همشهری آنلاین: یک گزارش که روز دوشنبه 14 مارس در آمریکا منتشر شد،‌ می‌گوید رشد سریع تلفن‌های هوشمند و لوح‌های الکترونیکی، اینترنت را به مقصد انتخابی مصرف‌کنندگانی بدل کرده است که به دنبال اخبار هستند

online news

به گزارش آسوشیتدپرس براساس گزارش "طرح برتری در روزنامه‌نگاری"، یک سازمان پژوهشی که کارکرد نشریات در آمریکا را بررسی و ارزیابی می‌کند، اخبار تلویزیون‌های محلی، ملی و کابلی، روزنامه‌ها، رادیوها و مجلات در سال گذشته مخاطبان خود را از دست دادند. این سازمان در هشتمین بررسی سالانه‌اش "وضعیت رسانه‌های خبری"، مصرف اخبار آنلاین در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن 17 درصد افزایش یافته است.

درصد افرادی که می‌گویند اخبار را دست کم سه بار در هفته به صورت آنلاین می‌گیرند برای اولین بار درصد افرادی که اخبار را از روزنامه‌ها می‌گیرند،‌ پیشی گرفته است.

به گفته مدیر طرح، تام روزنتال، گفت اخبار اینترنتی تنها پس اخبار تلویزیونی محلی در رده دوم قرار گرفته است و به نظر می‌رسد در شرف پیشی گرفتن از این رسانه هم باشد.

او می‌گوید اخبار تلویزیونی محلی محبو‌ب‌ترین قالب خبری از دهه 1960 در آمریکا بوده است،‌ یعنی زمانی که رشد این اخبار عمدتا مسئول مرگ روزنامه‌های عصر بود.

او گفت: "سال 2010 سال شاخصی به حساب می‌‌آید."

به گفته مردم تازه در حال عادت کردن به داشتن اینترنت در جیب‌شان بر روی تلفن‌ها یا لوح‌های کوچک هستند. به گفته این گزارش در ماه دسامبر 41 درصد آمریکایی ها گفتند که اغلب اخبارشان در مورد موضوعات ملی و بین‌المللی از اینترنت به دست آورده‌اند، که بیش از 2 برابر 17 درصدی ست که سال گذشته این اظهار را کرده بودند.

در ماه ژانویه 7 درصد آمریکایی‌ها لوح‌های الکترونیکی داشتند که تقریبا دو برابر تعداد دارندگان آنها در سه ماه قبل بود. روزنتال گفت این سریع‌الرشدترین تکنولوژی نوین دیجیتال است، و از سرعت رشد تلفن‌های همراه در هنگام ورودشان به بازار پیشی گرفته است.

اما از دیدگاه تجاری رشد مصرف اخبار اینترنتی تحت تسلط شرکت‌های خبری نیست. این طرح در این مورد ارقامی ارائه نداده است، اما می‌گوید انتظار می‌رود درآمد آگهی‌های آنلاین برای اولین بار در سال 2010 از درآمد آگهی‌های روزنامه‌های چاپی پیشی گرفته باشد.

روزنتال گفت: "کسب و کار خبر در گذشته شکلی واسطه‌گرانه داشت. شما به روزنامه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی نیاز داشتید تا به مصرف‌کنندگان‌تان دست پیدا کنید. در این عصر جدید این میانجی سازندگان وسائل الکترونیکی و تولیدکنندگان نرم‌افزارها هستند."

این گزارش می‌گوید سال گذشته تیراژ روزنامه همچنان کاهش یافت، اما میزان این کاهش کند شد. یک بررسی بوسیله مرکز پژوهشی مردم و مطبوعات پیو نشان داد که 40 درصد آمریکاییان دست کم سه بار در هفته روزنامه، به صورت چاپی یا آنلاین، می‌خوانند،‌ در حالی که در سال 2006 این رقم 52 درصد بود.

وضعیت شغلی نیز این روند را دنبال کرده است: گزارش جدید می‌گوید اعضای اتاق خبر به طور میانگین 30 درصد نسبت به سال 2000 کاهش پیدا کرده‌اند.

در یک نظرخواهی تلفنی، این سازمان دریافت که 28 درصد آمریکاییان می‌گویند که از دست دادن روزنامه محلی‌شان اثر عمده‌ای بر توانایی‌شان بر دسترسی به اطلاعات محلی می‌گذارد. 30 درصد گفتند این اثر جزئی ست، و 39 درصد گفتند که هیچ اثری ندارد. (بر اساس نظرخواهی از 2251 آمریکایی یا حاشیه خطای 2 درصد.)

افت درازمدت شمار بینندگان شبکه‌های خبری هم ادامه می‌یابد،‌ گرچه برنامه اخبار عصرگاهی هنوز به طور قابل توجهی بیش از بینندگان شبکه‌های خبری کابلی هستند. بینندگان اخبار کابلی نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش یافته است، و برای اولین از هنگامی که این طرح آنها دنبال کرده است، در هر سه شبکه CNN، Fox News و MSNBC افت کرده است.

گرچه پخش‌کنندگان اخبار محلی همچنان ساعات سنتی‌شان را از دست می‌دهند،‌ یک نقطه امیدبخش برای آنها وجود دارد.بر اساس این گزارش افزودن بخش‌های خبری در ساعت 4:30 دقیقه بامداد و 7 بعدازظهر در برخی از ایستگاه‌ها عموما محبوبیت پیدا کرده است.

کد خبر 130499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز