سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

رضا ظریفی: تاریخ ایران پر است از فراز و نشیب‌هایی که در بیشتر آنها نتیجه حوادث و رویدادهای داخلی و خارجی آنطور که باید، دلخواه ایرانیان نبوده است اما در طول تاریخ معاصر ایران و برای همیشه تاریخ می‌توان از 8سال نبردی نام برد که دفاع مقدس نام گرفته است.

یادواره فتح المبین

تاریخ ایران پر است از فراز و نشیب‌هایی که در بیشتر آنها نتیجه حوادث و رویدادهای داخلی و خارجی آنطور که باید، دلخواه ایرانیان نبوده است اما در طول تاریخ معاصر ایران و برای همیشه تاریخ می‌توان از 8سال نبردی نام برد که دفاع مقدس نام گرفته است. تاریخ هشت‌ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اوج افتخار و غرور برای سرزمینی است که دلاوری و رشادت‌های جوانانش اجازه نداد حتی یک وجب از خاک مقدس وطن به دست اشغالگران درآید. این مهم نتیجه حضور رزمندگانی بود که در بهترین روزهای زندگی خود اوامر فرماندهی کل قوا، حضرت‌امام(ره) را به‌عنوان ولی فقیه زمان پذیرفتند و اجازه ندادند که ناموس وطن مورد تعدی قرار گیرد. در جمع این جوانان می‌توان از رزمندگانی نام برد که با فرارسیدن سالگرد عملیات‌های مختلف، بیشتر از همیشه ذکر خیرشان می‌شود. شهیدحسن باقری یکی از همین فرماندهان جوان،توانسته بود با تدابیر خاص خود یکی از اصلی‌ترین فرماندهان اجرای عملیات فتح‌المبین باشد؛ عملیاتی که تا فرا رسیدن سالگرد آن چند روز بیشتر باقی نمانده است و به همین علت نیز شهرداری منطقه9 اقدام به برگزاری یادواره شهدای عملیات فتح‌المبین و فرمانده جوان آن کرد. این مراسم عصر شنبه همین هفته با حضور مدیران شهری، فرماندهان نظامی و جمع کثیری از خانواده‌های شهدای منطقه و نیز خانواده شهید حسن باقری در سالن اجتماعات شهرداری منطقه9 برگزار شد.

تداوم مدیریت فرماندهان جوان جنگ تحمیلی

سردار محمد کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از میهمانان یادواره شهدای فتح‌المبین بود که در سخنان خود یاد و خاطره سردار شهید حسن باقری و دیگر رزمندگان و شهدای عملیات فتح‌المبین را زنده کرد. وی در ابتدای سخنان خود گفت: دشمن آمده بود که در مدت 3روز خوزستان را فتح کرده و در مدت یک هفته هم به تهران برسد. این را هم در نظر بگیرید که دو ابرقدرت شرق و غرب، یعنی اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا با تقسیم دنیا میان خود و نیز حمایت از دشمن ما قصد داشتند نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند.

آنها سناریوهای مورد نظر خود را اجرا کردند و بعد از اینکه دیدند با این روش‌ها موفق نمی‌شوند، شروع به حمایت از دشمن ایران کردند. نماینده مردم تهران در ادامه افزود:‌ طبق گفته‌های امیر شاهین‌راد کشور ما آمادگی لازم را برای این جنگ نداشت. بنی‌صدر هم نه‌تنها مسئولیت خودش را انجام نمی‌داد بلکه با اقدامات خود موجب تقویت دشمن می‌شد. در اینجا بود که حضرت امام از جوانان خواست تا به جبهه‌ها کمک کنند. کوثری در ادامه تأکید کرد: کسی باور نمی‌کرد که چنین جوانان با استعدادی در امور فرماندهی جنگ وجود داشته باشند اما حضرت امام(ره) یک انسان‌شناس به تمام معنا بود و باور داشت که جوانان می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. وی در ادامه به بیان ویژگی‌های شهید حسن باقری پرداخت و گفت: شهید باقری در زمان جنگ بسیار جوان بود و حدود 27‌سال سن داشت. وی پیش از جنگ هم کار فرهنگی می‌کرد و البته در راهی که انتخاب کرد مصمم بود. کوثری با اشاره به توانایی‌های مدیریتی شهید حسن باقری خاطر نشان کرد: از فرماندهان جوانی که در زمان جنگ حضور داشتند در حال حاضر کسی مانند دکتر قالیباف را می‌بینیم که این مدیریت و توانمندی برخاسته از درون را این چنین به نمایش گذاشته است.

انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های آینده

یکی از حاضران یادواره شهدای فتح‌المبین ، مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران بود. وی پس از مراسم در گفت‌وگوی خود با همشهری درباره برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: در آستانه سالگرد عملیات غرورآفرین فتح‌المبین برادران ما در شهرداری منطقه9 موفق شدند یادواره شهدای این عملیات بزرگ را با این کیفیت خوب برگزار کنند.

احمدلو در ادامه افزود: شهیدان بزرگواری چون حسن باقری از طراحان اساسی عملیات فتح‌المبین بودند. ضمن اینکه نسل‌های آینده هم تشنه معارف، مشی و روش شهدا هستند تا آنها را به‌عنوان الگو در نظر بگیرند. همچنان هم که به‌صورت مکرر عرض کرده‌ام، شهیدان بزرگوار را باید به یاد سپرد و یادواره‌ها، برای یادآوری روش آنهاست. وی درباره روش‌های انتقال فرهنگ و مفهوم دفاع مقدس به جوانان گفت: ساده‌ترین روش انتقال فرهنگ دفاع مقدس با یک بازدید می‌تواند صورت بگیرد و البته این روش کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین روش‌هاست. وقتی در برنامه‌ها از مناطق عملیاتی سخن می‌گوییم و البته در فضایی غیرمرتبط این امر صورت می‌گیرد همه اینها فقط در حد حرف است که تأثیر زیادی ندارد، اما وقتی جوانان را در قالب اردوها به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام کردیم آنها می‌توانند عمق و کیفیت عملیات‌ها را درک کنند.

درخشان‌ترین عملیات‌ها

یکی دیگر از حاضران در این همایش که با بیان خاطرات روزهای رفته، گوشه‌ای دیگر از رشادت‌های شهید حسن باقری را به تصویر کشید امیر بازنشسته شاهین راد بود. وی که در سال‌های پایانی 8سال دفاع مقدس، فرماندهی لشکر پیاده 21حمزه را
بر عهده داشت از عملیات فتح‌المبین به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین عملیات‌های جنگ تحمیلی یاد کرد که در مدتی کوتاه بیشترین دستاوردها را داشته است. وی با اشاره به سابقه آغاز هجوم عراق به ایران گفت: منطقه عملیاتی فتح‌المبین 70کیلومتر در داخل خاک ایران عمق داشت که پیش از این عملیات دشمن توانسته بود تا دزفول و اندیمشک پیش بیاید.

وی درباره عملیات فتح‌المبین گفت: برای این عملیات4قرارگاه تشکیل شد که شهید باقری نیز در قرارگاه نصر حضور داشت و رشادت‌های بسیاری از این فرمانده شجاع و جوان دیدیم. امیر سرتیپ شاهین‌راد درباره زمان برگزاری این عملیات یادآور شد: قرار بود این عملیات روز اول فروردین ماه سال60 اجرا شود اما دشمن در روز 29 اسفند 2حمله کرد که موجب آسیب‌رسیدن به دو قرار گاه شد. شهید صیاد شیرازی و سردار محسن رضایی هم در یک قرارگاه قرار داشتند. اجرای این عملیات با تردید روبه‌رو شد که در نتیجه سردار رضایی با هواپیمای جنگنده به حضور حضرت امام رفتند تا کسب تکلیف کنند. ایشان هم فرموده بودند بروید که ان‌شاءالله پیروزید، اما اگر خواستید، استخاره کنید. بعد از آن بود که استخاره هم انجام شد و سوره فتح آمد. از همین رو این عملیات هم فتح‌المبین نام گرفت. فرمانده سابق لشکر پیاده 21 حمزه در ادامه تأکید کرد: این عملیات در مدت یک هفته انجام شد و 4 قرارگاه از سه سمت دشمن را محاصره کردند و دیدیم که رزمندگان ما با کمترین تلفات توانستند 2800‌کیلومتر مربع از خاک میهن را آزاد کنند.

پیام حضرت امام به فاتحان فتح‌المبین

پیـروزی در عمـلیات فتح‌المبین آن‌قدر ارزشمند بود که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز با صدور پیامی از رزمندگان حاضر در این عملیات تشکر کرد.

متن این پیام به این شرح بود: قلم قاصر است که احساسات خویش را ابراز کنم... رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان بانفس در شب‌های نورانی را در دامن پاکشان تربیت نمودند. مژده باد بر شما جوانان برومند، در تحصیل رضای پروردگار که از بالاترین سنگرهای روحانی و معنوی است. شما در دو سنگر روحانی و جسمانی، ظاهری و باطنی پیروزید.

مبارک باد بر بقیه‌الله (ارواحنا له الفدا) وجود چنین رزمندگان ارزشمند و مجاهدان فی سبیل‌الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسفید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید. ملت بزرگ ایران و فرزندان اسلام به شما سلحشوران افتخار می‌کنند. آفرین بر شما که میهن خود را بر بال فرشتگان نشاندید و در میان ملل جهان سرافراز نمودید. مبارک باد بر ملت، چنین جوانان رزمنده‌ای و بر شما چنین ملت قدردانی که به مجرد فتح و پیروزی توسط رزمندگان به دعا و شادی برخاستید. اینجانب دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است، می‌بوسم و به این بوسه افتخار می‌کنم... «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیماً.»

روح‌الله ‌‌الموسوی‌الخمینی

بیعت سه‌گانه با شهدای 8‌سال دفاع مقدس

اولین سخنران یادواره شهدای فتح‌المبین،شهردار منطقه9 بود. علیرضا‌جعفری به‌عنوان میزبان پشت تریبون قرار گرفت تا به میهمانانی که در یادواره شهدای عملیات فتح‌المبین حاضر شده بودند خوشامد بگوید. وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: هدف ما از برگزاری این همایش 3 بیعت بوده است؛ بیعت اول ما این است که با تجلیل از مقام جوانانی که آزادی و اسلامیت فعلی نظام مدیون رشادت‌های آنهاست، یاد آنها را گرامی بداریم. اما بیعت دوم و تأکید ما نیز این است که باید راه شهدا را با اقتدار و افتخار ادامه دهیم. ادامه دادن راه شهدا نیز با شعار دادن ممکن نمی‌شود. در این راه ما باید خودمان را در رکاب ولایت محک بزنیم. اگر الان می‌بینیم که مادر شهید باقری در این مراسم حضور دارند باید همت جوانان امروز را که در راه آن شهید گام گذاشته‌اند به ایشان نشان دهیم. جعفری در ادامه یادآور شد: نکته سوم نیز این است که اگر شهدا با شهادت در راه خدا ماندگار شده‌اند در حقیقت چیزی جز عمل به تکلیف نبوده است. اما نکته مهم این است که در دوره حاضر نیز که جنگ نرم برپا شده است وظیفه ما سخت‌تر است و باید با افتخار هم از میدان بیرون بیاییم.

شهردار منطقه9 تأکید کرد: برای دنبال کردن آرمان‌های نظام در سراسر گیتی باید خود را به ابزار جهاد نرم مجهز کنیم. وی در گفت‌وگوی خود با همشهری درباره برگزاری این همایش نیز گفت: با توجه به اینکه در روزهای آخر سال هستیم و سالگرد عملیات فتح‌المبین هم نزدیک است، دوستان پیشنهاد کردند که باتوجه به دستاوردهای بزرگ این عملیات، یادواره آن برگزار شود. جعفری در ادامه تأکید کرد: غیر از این، سردار شهید باقری به‌عنوان یک الگو برای جوان موفق و نمونه که با نبوغ خود در عرصه دفاع از میهن تلاش کرده بود، می‌تواند سرمشق جوانان قرار گیرد، چراکه الگو‌سازی‌ در دوره حاضر برای جوانان ما بسیار حائز اهمیت است تا آنها هم بدانند که یک جوان در سن 27سالگی توانست بسیاری از موفقیت‌ها را در دوران دفاع مقدس رقم بزند.

شهردار منطقه 9 یادآور شد: این جوان حتما خودباوری و توکل به خدا داشته و براساس مبانی اعتقادی و ارزشی مکتب حضرت امام(ره) تربیت یافته است و از همین رو می‌تواند یک الگوی موفق برای جوانان ما باشد. وی درباره سیاست‌های مدیریت شهری برای تغییر رویکرد شهرداری از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی نیز گفت: از آنجایی که دکتر قالیباف شهردار تهران هم بر رویکرد اجتماعی در شهرداری تهران تأکید دارند یکی از رویکردهایی که ما باید در این عرصه دنبال کنیم ارائه الگو، تبیین ارزش‌ها و نشان دادن راه موفقیت در جامعه است. با توجه به تهدیدهایی که امروز در کمین جوانان جامعه ما قرار دارد قطعا نگاه معنوی به فضاهایی که تحت نام و یاد شهدا برگزار می‌شود، می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد.

 

کد خبر 130512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز