محمد ملاحسینی: سال ۱۳۸۹ برای سینما و تلویزیون ایران سال از دست دادن بسیاری از چهره‌های قدیمی و با تجربه بود

سینما

چهره‌هایی که اغلب آن‌ها بیش از 40 سال از عمر خود را برای تولید در بخش‌های بازیگری، فیلمبرداری، دوبله و ... در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ایران صرف کردند.

سال 1389 و بویژه فروردین همین سال، به نوعی سال و ماه از دست دادن گنجینه‌ای از تجربه در بخش سینما به حساب ‌می‌آید.

در ادامه نگاهی کردیم به زندگینامه برخی از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی کشورمان که در سال 1389 دارفانی را وداع گفته‌اند.

رضا کرم‌ رضایی در سال 1316 در سنقرآباد کرمانشاه به دنیا آمد. وی در سال 1338 از هنرستان هنرپیشگی و در سال 1346 از انستیتو فیلم و تلویزیون و تئاتر دانشگاه مونیخ فارغ التحصیل شد.

از سال 1347 تا 1367 در اداره برنامه‌های نمایشی به عنوان بازیگر و کارگردان استخدام شد و نیم قرن بطور مستمر در تئاتر و تلویزیون و سینما و در زمینه‌های مختلف، بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و ترجمه ادبیات نمایشی فعالیت کرد و دارای مدرک تحصیلی دکترا بود.

وی بازیگر سینما، تلویزیون و مترجم، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر بوده است.

این بازیگر قدیمی صبح روز 14 فروردین سال 1389 پس از هفته‌ها بستری شدن به دلیل عفونت ریوی در بیمارستان مهر تهران، در سن 73 سالگی در پی ایست قلبی درگذشت.

محمود بنفشه خواه در سال 1321 در تهران به دنیا آمد.

وی تحصیلات خود را در رشته حسابداری آغاز و کار هنری را از سال 1352 با بازی در نمایشنامه «در اعماق» به کارگردانی مهین اسکوئی شروع کرد.

بازی در سریال‌های تلویزیونی را از سال 1365 با نقش کوتاهی در سریال ماجراهای آقای خیرخواه و بازی در فیلم‌های سینمایی با فیلم «مدرسه پیرمردها» در سال 1370 شروع کرد.

وی از خرداد ماه سال 1364 به مدت 6 سال در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به فراگیری سنتور پرداخت و در این زمینه به تدریس نیز مشغول شد.

محمود بنفشه خواه در 18 فروردین سال 1389 در سن 67 سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل مسکونی‌اش درگذشت.

کیومرث ملک مطیعی در سال 1315در بندر انزلی به دنیا آمد. وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۳۰ در رشت و بازی در سینما را در سال ۱۳۵۰ آغاز کار کرد.

ملک مطیعی نزدیک به 50 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد ولی آنچه در سال‌های اخیر به شهرتش افزود حضور وی در مجموعه‌های تلویزیونی شب هزار و یکم، زیر آسمان شهر و مدرسه ما بود.

در کارنامه بازیگری چهار دهه آخر عمر وی فیلم‌های متنوعی دیده می‌شود و در این مدت هیچگاه فعالیت هنری را ترک نکرد.

وی مدتی به علت مشکلات گوارشی در بیمارستان شریعتی بستری بود و ۲۱ فروردین سال ۱۳۸۹ به علت ایست قلبی در همین بیمارستان درگذشت.

حمیده خیرآبادی در سال 1303 در رشت به دنیا آمد. وی مادر ثریا قاسمی دیگر بازیگر سینمای ایران است.

این هنرمند باسابقه سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری نادره هنرنمایی می‌کرد. وی فعالیت در تئاتر را در سال 1326 و در سینما با بازی در فیلم میهن‌پرست در سال 1332 آغاز کرد.

حمیده خیرآبادی بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون فروردین سال 1389از دنیا رفت و در بهشت زهرا (س) در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.

نعمت حقیقی در سال 1318 در تهران به دنیا آمد. وی سال‌های نوجوانی‌اش را با گریز و پرهیز از درس و مدرسه سپری کرد و کم کم به سینما علاقمند شد.

در آن زمان به کمک برادرش با یک دوربین عکاسی ارزان قیمت برای دل خوشی عکس می‌گرفت و در سال چهارم متوسطه تحصیل را برای همیشه رها کرد.

وی در نیمه اول دهه 1340 تعدادی فیلم تبلیغاتی از نوشتن طرح تا فیلمبرداری تدوین و صداگذاری را وی انجام داد. حقیقی در سال 1352 تنگسیر را برای امیر نادری در سازمان سینمایی پیام فیلمبرداری کرد.

وی مدیریت فیلم‌برداری آثاری مانند شازده احتجاب، سفیر، دزد عروسک‌ها، عروس، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما، روز فرشته، معجزه خنده، فصل پنجم، جهان پهلوان تختی و شوکران را در کارنامه‌ هنری خود دارد.

نعمت حقیقی، فیلم‌بردار باسابقه‌ سینما اردیبهشت سال 1389 پس از مدت‌ها رنج از عارضه‌ قلبی درگذشت و در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شد.

محمدرضا اعلامی نویسنده و کارگردان و سینماگر، در سال 1335 در تهران متولد شد.

اعلامی بعد از طی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان به سمت تحصیل در رشته سینما روی‌آورد و در رشته سینما و تلویزیون در کالج رویال آرت لندن درس‌خواند که البته درس را نیمه‌کاره رها کرد و به کشور بازگشت.

او از سال 1354 با ساختن فیلم های کوتاه برای کودکان و نویسندگی و تهیه کنندگی برنامه‌های کودک در تلویزیون به فیلمسازی روی آورد.

فعالیت حرفه‌ای در عرصه سینما را با دستیاری کارگردان در «خط قرمز» به کارگردانی مسعور کیمیایی آغاز کرد و تجربه نخست کارگردانی اش را با فیلم «نقطه ضعف» به دست آورد فیلمی که در همان ابتدا شهرتی مناسب برایش به ارمغان آورد و بازیگر نخست آن جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد.

اعلامی را می‌توان کارگردانی مولف لقب داد،چرا که تنها کارگردانی نمی‌کرد، بلکه نویسندگی، طراحی لباس، تدوین، مجری‌طرح،انتخاب موزیک و حتی بازیگری هم در کارنامه او به چشم می‌خورد.

اعلامی علاوه بر کار سینما در مسائل صنفی این شاخه هنری هم فعال بود، آخرین سمت او در خانه سینما نمایندگی کانون کارگردانان در شورای صنفی نمایش بود.

محمدرضا اعلامی خرداد 1389 در اثر سکته قلبی در سن 54 سالگی درگذشت.

فرامرز فرازمند در سال 1334 در ساری به دنیا آمد. وی پس از اخذ دیپلم، تحصیلات خود را در رشته حسابداری صنعتی ادامه داد و توانست فوق لیسانس مدیریت بازرگانی را از آمریکا دریافت کند.

وی از سال 1375 فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و در فیلم‌های لیلا و درخت گلابی بعنوان مجری طرح و تهیه کننده و در فیلم میکس بعنوان تهیه کننده حضور یافت.

فرازمند در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را برای تهیه فیلم سینمایی «سنتوری» دریافت کرد.

فرامرز فرازمند تهیه کننده سینما 22 مرداد سال 1389 در سن 55 سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت.

مهین نیک طبع مشهور به مهین شهابی در سال 1315 در شهر تهران به دنیا آمد.

پدرش نظامی بود و همسرش نویسنده، شاعر و آهنگساز. وی برای اولین بار در دوره دبیرستان چند نمایش را به شکل آماتور بازی کرد.

بعد از ازدواج به گروه اسکویی‌ها پیوست و سپس به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و همزمان در تئاتر سنگلج به ایفای نقش ‌پرداخت.

شهابی، دوره بازیگری را سال 1339 در هنرکده آناهیتا گذراند و فعالیت خود در رادیو را از سال 1337 آغاز کرد و شروع فعالیتش در تلویزیون نیز در سال 1339است.

فعالیت در سینما را با بازی در فیلم «ماجرای جنگل» در سال 1339 آغاز کرد و حضور در فیلم گاو نیز از جمله تجربیات موفق سینمایی او به شمار می‌آید.

مهین شهابی اردیبهشت سال 1389 به علت سکته مغزی به حالت کما در بیمارستان بستری شد و اول شهریورهمان دار فانی را وداع گفت.

محمدحسین باقی هنرمند پیشکسوت در سال 1329 در تهران به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل مدرسه عالی ترجمه بود و از سال 1364 وارد حرفه دوبلاژ شد.

باقی در عرصه صدا و سپس در اجراهای تلویزیونی و گویندگی تبلیغات بازرگانی فعالیت داشت. او علاوه بر گویندگی فیلم، گوینده‌ آنونس و فیلم‌های تبلیغاتی و مستند هم بوده است.

باقی گویندگی فیلم‌های تبلیغاتی را از سال 1346، گویندگی آنونس را از1350 و اجرای رادیویی را از سال1363 آغاز کرده بود.

به نظر حسین باقی برای رسیدن به فن بیان و گویندگی باید به ظرافت‌های احساس گوینده‌ای اصلی و تکنیک‌اش توجه کرد و تلفیق این دو است که به نتیجه خوشایندی می‌رسد.

گویندگی‌اش در نقش «بابا برقی»، آقای ایمنی گاز و شخصیت پاک یادت نره، خیلی‌ها را به تقلید صدایش او وا داشته بود.

حسین باقی پس از حدود یک سال بستری در بیمارستان 29 آذر سال 1389 درگذشت.

محسن یوسف بیک، بازیگر سینما و تلویزیون در سال 1319 به دنیا آمد.

وی در دهه 60 از بازیگران پرکار بود و با نقش‌آفرینی در برنامه هوشیار و بیدار (یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان) به همراه علیرضا خمسه، از چهره‌های معروف تلویزیون بود.

محسن یوسف‌بیک بر پرده سینما هم دیده شد و چند فیلم سینمایی و تلویزیونی را نیز در کارنامه هنری خود داشت.

محسن یوسف بیک بهمن سال ۱۳۸۹ در سن ۷۰سالگی، پس از تحمل یک دوره بیماری در آسایشگاهی در شهر کرج دارفانی را وداع گفت.

عباس امیری مقدم در سال 1329 به دنیا آمد. وی تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و به رشته هنر و به خصوص تئاتر و سینما رو آورد و فعالیت سینمایی‌اش را در سال ١٣٦٣ با بازی در فیلم آتش در زمستان، ساخته حسن هدایت آغاز کرد.

امیری مقدم در آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری نظیر حضرت یوسف، جایی در دوردست، اثیری، قاعده بازی، اعتراف و... ایفای نقش کرده است.

عباس امیری مقدم 7 اسفند سال 1389 در اثر تصادف رانندگی دار فانی را وداع گفت.

کبری (مهری) ودادیان در سال 1315 در تهران به دنیا آمد. وی در دهه 30 وارد حوزه هنر و بازیگری شد و در همان سال در تلویزیون با اجرای برنامه‌های زنده و حضور در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مختلف ایفای نقش کرد.

ودادیان در سال 1346 با اجرای نقش کوتاهی در فیلم آشیانه خورشید، حضور خود در سینما را اعلام کرد و سال بعد در فیلم شوهر آهو خانم بازی کرد.

وی در طول بیش از 50 سال فعالیت هنری، در برابر دوربین کارگردانان شاخصی از جمله ناصر تقوایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی و بهمن فرمان‌آرا به ایفای نقش پرداخت.

ودادیان همچنین در سریال‌های دایی جان ناپلئون به کارگردانی ناصر تقوایی و آتش بدون دود ساخته نادر ابراهیمی بازی کرده است.
بازی در فیلم‌های عاشق و تاکسی آخرین فعالیت هنری ودادیان محسوب می‌شوند.

مهری ودادیان مادر مهربان تلویزیون ایران و بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، اسفند سال 1389 به علت بیماری از دنیا رفت.

کد خبر 130733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز