همشهری آنلاین - شهره فرجی: هنگام اجرای رژیم غذایی برای کودک چاق خود، همواره در کنار او باشید.

چاقی در کودکی

در چند دهه اخیر تعداد کودکان چاق تا 20 درصد افزایش یافته است، بدین معنا که از هر پنج کودک یک نفر چاق است. این موضوع قطعا علامت هشدار و خطر است و خطرناک‌ترین بخش آن مربوط به سن ابتلا به چاقی است  که هر چه می‌گذرد  پایین‌تر و پایین‌تر می‌آید.

ازهر 10 کودک پیش دبستانی یک نفر،‌ مبتلا به چاقی و اضافه وزن است و پیروی از یک رژیم غذایی خاص برای این گروه سنی به طور قطع مشکل خواهد بود. کودکان چاق نه تنها مورد تحقیر و تمسخر دیگران قرار می‌گیرند بلکه احتمال خطر ابتلای آنان به بیماری‌های مختلف نسبت به کودکان دیگر چه در کودکی و چه در بزرگسالی بیشتر خواهد بود.[کودکان چاق در معرض زورگویی بیشتر همسالان‌شان هستند]

برنامه‌های غذایی بسیاری وجود دارد که والدین می‌توانند آن‌ها را برای کودک خود استفاده کنند ولی بهترین راه برای مبارزه با چاقی در کودکی، نظارت بر تغذیه کودک است برای این کار والدین باید نسبت به سالم بودن تغذیه کودک چه در خانه و چه در مدرسه مطمئن شوند.

راه‌های مبارزه با چاقی در کودکی

شما باید از سالم بودن صبحانه کودک خود اطمینان کامل داشته باشید چرا که اگر کودک صبحانه‌ای خوب،‌ سالم و کامل بخورد در کاهش وزن موفق‌تر خواهد بود. اگر فرزندتان صبحانه‌اش را کامل و سالم بخورد، در طی روز انرژی کافی خواهد داشت و نسبت به خوردن چیپس و دیگر تنقلات ناسالم تمایل کمتری از خود نشان خواهد داد.

اگر شما مراقب خوراک و تغذیه کودک خود نبوده و هنگام تغذیه کودک در کنار او نباشید کاهش وزن وی مشکل خواهد شد. برای حل این مشکل، می‌توانید از برنامه غذایی کودک در مدرسه مطلع شوید، برای این کار در صورت امکان از اولیای مدرسه بخواهید قبل از تهیه غذا، لیستی از برنامه غذایی مدرسه را در اختیار شما قرار دهند، به این ترتیب می‌توانید به کودک خود بگویید چه غذایی را بخورد و از چه غذایی پرهیز کند که در این صورت غذایی سالم و مناسب را باید جایگزین آن غذا کنید.

علاوه بر خوردن صبحانه سالم و کامل، ‌کودکان را در تهیه غذاهای سالم، شریک کنید. کودکانی که در تهیه غذا به والدین خود کمک می‌کنند نسبت به دیگر کودکان، راحت‌تر وزن کم می‌کنند چرا که با این کار، در خود احساس استقلال کرده و نسبت به خوردن آن چه خود درست کرده‌اند تمایل بیشتری نشان خواهند داد.

موفقیت در برنامه کاهش وزن کودکان مستقیما به والدین مربوط می‌شود. اگر آن‌ها در برنامه غذایی خود از نمونه‌های خوب و سالمی استفاده کنند کودکان نیز همان روش را انتخاب خواهند کرد. اگر شما در کنار غذای خود از سبزی استفاده نمی‌کنید چه طور از کودک خود انتظار خواهید داشت همراه غذای خود از سبزی استفاده کند؟

کودکان مقلدان خوبی هستند و اکثر آنان از رفتار والدین خود تقلید می‌کنند پس مراقب تغذیه خود باشید.

کد خبر 131454
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز