دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

شاید بتوان آزادراه تهران - شمال راکه عنوان پروژه ملی را یدک می‌کشد، ازجمله پروژه‌های زمانبر بخش راه و ترابری قلمداد کرد که در طول سال‌های متمادی احداث هزینه‌های گزافی را به سیاستگذاران این بخش تحمیل کرده و به‌نظر می‌رسد هنوز هم تا اتمام این پروژه راه درازی در پیش است.

آزادراه تهران شمال

با گذشت نزدیک به چند دهه از آغاز مطالعات و عملیات اجرایی، این پروژه ملی هنوز هم با مشکل تأمین اعتبار مواجه است این در حالی است که تا‌کنون تغییرات مدام پیمانکاران ازجمله مشکلات اجرایی این پروژه محسوب می‌شد با این شرایط می‌توان آزادراه تهران- شمال را پاشنه آشیل پروژه‌های بخش راه و ترابری قلمداد کرد؛ پروژه‌ای که به‌دلیل مطالعات ناقص امکان سنجی و موانع اجرایی با گذشت چندین سال و وعده‌های مختلف چندین وزیر، اقدامات و تأکید نمایندگان مجلس هنوز هم در پیچ و خم اجرا باقی مانده است. با این وجود تازه‌ترین اظهار نظرهای دست‌اندرکاران این پروژه حاکی از آن است که تکمیل آزادراه تهران- شمال در گرو تأمین اعتباری بالغ بر 2هزار میلیارد تومان است.

چندی پیش معاون وزیر راه و ترابری اعلام کرد که تکمیل آزادراه تهران- شمال به بودجه‌ای معادل بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور برای احداث همه پروژه‌ها نیاز دارد.

وی افزود: بیش از 3‌هزار و 200‌کیلومتر آزاد‌راه، راه اصلی و راه‌آهن با اعتباری حدود 3هزار و 500‌میلیارد تومان تا پایان سال‌90 به بهره‌برداری می‌رسد. احمد صادقی با بیان اینکه در سال‌90 اولویت ما پروژه‌های نیمه‌تمامی است که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار هستند، به ایسنا گفت: همه تلاش ما براین است که اعتبارات را به سمت این پروژه‌ها سوق دهیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه از این پس در مطالعه پروژه‌ها دقت بیشتری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: قصد داریم با طراحی بهینه و مناسب نظارت و کنترل کیفی را افزایش داده تا کیفیت پروژه‌ها ارتقا یابد و حداقل 10‌درصد در اعتبارات عمرانی وزارت راه و ترابری صرفه‌جویی شود.

وی افزود: برای احداث آزاد‌راه تهران- شمال حداقل به 2 هزار و 200‌میلیارد‌تومان اعتبار نیاز داریم این درحالی است که برای کل پروژه‌های در دست اقدام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور 2هزار و 100‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و با بودجه موجود باید کل پروژه‌ها را کنار گذاشته و اقدام به تکمیل آزاد‌راه تهران- شمال کنیم، بنابراین به‌دنبال منابع دیگری به غیراز منابع دولتی هستیم.

کد خبر 132655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز