همشهری آنلاین: هزاران نفر از اهالی مقدونیه پنجشنبه 31 مارس یک روز کارهای‌شان را کنار گذاشتند تا برای تجدید حیات جنگل‌های این کشور پس از تخریب حدود 35000 متر مربع از فضای سبز در نتیجه آتش‌سوزی، سه میلیون درخت بکارند.

trees

به گزارش خبرگزاری فرانسه بوریس تراجانوف، خواننده اوپرا و هنرمند صلح یونسکو در این باره گفت: "هیچ چیز به اندازه کاشتن درخت، و پس از مدتی آمدن و دیدن که این درخت رشده کرده است، احساس خوبی به آدم نمی‌دهد."

تراجانوف این ابتکار عمل را سه سال پیش به راه انداخت، و حمایت گسترده دولت، مقامات محلی، سازمان‌های غیردولتی، نمایندگان خارجی و صاحبان کسب و کار را به دست آورد.

پیش از این حدود 30 میلیون درخت در 8500 هکتار زمین در مقدونیه کاشته شده است.

وزیر کشور مقدونیه، گوردانا جانکولوسکا در حالیکه یک درخت در نزدیک اسکوپیه، پایتخت این کشور، می‌کاشت، گفت: "این اقدام به سنت خوبی بدل شده است که نه تنها آگاهی شهروندان درباره نیاز به حفاظت از محیط زیست را افزایش می‌دهد، بلکه مقدونیه را سبزتر و پاک‌تر می‌کند."

بسیاری از شهروندان مقدونیه در کنار فعالان حقوق بشر و هنرمندان از فرصت یک روز تعطیلی کارها استفاده کردند تا داوطلبانه به کاشتن درختان بپردازند.

آتش‌سوزی‌ها که در اغلب موارد ناشی از خطاهای انسانی هستند، باعث تخریب هزاران هکتار از جنگل‌ها در این کشور منطقه بالکان می‌شوند، اما درجه حرارت بسیار بالای هوا به خصوص در ماه ژوئیه (تیر) نیز در این آتش‌سوزی‌ها نقش دارند.

تخمین‌ زده می‌شود که در سال‌های 2006 و 2007 دست کم 35000 هکتار جنگل سوخته باشند، و خسارتی معادل 30 میلیون یور (37.8 میلیون دلار) وارد کرده باشد.

کارشناسان می‌گویند تجدید حیات این زیست‌بوم آسیب‌دیده می‌تواند تا 50 سال طول بکشد.

کد خبر 131117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز