همشهری آنلاین: در پی دیدار هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با آیات عظام در قم وی درجمع خبرنگاران گفت که حمایت ایران از مردم بحرین فرقه ای نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته برای نخستین باردر سال جدید به قم سفر کرد. این سفر برای دیدار با مراجع تقلید بود و پس از آن در جمع خبرنگاران حضور یافته و در مورد تحولات اخیر خاورمیانه سخن گفت.

علی لاریجانی در این سفر با مراجع تقلید و آیات عظام ناصر مکارم‌شیرازی، وحید خراسانی، حسین نوری‌همدانی و جوادی آملی از مراجع تقلید، رضا استادی و ابراهیم امینی ائمه موقت جمعه قم و آیت‌الله شیخ محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ملاقات کرد.

آیات عظام صافی‌گلپایگانی، سید محمد سعیدی، سید هاشم حسینی‌بوشهری و سید محسن خرازی نیز از دیگر علمای قم بودند که با لاریجانی دیدار و گفتگو کردند.

وی در جمع خبرنگاران اتهام حمایت مذهبی و فرقه ای ایران از مردم بحرین را به شدت تکذیب کرد و گفت: ایران از قیام‌های مردم مصر، تونس و یمن حمایت کرد در حالی که اکثریت مسلمانان آن کشورها اهل تسنن هستند بنابراین موضوع حمایت ایران از مردم بحرین بحث فرقه‌ای نیست.

وی افزود: مجموعه خیزش‌های مردمی که در منطقه و شمال آفریقا شکل گرفته است، یک باور واقعی را در بین قدرتمندان باید به وجود آورد و این مسئله چیزی نیست که با چند قرص مسکن قابل رفع باشد.

وی افزود: مطالبات ملت‌های مسلمان خواسته‌هایی واقعی هستند که کشورهای اروپایی چند قرن قبل به آن رسیده‌اند اما این حق پس از جنگ جهانی اول و دوم با زور غرب از مردم منطقه سلب شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ملت‌های مسلمان خواهان دموکراسی و حق رای در تعیین سرنوشت خود هستند و این امر عجیب و غریبی نیست، خاطرنشان کرد: انتظار از اروپا و آمریکا این است که مدافع درخواستی باشند که چند قرن قبل برای مردم خودشان آن را تامین کردند.

لاریجانی در خصوص علت پیگیری این موضوع و دفاع از خیزش‌های مردم مسلمان منطقه توسط جمهوری اسلامی بر حق طبیعی مردم در این راستا تأکید کرد.

لاریجانی حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از دیکتاتورهای منطقه را موجب تاسف خواند و گفت: دفاع از حاکمان دیکتاتور از سوی غرب به وجهه آنان خیلی صدمه می‌زند چون در قرن 21، هنوز با حمایت از سلاطین حرفهای قرن 19 را تکرار می‌کنند.

رئیس قوه مقننه گفت: مردم بحرین اکنون در فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند، هم آمریکایی‌ها فشار می‌آورند و هم برخی کشورهای منطقه، که البته به ضرر خودشان است چراکه نفرت از ایالات متحده به این کشورها نیز در حال تسری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع بحرین، لیبی و یمن توجه به خواست مردم هم به نفع قدرتهای جهانی و هم حکام منطقه است، تصریح کرد: موضع ایران در این وادی همواره روشن بوده، چون مخالف این گونه دخالت‌ها و ستمی هستیم که کشورهای غربی و حکام منطقه بر ملتهای مسلمان روا می‌دارند.

وی ادامه داد: اگر این شگردهای شیطنت‌آمیز ادامه یابد قطعا غرب و عمال آنها با یک خواست مضاعفی مواجه خواهند شد؛ بنابراین اصرار بر این رویکرد به نفع آنها نیست.

نماینده مردم قم در مجلس در مورد اظهارات ضدایرانی وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان اردن اظهار داشت: صحنه فعلی منطقه، صحنه فرافکنی نیست؛ آنچه که در متن موضوع است از خواست مردم برای تامین حقوق اولیه آنها در رابطه با دموکراسی و تعیین سرنوشت به دست خودشان حکایت می‌کند.

وی افزود: مقاماتی که در این رابطه علیه ایران اظهار نظر می‌کنند باید ببینند که حرفشان چقدر با این موضوع تطابق دارد. مشکل مقامات یاد شده با تمسک به چند مسئله حاشیه‌ای حل نمی‌شود.

لاریجانی یادآور شد: وقتی مراجع و طلاب حوزه علمیه قم درباره تامین حقوق اولیه ملت‌ها تلاش می‌کنند، منافعی ندارند بلکه معتقدند این حق اصلی مسلمانان بوده که توسط غرب و حکام دیکتاتور از ملت‌های اسلامی ربوده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من از افراد بصیر منطقه و مراجع تقلید تشکر می‌کنم که در این رابطه اهتمام ویژه داشتند و از حقوق اهل تسنن و تشیع منطقه دفاع کردند.

وی با اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ایران اگر از تحرکات بحرین حمایت می‌کند به خاطر تشیع است، گفت: مردم بحرین شیعه هستند؛ مسلمانند و نباید به خاطر شیعه بودن تحت ظلم قرار بگیرند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران از قیامهای مردم مصر، تونس و یمن نیز حمایت کرد در حالیکه اکثریت مسلمانان آن کشورها اهل تسنن هستند؛ بنابراین موضوع ایران بحث فرقه‌ای نیست بلکه از منظر انسانی به مسائل نگاه می‌کند.

وی تأکید کرد: موضع شورای همکاری خلیج فارس و اظهارات وزیر خارجه و رئیس پارلمان اردن مشکل آن را حل نمی‌کند و مقامات این کشورها باید صحنه را ارزیابی کنند.

لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی با هیچ کشوری دشمنی ندارد و با همه رابطه دوستانه خود را ادامه می‌دهد اما ملتهای کشورهای مسلمان خواسته‌هایی طبیعی دارند که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خواسته حقوقی مردم را نباید با گلوله جواب داد، گفت: کسی که در حاکمیت است نباید علیه ملت خود سلاح به کار برد. از این رو جمهوری اسلامی از مردم بحرین، تونس، لیبی، یمن و مصر دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مقامات کشورهای عربی می‌خواهند قیام‌های منطقه را وارد تفرقه‌افکنی کنند، خاطرنشان کرد: این راه حل مشکل نیست مگر با حضور نظامی سایر کشورها در بحرین اوضاع آرام شد؛ بلکه بغض مردم آن کشور را بیشتر کرد.

لاریجانی درباره رابطه ایران و مصر نیز تصریح کرد: وزیر خارجه مصر در مورد دوستی با ملت ایران اظهارنظری کرد که گامی مثبت و برخاسته از انقلاب مصر تفسیر می‌شود.

وی افزود: جهت‌گیری انقلاب مصر عاقلانه و درست در جهت تامین آرامش منطقه است. طبعاً باید صبر کرد تا گفت و گوهایی در زمینه برقراری رابطه بین دو کشور صورت بگیرد.

لاریجانی یادآور شد: این کار ملازماتی دارد که باید شرایط از طرف مصر انجام شود تا ایران نیز قدم بردارد.

 

کد خبر 131828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز