شورای عالی آموزش‌وپرورش مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه، در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است.

هیچ‌یک از مقررات آموزشی‌وپرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش‌وپرورش مربوط است قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت و مصوبات این شورا در حدود اختیارات قانونی برای مؤسسات ذی‌ربط لازم‌الاجراست. لایحه قانونی تشکیل این شورا در جلسات مورخ58/11/27 و 59/2/10 شورای انقلاب اسلامی و قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل شورا، مصوب 65/9/25 و قانون اصلاح، مصوب 81/7/29 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

به موجب رأی صادره در پانصدوهشتادوسومین جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش مورخ 74/3/25جهت دانش‌آموزان شهید، دیپلم افتخار صادر می‌شود. تمامی دیپلم‌های صادره از نظر ارزش تحصیلی با دیپلم‌های متوسطه برابر بوده و خانواده شهدای دانش‌آموز از تمامی مزایا و حقوق قانونی برخوردار می‌شوند. لذا در احتساب درجه و صدور احکام حقوقی و کارگزینی شهدای دانش‌آموز باید مدرک دیپلم لحاظ شود.

برابر مصوبه هفتصدوسی‌ونهمین جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش مورخ 85/8/16 موضوع ایجاد تسهیلات آموزشی برای آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا به افراد مشروحه زیر، دیپلم افتخاری اعطا می‌شود: الف- آزادگان و جانبازان 25درصد به بالا با حداقل 40سال سن. تبصره: جانبازان 50درصد به بالا از شرط سن معاف هستند.

 پدران، مادران و همسران شهدا.

این تسهیلات توسط رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی آموزش‌وپرورش مورد موافقت قرار گرفته و ابلاغ شده است.
این تسهیلات برای آن دسته از مشمولین که مستخدم بوده، می‌تواند در احکام حقوقی آنان مؤثر باشد. دیپلم افتخار، دارای ارزش استخدامی بوده و در احکام کارگزینی درج می‌شود و جانبازان و آزادگانی که همواره از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌شوند علاوه بر بهره‌مندی از مدرک دیپلم‌افتخار می‌توانند از یک مقطع تحصیلی بالاتر نیز برخوردار شوند.

چنانچه واجدین شرایط به هر دلیلی از این مزایا بهره‌مند نشده باشند از تاریخ مصوبه مشمول مزایا بوده و مشمول دریافت مطالبات و معوقات گذشته خواهند بود. مشمولین حالت اشتغال که از بنیاد شهید و سایر دستگاه‌ها حقوق خود را دریافت می‌کنند مدرک تحصیلی آنان در صدور احکام کارگزینی معادل فوق‌دیپلم محاسبه خواهد شد. دیپلم‌افتخار به عنوان یکی از مزایای ایثارگری است و این مدرک در رشته شغلی با رعایت شرایط احراز طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل اعمال خواهد شد و دستگاه‌ها مکلفند مقررات استخدامی خود را با این تسهیلات تطبیق دهند.

ضمنا برابر مصوبه یکصدوهفتادودومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 67/9/8 به دانشجویان شهید مدرک تحصیلی همان رشته تا درجه لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای افتخاری اعطا می‌شود. مدرک تحصیلی دانشجویان شهید دوره فوق‌دیپلم نیز لیسانس محاسبه می‌شود.

کد خبر 131626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز