جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نورسلطان نظربایف در سال ۱۹۴۰ در قریه چیمولگان منطقه کاسکیلین ولایت الماتا در جمهوری قزاقستان در شوروی سابق به دنیا آمد

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان پس از سه دهه از قدرت کناره گرفت

وی در سال ۱۹۶۷ مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی متالورژی اخذ کرد و در همین رشته مشغول کار شد.

نظربایف در سا ل ۱۹۶۹ رهبری شعبه صنایع کمیته شهری حزب کمونیست اتحاد شوروی را در تیمیرتاو بر عهده گرفت.

وی در سال ۱۹۷۹ به کمیته مرکزی حزب کمونیست قزاقستان پیوست و در سال ۱۹۸۴ به عنوان رئیس شورای وزیران جمهوری شوروی سوسیالیستی قزاقستان انتخاب شد. نظربایف همچنین به عنوان نماینده دوره نهم شورای عالی اتحاد شوروی انتخاب شده بود.

وی از فوریه تا آوریل سال ۱۹۹۰ ریاست شورای عالی جمهوری شوروی سوسیالیستی قزاقستان را بر عهده داشت. در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ نظربایف در اجلاس شورای عالی جمهوری شوروی قزاقستان به عنوان رئیس جمهور قزاقستان انتخاب شد.

پس از فروپاشی شوروی، در دسامبر سال ۱۹۹۱ نظربایف در اولین انتخابات سراسری ریاست جمهوری قزاقستان با کسب ۹۸.۷ درصد آراء پیروز شد و در آوریل سال ۱۹۹۵ در همه پرسی سراسری، دوره ریاست جمهوری او تا سا ل ۲۰۰۰ تمدید گردید.

در سال ۱۹۹۹ در انتخابات قبل از موعد ریاست جمهوری، نظربایف ۷۹.۷۸ درصد آراء را بدست آورد و یکبار دیگر رهبری کشورش را بر عهده گرفت. در ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ نظربایف در انتخابات ۹۱.۱۵ درصد آرای رای دهنده گان را بدست اورد و بار دیگر به عنوان رئیس دولت انتخاب شد.

نظربایف در سال ۱۹۹۷ پایتخت کشورش را از آلماتی به شمال به شهر آق ملا، که بعدا به نام آستانه معروف شد، انتقال داد.
وی در سال ۲۰۰۷ پارلمان قزاقستان را منحل کرد و در آگوست همان سال انتخابات پیش از موعد برگزار کرد.

نور سلطان نظربایف آوریل سال ۲۰۱۱ در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان ۹۵.۶ درصد آرا را بدست آورد و برای یک دوره ۵ ساله به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

کد خبر 131711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز