محمد ملاحسینی: بخش شاندرمن یکی از بخش‌های شهرستان ماسال در استان گیلان در شمال ایران است

یکی از نکات مهم شاندرمن داشتن پهناورترین روستای استان گیلان است. این روستا که سیاهمرد نام دارد دارای 4 هزار نفر جمعیت است.

منطقه توالش گیلان از شمال به طالش دولاب و از جنوب به ماسال و از مشرق به گسگر و از مغرب به خلخال محدود است.

روستاهای معروف طوالش عبارتند از: انجیلان، شالکی، دوماف. اهالی آن چادرنشین و اغلب به گله‌داری اشتغال دارند.

شهرستان ماسال و بخش شاندرمن با جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبای خود همواره مورد توجه مردم استان گیلان و دیگر گردشگران و مسافران کشور قرار داشته و دارد.

شهر زیبا و کوهستانی ماسال و بخش شاندرمن دارای چشم اندازهای دلنشین بسیاری است. از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، منطقه جنگلی تاسکو، ییلاقات خوش آب و هوا و بقاع متبرکه متعدد است.

غارهای شاندرمن

در شهرستان ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین آنها غار آویشوی است که در ارتفاع یک هزار و 300 متری از سطح دریا و بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم آب قرار دارد.

این غار شگفت انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن واقع شده از بزرگترین غارهای استان گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

دیدن قندیل و مناظر بکر اطراف و نیز تماشای درون غار برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است.

جمعه بازار درشاندرمن

در همه جای دنیا و همه شهرها بازار یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود به خصوص اگر این بازار محلی باشد. اما بازارهای قدیمی در گیلان از جمله نقاط پرجنب و جوش است.

این بازارها اعم از سرپوشیده یا روباز، کانون‌هایی برای خرید و فروش کالا محسوب می شوند. یکی از ویژگی های شهرهای گیلان ارتباط تنگاتنگ آنان با پس کرانه های روستایی و حوزه های نفوذ آنها است. از این رو بازارهای همیشگی شهرهای گیلان متناسب با سلیقه مشتریان آراسته شده اند.

بازارهای همیشگی رشت، آستارا و تالش، رودسر و صومعه سرا جنب و جوش دائمی دارند. این بازارها در روزهای معین از هفته تشکیل می شود.

نکته قابل توجه این که بسیاری از فروشندگان در این بازارهای محلی زنان هستند و در میان محصولات می توان سبزی های تازه و حتی صنایع دستی و تخم مرغ های محلی تازه را مشاهده کرد. مهمترین بازارهای هفتگی گیلان عبارتند از: شنبه بازار در ماسال، لولمان، انزلی، لشت نشا، دهشال و لنگرود.

یکشنبه بازار در صومعه سرا، گشت رودخان، خمام، پیربست، لولان، کوچصفهان و رودسر. در روزهای دوشنبه این بازار در کپورچال، ضیابر، شفت، هندخاله، سنگر، خشکبیجار، آستانه، سیاهکل و رحیم آباد برگزار می شود.در پره سر، فومن و لشت نشا و املش سه شنبه بازار برگزار می‌شود.

چهارشنبه بازارهای گیلان هم در رضوان شهر، کسما، زیده، چوکام، پیربست، لولان، کوچصفهان و لنگرود برگزار می‌شود.

پنج شنبه بازار هم در سید شرفشاه، طاهر گوراب، نوفاله، شاقاجی، خشکبیجار، آستانه، سیاهکل و کلاچای و جمعه بازار هم در شاندرمن، گوراب رزمیخ و بازار دائمی آستارا است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز