گروه اجتماعی: یک مقام مسئول در صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد که سالانه بیش از 10 میلیون کودک در سراسر جهان تا پیش از رسیدن به سن پنج سالگی می‌میرند.

«بای کامارا»، مقام مسئول عملیات حوزه‌ای و مقام مسئول در یونیسف ضمن ارائه آمار فوق اظهار داشت که از این تعداد مرگ و میر در بین کودکان زیر پنج سال حدود 3 میلیون مورد در سال در کشورهای آفریقای غربی و مرکزی اتفاق می‌افتد.

وی همچنین افزود: این منطقه در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه بیشترین نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را دارد، به‌طوری که در کشورهای غرب و مرکز آفریقا از هر 1000 تولد 190 مورد منجر به مرگ کودک می‌شود، اما در سایر کشورهای در حال توسعه میانگین این رقم 83 مورد مرگ در هر 1000 تولد است.

کامارا اضافه کرد: حدود یک‌چهارم (26 درصد) از کل موارد مرگ‌ و میرهای کودکان در کشورهای غربی و مرکزی آفریقا به‌دلیل مشکلات پس از زایمان است. پس از این فاکتور، 22 درصد از موارد به دلیل ابتلا به بیماری مالاریا، 21 درصد به دلیل ابتلا به عفونت‌های تنفسی و 16 درصد موارد به دلیل ابتلا به اسهال است. به‌علاوه سوءتغذیه نیز عامل بروز نیمی از موارد تلفات جانی در بین کودکان در این مناطق است.

اما بر اساس آمار منتشر شده، اگرچه در این دو منطقه معضل افزایش شمار مرگ و میر کودکان وخیم‌تر شده است، در عوض در سایر کشورهایی که از روش‌های جدیدی برای مبارزه با این مشکل استفاده کرده‌اند، درصد مرگ و میر کودکان کاهش یافته و عامل مهم این بهبود توجه به مساله بهداشت مادران باردار و نوزادان آنها بوده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از کشورهای در حال توسعه موفق شده‌اند که آمار این تلفات را تا 20 درصد کاهش دهند.  کامارا همچنین خاطرنشان کرد که 36 درصد از زنان با متوسط سن 20 تا 24 سال در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای صحرای آفریقا و جنوب آسیا که در حال حاضر متأهل هستند، پیش از رسیدن به سن 18 سالگی و به اجبار سنت‌های بسیار قدیمی و نیز دشواری در اظهار نارضایتی خود، ازدواج کرد‌ه‌اند.

به گفته این مقام مسئول در یونیسف، بارداری و زایمان زودهنگام اغلب پیامدهای خطرناکی برای کودک دارد.

در توضیح این مطلب کامارا تاکید کرد: در صحرای آفریقا از هر 16 زن باردار یک زن به دلیل حاملگی و یا وضع حمل می‌میرد در حالی که در کشورهای صنعتی از هر 4000 هزار مورد بارداری یک مورد منجر به مرگ مادر می‌شود.

وی در پایان چنین نتیجه‌گیری کرد که توانایی بخشیدن به زنان یک فاکتور اساسی و ضروری در مبارزه با پدیده مرگ و میر کودکان است.

کد خبر 13192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز