همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: شهر آمل در 180 کیلومتری تهران قرار دارد و از شمال به محمودآباد، از شرق به بابل، از غرب به نور و از جنوب به رشته کوه‌های البرز محدود می‌شود

این شهر به عنوان یکی از شهرهای مرکزی استان مازندران با سابقه چندین هزار ساله با دارا بودن صدها جاذبه تاریخی، گردشگری، طبیعی و زیارتی یکی از نزدیکترین شهرهای تهران به شمال کشور محسوب می‌شود.

آمل از دو قسمت کوهستانی و جلگه‌ای تشکیل شده که کوهستان قسمت جنوب و بخش جلگه‌ای شمال این شهرستان است.

بر اساس نوشته‌ای تاریخی آمل محل زندگی قوم آمارد یا آماردان که قبل از تاپوری‌ها تپوری‌ها بوده که به سرزمین تپورستان طبرستان مهاجرت کرده و در همین منطقه آمل که مستعدتر و معروف تر از سایر نقاط طبرستان بوده سکونت گزیدند و نام آمل مخفّف همان آمارد است که براثر کثرت بیان به شکل آمل درآمده است.

شهرستان آمل دارای جاذبه‌های تاریخی فروانی است از جمله؛ امامزاده ابراهیم (ع) در شهرآمل. این بنا با پلان مربع شکل و بدنه آجری و گنبد هرمی‌شکل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شده و در ابتدای بلوار طالب‌آملی قرار دارد.

روی درب و صندوق چوبین روی مرقد کتبه‌های زیبایی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهیم از فرزندان امام موسی‌(ع) می‌باشد.

گنبد ناصر‌الحق و شمس طبرسی

این دو بنای تاریخی در مجاورت یکدیگر در حاشیه شمالی شهر آمل قرار دارند.

ساختمان آجری آنها متعلق به قرن نهم هجری قمری بوده و بنای ناصر‌الحق آرامگاه وی می‌باشد که در سال 304 قمری در این مکان به خاک سپرده شد و گنبد دیگر متعلق به شمس طبرسی از فقها و علمای مشهور آمل است. آتشکده تاریخی نیز در مرکز شهرآمل واقع شده است.

با وجود شهرت این بنا به آتشکده، شکل ظاهری آن چندان با کاربرد آن تناسب ندارد. احتمالاً مکان اصلی آن آتشکده بوده که بعد از اسلام آوردن مردم آمل شکل آن تغییر یافته است. این بنای عظیم و آجری با پلان مربع شکل در منطقه چاکسر شهر آمل واقع شده است.

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه یکی دیگر از آثار باارزش تاریخی در شهرآمل است.

این پل در عصر سلطنت شاه عباس صفوی روی رود هراز در مرکز شهر آمل روی رود هراز در ابتدای خیابان سبزه میدان احداث شده و در دوران قاجاریه به طور کامل مرمت و بازسازی شده و دو بخش شرقی و غربی شهر را بهم متصل می‌کند.

این پل به نیت دوازده معصوم (ع) دارای 12 طاق و دهنه می‌باشد که هر یک بر پایه‌های مستطیل شکل استوار شده‌اند به صورتی که ارتفاع آخرین نقطه طاق‌های قوسی شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه حدود 7 متر می‌باشد، فاصله بین هر پایه با پایه دیگر 6 متر بوده که در ضلع جنوبی و در قسمت مخالف جریان آب دارای سیل برگردان است.

طول این پل تاریخی و دیدنی 120 متر و عرض آن 40/6 متر است. در زمان بازدید این پل می‌توان از امکانات موجود در پارک‌دهکده طلائی شامل شهربازی، دریاچه، امکانات ورزش‌های فکری، فروشگاه‌های مختلف و کافی‌شاپ استفاده کرد.

شکل شاه ازشاهکارهای تاریخی در شهرستان آمل است که در دل کوه به طرزباشکوهی نقش بسته است.

در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل بایجان در کنار محور ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصر‌الدین‌شاه و بدستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه کوه و مشرف به رود هراز کنده شده که در مازندران بی‌نظیر است.

در این حجاری، ناصر‌الدین‌شاه به همراه چند‌تن از امرای کشوری و لشکری نشان داده شده است. در دل ارتفاعات رشته کوه‌های البرز در شهرستان آمل آبشار زیبای و مرتفع شاهان‌دشت در مسیر ورودی مسافران در محور هراز چشمک می‌زند.

آبشارشاهان دشت لاریجان در 65 کیلومتری شهر آمل در جاده هراز و مسیر منتهی به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستای زیبا و ییلاقی شاهان‌دشت در جانب جنوبی جاده و رودخانه هراز این آبشار پر‌آب، دائمی و عظیم باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند.

آبشار شاهان‌دشت با ارتفاع تقریبی 50 متر یکی از بزرگترین آبشارهای مازندران به شمار می‌رود در کنار آبشار قله شاهان‌دشت قرار دارد.

قله دماوند، بام ایران و سمبل مازندران وپیشخوان شهرستان آمل با شهرتی جهانی یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد.

مسیر دسترسی به بام ایران در کیلومتر 70 آمل به تهران در آبادی پل‌مون از جاده‌ هراز جدا می‌شود که به جاده آبگرم رینه معروف است.

این جاده فرعی بعد از حدود هفت کیلومتر و با شیبی تند و عبور از ارتفاعات با پیچهای متعدد به شهر رینه می‌رسد و سپس با عبور از شهر رینه به سمت غرب در مسری که به منطقه اکوتوریستی لار و شهر پلور ختم می‌شود ادامه یافته است.

پس از طی حدود پنج کیلومتر بعد از رینه در نزدیکی محل برف‌چال از جاده رینه به پلور به سمت قله در جهت شمالی یک جاده فرعی و خاکی از جاده آسفالته مذکور جدا شده و با عبور از مسیری زیبا در میان شقایق‌های سرخ در محلی موسوم به مسجد امام زمان (عج) خاتمه می‌یابد و از این مکان کار صعود کوهنوردان آغاز می‌شود، محل مذکور در ارتفاع دو هزار و 200 متری قرار دارد و استراحتگاه و پناهگاه بعدی نیز در ارتفاع چهار هزار و 200 متری واقع شده است.

مسیر فوق‌الذکر در جبهه جنوبی قله است و علاوه بر آن کوهنوردان از جبهه‌های شمالی، جنوب‌غربی و غربی نیز به قله صعود می‌کنند.

شهرستان آمل دارای جاذبه های تاریخی دیگری چون بقعه میر‌حیدر آملی، بقعه شمس‌الرسول، آثاره راه‌باستانی هراز، حمام شاه‌عباس آبگرم لاریجان است.

از جاذبه طبیعی آمل می توان قلعه ملک‌بهمن شاهان‌دشت، آبشار یخی، چشمه وحوضه گرمارود از بلیران تا لاله‌زاره، آب‌های معدنی آب‌ اسک، آب‌ معدنی لاریجان پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان و دهها مکان‌های دیگر اشاره کرد.

شهرستان آمل دارای صنایع دستی متنوعی است و گردشگران می‌توانند به عنوان سوغات سفر معرق، منبت، سفال، گلیم، انواع ترشی، برنج و زیتون و مرباجات وشیرنجات محلی را خریداری کنند.

آب گرم آب اسک

این آب گرم در روستایی به همین نام از بخش لاریجان قرار گرفته و دارای ترکیبات اسید کربنیک و بیکربنات دوسود است.

پیرامون این چشمه قشرهای آهکی پدید آمده که به مرور زمان به سنگ های مرمر تبدیل شده است. این آب گرم برای درمان امراض جلدی از قبیل اگزما و زخمهای کهنه توصیه شده است.

علاوه بر آب گرم فوق، آب معدنی های دیگری نیز در آب اسک وجود دارد که برای رفع امراض جلدی و گوارشی توصیه شده اند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز