گروه بورس: مدیرعامل فرابورس از آغاز پذیره‌نویسی نخستین اوراق صکوک و پذیره‌نویسی بانک آریا از امروز خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، صکوک روش تامین مالی مبتنی بر اصول اسلامی است که می‌توان از آن به‌عنوان گواهی سرمایه‌گذاری مشاع هم نام برد. با استفاده از اوراق بهادار صکوک می‌توان منابع مالی را با پشتوانه ترازنامه و دارایی‌های فیزیکی، جذب کرد.اوراق صکوک وسیله‌ای برای تامین منابع مالی طرح‌های شرکت‌ها و مشارکت دیگران در سود آوری این پروژه‌هاست.این اوراق با مجوز سازمان بورس از شنبه برای نخستین بار در بازار فرابورس از سوی شرکت هواپیمایی ماهان منتشر می‌شود.

مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرا بورس ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: امروز برای نخستین بار اوراق اسلامی صکوک متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان به‌مدت 5 روز از طریق فرا بورس پذیره نویسی می‌شود.وی افزود: حجم این اوراق 29 میلیارد و 150 میلیون تومان با نرخ سود17.5 درصد و معاف از مالیات است؛ ضمن اینکه مدت زمان این اوراق 4 ساله است که سود آن در دوره‌های 3 ماهه به خریداران پرداخت می‌شود. مدیرعامل فرا‌بورس با بیان اینکه اوراق صکوک براساس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار منتشر می‌شود، توضیح داد: ناشر اوراق صکوک هواپیمایی ماهان و ضامن آن بانک اقتصاد‌نوین است. شرکت تامین سرمایه نوین متعهد پذیره‌نویس، بازارگردان و عامل فروش این اوراق است. وی در ادامه به پذیره‌نویسی سهام بانک آریا اشاره کرد و گفت: امروز همچنین پذیره‌نویسی سهام بانک آریا به‌عنوان بیستمین بانک خصوصی در فرا‌بورس آغاز می‌شود.

امید قائمی ادامه داد: سرمایه این بانک 2‌میلیارد سهم (200 میلیارد تومان) است که 100 میلیارد تومان آن از طریق مؤسسان بانک تامین می‌شود و مابقی آن نیز از طریق شعب بانک ملت و فرا بورس پذیره‌نویسی خواهد شد. وی با بیان اینکه مدت زمان این پذیره‌نویسی 15 روز است، تاکید کرد:90 میلیارد تومان از این پذیره نویسی در شعب بانک ملت و 10 میلیارد تومان آن در فرا بورس عرضه می‌شود.

صکوک، بهترین ابزار مالی برای تامین منابع مالی شرکت‌ها

به‌دنبال آغاز انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان به‌عنوان متولی انتشار این اوراق در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: صکوک یکی از بهترین ابزار مالی برای تامین منابع مالی شرکت‌هاست. رضا نمک شناس گفت: آخرین آمارها نمایانگر این است که شرکت‌های خارجی بیش از 50درصد از منابع مالی خود را از طریق بورس‌ها تامین می‌کنند. وی به محدودیت‌های منابع مالی بانک‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی، بازار سرمایه بهترین مکان برای تامین منابع مالی شرکت‌هاست. نمک شناس ادامه داد: خوشحالیم که ماهان، نخستین شرکتی است که ابزار مالی صکوک را در بازار سرمایه منتشر می‌کند. وی با بیان اینکه ماهان هم‌اکنون 40 فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ در اختیار دارد، افزود: این شرکت سالانه بیش از 4 میلیون نفر مسافر در مسیرهای داخلی و خارجی جا به جا می‌کند.

کد خبر 130201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز