گروه شهری: پروژه مونوریل قم به‌دلیل نداشتن مطالعات اولیه و مصوبه شورای شهر قم در عبور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) متوقف شد اما طبق گفته سخنگوی شورای شهر قم نخستین مونوریل زیرزمینی دنیا در قم احداث خواهد شد.

عمران شهر قم

محمدرضا باقر پناهی، نماینده قم در شورای‌عالی استان‌ها با اعلام خبر توقف عملیات اجرایی احداث مونوریل قم به شهرنوشت گفت: با توجه به تقاضای مکرر اعضای شورای شهر از مجریان طرح برای ارائه مطالعات و عدم‌در اختیار قرار دادن آن به اعضا و همچنین به‌منظور جلوگیری از، ازبین‌رفتن نمای بصری حرم حضرت معصومه(س) این پروژه متوقف شده است. وی با بیان اینکه این پروژه فرایند قانونی خود را طی نکرده است، خاطرنشان کرد: پروژه مونوریل علاوه بر نداشتن مصوبه شورا، در طرح جامع این شهر هم لحاظ نشده است.

نماینده قم در شورای‌عالی استان‌ها از شهرداری قم به‌عنوان مجری طرح یاد کرد و گفت: این طرح بدون طی مراحل اولیه شروع شد و در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مشکل جدی برخورد کرد و نهایتا متوقف شد. از مجری آن می‌خواهیم هر چه سریع‌تر مطالعات خود را به این شورا ارائه دهد تا پس از بحث و بررسی راهکار اساسی برای ادامه این پروژه اندیشیده شود.

مونوریل یا مترو؟

این در حالی است که پس از انتشار خبر توقف عملیات احداث مونوریل قم، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم از احداث مونوریل زیرزمینی قم برای نخستین بار در دنیا خبر داد.حسن بختیاری گفت: با اتخاذ تصمیمی مبنی بر عبور مونوریل قم از زیر سطح خیابان امام موسی صدر، مشکل موجود حل شد و از مزایای این تغییر، ایجاد خیابان دوسطحی است که به برکت عبور مونوریل قم از زیر سطح شکل می‌گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم درباره آخرین وضعیت مونوریل قم افزود: عملیات عمرانی مونوریل قم در حال اجراست و با جلسه اخیر شورای سازمان قطار شهری قم، بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی آن حل شد.وی در مورد اینکه آیا این تغییر بر هزینه‌های طرح نخواهد افزود، گفت: قاعدتا این تغییر مقداری هزینه‌های شهر را افزایش می‌دهد اما به‌خاطر رفع مشکلی که در این زمینه اتفاق افتاده بود، این موضوع ارزشمند است.

این در حالی است که طبق نظر کارشناسان احداث مونوریل زیر زمین توجیه اقتصادی ندارد. مهرداد تقی‌زاده کارشناس حمل‌ونقل در این باره به همشهری گفت: هر وسیله‌ای که روی یک ریل حرکت کند مونوریل نامیده می‌شود که تجربه استفاده از این وسیله روی زمین هم در گذشته‌ها به‌صورت محدود ثبت شده است اما انتقال این وسیله به زیر زمین نادر است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است که حفاری صورت بگیرد و مونوریل به زیر زمین منتقل شود بهتر است که با کار گذاشتن 2ریل موازی آن‌را تبدیل به مترو کرد تا با عبور قطارهای سنگین، هم حجم جابه‌جایی مسافر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند و هم توجیه اقتصادی داشته باشد.

کد خبر 131867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز