یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آّنلاین: رئیس اداره زیباسازی منطقه 20 تهران گفت: مجسمه "عبدالرحمن صوفی رازی" منجم برجسته ایرانی که سال گذشته در حین سرقت ناموفق سارقان آسیب دیده بود امروز مجدد نصب شد.

عبدالرحمن صوفی

به گزارش فارس،داوود دانشور گفت:مجسمه عبدالرحمن صوفی رازی منجم و ریاضیدان برجسته ایرانی که در سال گذشته مورد سوء قصد سارقان قرار گرفته بود، با هوشیاری یکی از نگهبانان ناکام ماند و این تندیس به کارگاه این اداره منتقل شد و با هزینه حدود 950 میلیون ریال بازسازی و امروز در مجاورت پلی به همین نام نصب شده است.

رئیس اداره زیباسازی منطقه 20 در ادامه با اشاره به تلاش بی‌نتیجه سارقان برای دزدیدن مجسمه 700 کیلویی عبدالرحمن صوفی در شهرری خاطرنشان کرد: سارقان قصد دزدیدن مجسمه عبدالرحمن صوفی را داشتند که با جرثقیل و تجهیزات کامل حتی اقدام به کندن مجسمه کرده بودند که با تلاش نگهبان پارک ناچار به فرار شدند و در جریان این سرقت نیز آسیب‌هایی به مجسمه وارد شد اما خوشبختانه این خسارت جزئی بوده و خود مجسمه سالم ماند.

وی در ادامه گفت: مجسمه‌ها و تندیس‌هایی که مورد سرقت دزدان قرار گرفته‌اند، از نظر هنری دارای ارزش بسیار بالایی هستند اما برای سارقان که قصد ذوب کردن آنها را دارند ارزش زیادی ندارند.

ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی در ۹ محرم سال ۲۹۱ هجری قمری در شهر ری زاده شد، این استاد ریاضی و ستاره‌شناس برجسته ایرانی آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته است.

نگارش کتاب صور الکواکب، رصد و ثبت برخی از اجرام غیر ستاره‌ای و تفکیک آنها با ستارگان‌، ثبت 9 جرم غیر ستاره‌ای در فهرست خود و ویرایش جداول ستارگان یونانی‌ها از جمله کارهایی است که این منجم فقید انجام داده است و جامعه علم نیز به پاس تلاش‌های او دهانه‌ای را در ماه به نام وی اختصاص داده است.

کد خبر 131246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز