در حال توسعه هستند. فوران این چشمه تا ارتفاع 2 متر در هوا بالا می رود.

ظاهر عجیب و غریب در عین حال با شکوه این چشمه آب گرم به علت مواد معدنی حل شده در آن است. موادی مانند؛ سولفور دی اکسید که باعث رنگین شدن آب، گوگرد که در واکنش با اکسیژن موجود در هوا به زیباتر کردن هر چه بیستر این منظره کمک می‌کنند.

 


این چشمه حدود 30 تا 40 حوضچه‌ی آب دارد که مزرعه 30 هکتاری آقای تاد را سیراب می کند. مالک مزرعه اطراف این چشمه را با حصارهای بسیار بلند و قفل‌دار مسدود کرده است. با این وجود، باز هم افراد زیادی پیدا می شوند که حاضر هستند به هر نحوی شده از این حصارها رد شوند تا چشمه را از نزدیک ببینند.

چشمه‌های‌ آبگرم‌ بسیاری در این منطقه به همین طریق ایجاد شده‌اند که آنها هم در حال رشد هستند، ولی قدیمی‌ترین و زیباترین آنها، چشمه آبگرم مزرعه فلای است که درست در کنار مخزن آب مزرعه‌ی آقای سیک قرار گرفته است. این چشمه حدود 3 متر ارتفاع دارد و در قسمت پایین، مخروطی شکل و بیش از 5 متر وسعت دارد.

سازمان‌های متعددی سعی کردند و دارند تا این ملک را از آقای تاد بخرند تا هم از چشمه نگه داری کنند و هم در معرض نمایش عموم بگذارند، اما موفق نشدند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز