یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: داروها و درمان‌های طبیعی می‌توانند روند بهبود شکستگی استخوان را تسریع بخشند.

شکستگی پا

استخوان‌ها توانایی حیرت‌انگیزی در درمان خود دارند و این درمان از قبل از مراجعه شما به پزشک آغاز می‌شود. با این وجود همواره توصیه می‌شود که برای اطمینان از درست جا افتادن و جوش خوردن آنها به پزشک مراجعه شود.
لایه خارجی استخوان منبع مواد معدنی است و لایه داخلی مغز نیز استخوان نامیده می‌شود.

مغز قرمز، سلول‌های خونی را می‌سازد و این در حالی است که مغز زرد، برای ذخیره‌سازی‌ چربی به کار می‌رود. استخوان‌ها تحت فرایندی به نام تخریب و تشکیل مجدد ‌دستخوش‌ تغییراتی می‌شوند.

سلول‌های استئوکلاست استخوان‌های قدیمی را می‌شکنند و سلول‌های استئوبلاست باعث تشکیل سلول‌های استخوان‌های جدید می‌شوند. به محض شکسته شدن استخوان، سلول‌های استئوبلاست وادار به فعالیت می‌شوند. سلول‌های فیبروبلاست فیبرهای پروتئینی به‌نام کلاژن می‌سازنند.

حین بهبود استخوان‌ها، آنها یک شبکه از سلول‌های استئوبلاست را تشکیل می‌دهند که بعدا سفت و سخت یا استخوانی می‌شوند.غالبا 3 تا 4 ماه برای بازسازی یک استخوان سفت و محکم زمان لازم است. بعضی از استخوان‌ها از منبع خونی غنی‌تری برخوردارند و سریع‌تر التیام می‌یابند که به‌عنوان نمونه می‌توان به استخوان شست پا اشاره کرد. اما ممکن است روند بهبود استخوان‌های مچ دست طولانی‌تر شود. برای تسریع بهبود استخوان، شما می‌توانید تغییرات ذیل را در زندگی خود انجام دهید.

سبک زندگی

* سیگار را ترک کنید. سیگارکشیدن جریان خون استخوان‌ها را آهسته و در نتیجه دوره درمان شکستگی را کند می‌کند.
* خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای یا کوکاکولا را کاهش دهید یا از نوشیدن آنها خودداری کنید؛ زیرا این نوع نوشیدنی‌ها باعث افزایش دفع کلسیم می‌شود. بدن شما برای بهبود شکستگی‌هایتان به همه کلسیم دریافتی خود نیاز دارد؛ از این‌رو عاقلانه‌تر است که منابع اتلاف کلسیم را به حداقل برسانید.

تغذیه پروتئین:
از آنجایی که برای ساخته شدن استخوان‌ها نیاز به پروتئین است، لذا پروتئین‌ها را به برنامه غذایی خود بیفزایید. گوشت، ماهی، سویا، آجیل، حبوبات و لبنیات منابع خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن شما به شمار می‌روند. فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم نیز هستند.

کلسیم:

مقدار پیشنهادی مصرف کلسیم برای بزرگسالان 900-800 میلی‌گرم در روز است. هیچ نوع تحقیقی در مورد اثر کلسیم در تسریع بهبود شکستگی استخوان وجود ندارد. حتما سطح طبیعی کلسیم بدن خود را حفظ کنید.

ویتامین‌ها:

ویتامینC نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن دارد. با اضافه کردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات به رژیم غذایی خود می‌توانید این نیاز بدن را برطرف کنید.ویتامینD به جذب کلسیم کمک می‌کند. آخرین توصیه‌های تغذیه‌ای، حداقل مقدار ویتامینD در روز را از 2000 به 4000 واحد افزایش داده است.ویتامینK در سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود و این ویتامین نیز به ترمیم استخوان کمک می‌کند.

هومیوپاتی یا مشابه درمانی آرنیکا (با اسامی رایج تنباکوی‌ کوهی‌، پنیره‌، آرنیقه‌، سوسن‌ کوهی‌ و یا همیشه‌ بهار کوهی):

این گیاه نخستین داروی انتخابی در هر نوع درمان به روش هومیوپاتی است. آرنیکا توانایی قابل توجهی در کاهش کوفتگی و ورم ناشی از ضربه دارد. می‌توان برای کاهش ورم و احتقان عروقی بلافاصله پس از بروز شکستگی از آرنیکا استفاده کرد.

سیمفیتوم یا گاوزبان کامفری:

این گیاه در تسریع ترمیم استخوان‌ها بسیار مؤثر است. سیمفیتوم یک داروی فوق‌العاده در هنگام عدم‌جوش خوردن استخوان‌ها به یکدیگر است و می‌تواند درد مزمن ناشی از شکستگی را کاهش دهد. ریشه و برگ‌های این گیاه حاوی آلانتویین است که در التیام زخم‌ها کاربرد دارد.

روتا (Ruta):

از این گیاه برای معالجه کوفتگی استخوان و در زمانی که روند ترمیم استخوان کند است استفاده می‌شود. روتا برای بافت همبند اطراف و پوشش استخوان‌ها نیز مفید است. از این دارو در مواقع تشدید درد در اثر سرما و رطوبت استفاده می‌شود.

اوپاتوریوم ارغوان (Eupatorium perfoliatum):

این گیاه درد و شکستگی استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. توصیه می‌شود افرادی که هنگام حرکت و صبح‌ها دچار درد شدید مثل درد ناشی از ضرب دیدگی می‌شوند از این دارو طبیعی استفاده کنند.

منبع: هلث دی

کد خبر 131221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز