همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل چهارشنبه 16 مارس اعلام کرد شمار کودکان آفریقایی زیر 5 سال دارای اضافه وزن در طول 20 سال سه برابر شده است و به 13.5 میلیون نفر رسیده است و درباره مشکل چاقی کودکان در کشورهای در حال توسعه هشدار داد.

obesity

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت می‌گوید رژیم غذایی بد، میزان پایین شیردادن از پستان به کودکان و سبک زندگی نشسته عمدتا مسئول افزایش شدید در تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشورهای در حال توسعه است.

در آفریقا این افزایش شدید شامل بالا رفتن تعداد کودکان چاق از تعداد 4 میلیون نفر در سال 1990 به 13.5 میلیون نفر در 2010 است، که افزایشی از 4 درصد کل جمعیت زیر پنج سال به 8.5 درصد است.

در آسیا، میزان افزایش متناظر در همین دوره زمانی از 3.2 درصد به 4.9 درصد بوده است.

فرانسیسکو برانکا، مدیر تغذیه برای سلامت و توسعه در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: "دلیل اینکه کودکان اضافه وزن پیدا می‌کنند، این است که آنها بیش از پیش بی‌حرکت و کم‌فعال می‌شوند و غذایی که می‌خورند بیش از نیازهای آنهاست."

او یادآور شد که کودکانی که به آنها غذاهای دارای انرژی بالا داده می‌شود، مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در آنها کم است، اما مملو از قند و چربی هستند.

به گفته او این مشکل با گرایش به استفاده کمتر از شیر پستان برای تغذیه نوزادان پیچیده‌تر شده است.

تغذیه بد در میان مادران نیز اغلب به تولد نوزادانی می‌انجامند که وزن هنگام تولد آنها زیر 2.5 کیلوگرم است، و این نوزادان در ادامه زندگی مستعد اضافه وزن پیدا کردن هستند.

سازمان بهداشت جهانی در ماه ژانویه رشته‌ای از توصیه‌ها را به هدف کاهش چاقی کودکان منتشر کرد، از جمله فراخوانی خطاب به دولت‌ها برای ممنوع کردن هله‌هوله‌ها در مدارس و زمین‌های بازی.

کد خبر 130674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز