چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد زمستان امسال لایه ازون در قطب شمال به دلیل سردی هوا در لایه‌های فوقانی جو، صدمه بی‌سابقه‌ای دیده است.

لایه اوزون

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی بی سی نیوز، در آخر ماه مارس 40 درصد ازون موجود در استراتوسفر (لایه فوقانی جو) نابود شده بود. این در حالی است که تا پیش از این حداکثر میزان آسیب ثبت شده لایه ازون 30 در صد بوده است.

لایه ازون بخشی از جو زمین است که غلظت گاز ازن در آن بالاست و به دلیل قابلیتی که در جذب اشعه مافوق بنفش خورشید دارد، در جلوگیری از بیماری‌هایی چون سرطان پوست نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

اما مواد شیمیایی صنعتی باعث نابودی گاز ازن موجود در جو زمین می‌شوند.

با وجود این که سازمان ملل متحد برای مهار انتشار این گونه گازهای صنعتی، پیمانی بین‌المللی با عنوان پروتکل مونترئال به تصویب رسانده ، اما دوام این گونه گازها در جو به قدری زیاد است که انتظار می‌رود آثار زیانبار آن تا ده ها سال دیگر همچنان ادامه داشته باشد.

با وجود این که صدمه دیدن لایه ازون در فصل زمستان در قطب جنوب امری معمول است که هر سال اتفاق می افتد اما در قطب شمال به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن تغییرات آب و هوایی وضعیت پیچیده تر است.

زمستان امسال در قطب شمال اگر چه دمای هوا در اطراف سطح زمین به طورغیر معمول گرم بود اما دما در ارتفاعات 15 تا 20 کیلومتری سطح زمین کاهش چشمگیری داشت و بعد هم همچنان این دمای پایین ثابت باقی ماند.

'فرحناز خسروی' متخصص ازون در موسسه هواشناسی دانشگاه استکهلم سوئد در این مورد گفت : میزان سردی هوا نسبت به سال های قبل آن قدر بیشتر نشده اما سردی هوا تداوم بیشتری داشته و این وضعیت به ماه های مارس و آوریل هم کشیده شده است و همچنان ادامه دارد.

کاهش غلظت ازون در قطب جنوب، عملا تاثیر چندانی بر سلامتی بشر ندارد چرا که بیشتر این منطقه خالی از سکنه است و فقط گاهی پایین ترین قسمت های آمریکای جنوبی تحت الشعاع سوراخ لایه ازون قرار می گیرد. اما در قطب شمال وضعیت به گونه ای دیگر است.

در ماه گذشته لایه ازونی که آسمان کشورهای منطقه اسکاندیناوی، گرینلند و بخش هایی از روسیه و کانادا را پوشش می دهد، به شدت آسیب دیده است.

از بین رفتن ازون باعث عبور بیشتر اشعه ما فوق بنفش خورشید از جو زمین می شود و این پدیده با افزایش موارد ابتلا به سرطان پوست، آب مروارید و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در میان انسان ها همراه است.

کد خبر 131697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز