یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

افسانه خلیلی: بازار خرید شب عید ازجمله پررونق‌ترین بازارهای سال در ایران است. ایرانیان به رسم فرهنگ ایرانی به استقبال سال‌نو می‌روند که یکی از این سنت‌ها خرید کفش و لباس است.

کفش

این روزها هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم هیاهو و ازدحام جمعیت در بازارها بیشتر می‌شود. خیابان‌های شهر از راسته خیابان ولیعصر تا خیابان فردوسی، گاندی، آفریقا، سعدی، منوچهری و... سراسر فروشگاه‌های کفش است.قیمت، رنگ، مدل و زیبایی ازجمله معیارهای انتخاب‌اند اما به راستی تا چه‌حد به مناسب بودن کالای مورد نیاز خود می‌اندیشیم؟ آیا فقط قیمت مناسب و مدل برای یک انتخاب کافی است؟

وقتی برای خرید کفش به فروشگاه مراجعه می‌کنیم چه‌گزینه‌هایی را باید مورد توجه قراردهیم؟ پژوهشگران پا را به‌عنوان قلب دوم یاد کرده‌اند پس اهمیت خرید یک کفش مناسب را صدچندان می‌کند.

جنس کفش

جنس کفش باید از استحکام کافی برخوردارباشد تا به راحتی پاره نشود. بهتر است کفشی که در طول روز استفاده می‌شود چرمی باشد؛ چراکه چرم در تابستان پا را خنک و در زمستان گرم می‌کند و چون چرم قالب پا را به‌خود می‌گیرد از فشار نامناسب به پا جلوگیری می‌کند، کفش‌های پارچه‌ای و کتان هم می‌توانند برای تابستان مناسب باشند.

قالب کفش

هنگام خرید کفش باید از انتخاب کفش‌هایی با پنجه باریک جدا خودداری شود چون اینگونه کفش‌ها به انگشتان فشار وارد کرده و در طولانی‌مدت باعث تغییر شکل پا می‌شود، برای جلوگیری از این عارضه پنجه کفش باید گرد یا بیضی شکل باشد، کف کفش نیز باید به‌گونه‌ای باشد که از پاها محافظت کند و باعث ایجاد درد و جراحت نشود. علاوه براین، پنجه کفش باید قابلیت خم‌شدگی و انعطاف‌پذیری داشته باشد، استحکام کفش باید به حدی باشد که از واردآمدن فشار زیاد به پاها جلوگیری کند و علاوه براین کفش محافظ بوده و عمل ضربه‌گیری را انجام دهد و فشار وارده را خنثی کند.

باید فضای کافی برای شست پا (حدود یک سانتی‌متر) در جلوی کفش وجود داشته باشد تا انگشتان پا به راحتی در کفش قرار گیرند، این اندازه برای کودکان 1/5 سانت توصیه می‌شود تا امکان رشد کردن برای انگشتان فراهم باشد.

کفی و پاشنه کفش

وجود کفی مناسب همخوان با انحنای کفش موضوعی است که به‌ویژه برای کودکان باید به آن توجه داشت.جهت خنثی کردن ضربات ناشی از راه رفتن می‌بایست کف کفش بالشتکی باشد. مشکلاتی ناشی از پاشنه وکفش نامناسب ادواری است، اما درحال حاضر 2 مسئله اصلی وجود دارد؛ کفش‌های بسیار پاشنه بلند و کفش‌های بدون پاشنه و صاف. وقتی جوانی کفش‌های
پاشنه بلند یا کفش‌های ته صاف یا کفش‌های عروسکی که حفاظ کمی در زیره کفش آنها وجود دارد و یا کفشی که ساختارضعیفی دارد و حفاظت کافی از پا به عمل نمی‌آورد بپوشد پاهایش درمعرض خطر قرار می‌گیرد.یک کفش کف‌صاف به قوس پا فشار وارد می‌کند و باعث دردپاشنه و احساس خستگی در پا می‌شود و همچنین باعث درد در پشت ساق پا می‌شود. این مسئله می‌تواند روی رشد استخوان‌ها نیز تأثیر بگذارد و باعث درد مزمن پاشنه شود این آسیب‌شناسی اغلب دارای یک شروع ناگهانی همراه با تغییر ناگهانی مربوط به افزایش فعالیت، رشد، اضافه‌وزن یا تغییر از پاشنه‌بلند به پاشنه کوتاه است. این مشکلات اغلب حاد هستند، به سختی درمان می‌شوند و تا بزرگسالی ادامه دارند.

کیفیت دوخت کفش

بهتر است پیش از خرید کفش به مواردی چون کیفیت آستر داخل کفش، محل‌های چسب‌خورده و دوخت آنها خوب توجه کرد. از طرفی چون انواع چرم قیمت و کیفیت متفاوتی دارد، تنها به شیک بودن و قالب کار توجه نکرد. چون ممکن است کفش موردنظر چرمی بی‌کیفیت ولی ظاهری مناسب داشته باشد. کفش نو را نخستین‌بار در یک روز آفتابی بپوشید زیرا در این صورت لایه‌ای از خاک و سنگریزه به‌صورت پوششی ته‌کفش را فرامی‌گیرد که مقاومت آن را در مقابل آفتاب و رطوبت افزایش می‌دهد.

زمان خرید کفش

همیشه برای خرید کفش عصرها مراجعه شود، زیرا در طول روز در اثر ایستادن و نشستن روی صندلی پاها ورم کرده و اندازه آن بزرگ‌تر می‌شود.درزمان امتحان کردن کفش، حتما جوراب بپوشید چون رطوبت پا را گرفته و لغزش پا در کفش را کاهش می‌دهد.حتما هنگام خرید کفش باید هر دولنگه را به پاها امتحان کرد و چند قدمی راه رفت تا هیچ‌گونه درد، اذیت و ناراحتی حین
راه رفتن وجود نداشته باشد. برای کودکان باید از کفش‌های سایز کوچک‌تر با پاشنه‌ای مستحکم‌تر استفاده کرد.

کد خبر 130335

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز