پس از‌ انتشار سخنان شهردار تهران درباره مشکلات ‌ مترو ‌‌ در خصوص معطل ماندن 7 قطار ‌مترو در گمرک بندرعباس، در تاریخ 19دی‌ماه‌ روزنامه همشهری، گمرک جمهوری اسلامی ایران در پاسخی نسبت به این موارد واکنش نشان داده است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در واکنش به موضوع معطل ماندن 7 قطار مترو در گمرک بندرعباس در توضیحاتی آورده است:  با عنایت به استعلام به عمل آمده از گمرک شهید رجایی بندرعباس، شرکت راه‌آهن تهران و حومه (مترو) تعداد 28 واگن قطعات منفصله، چهار رام (7 قطار) و 21 واگن به صورت CBU آلومینیومی و 5 دستگاه لکوموتیو TM3 و قطعات یدکی و ... به ارزش 000/000/65 یورو در یک ماهه اخیر به منطقه ویژه اقتصادی بندرعباس وارد، لیکن حسب اطلاع به علت عدم تسویه دیون خود با بانک گشایش‌کننده اعتبار، موفق به اخذ اسناد ظهرنویسی شده بانک جهت ترخیص نگردیده و تاکنون نیز به منظور اظهار و ترخیص به گمرک مراجعه‌ای نداشته‌اند. همچنین منطقه ویژه اقتصادی به لحاظ قانونی و مستند به ماده 20 قانون مناطق ویژه اقتصادی خارج از محدوده و قلمرو گمرکی بوده و گمرک هیچ‌گونه نظارتی نسبت به کالاهای وارده به منطقه ویژه را نداشته و در صورت عدم اظهار کالا به گمرک، هیچ‌گونه مقررات گمرکی اعمال نمی‌گردد.

لازم به ذکر است گمرک ایران تاکنون نهایت همکاری در خصوص کالاهای وارده توسط شرکت مذکور را مبذول داشته و حداکثر تسهیلات لازم اعم از ترخیص کالا به صورت نسیه، استفاده از تسهیلات بند یک ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، ورود موقت و... را اعمال داشته‌است. مقتضی است دستور فرمایید به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی در مورد اصلاح موضوع به‌عمل آید.

توضیح همشهری

در این‌باره،‌جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در باره مسائل مطرح شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران به همشهری گفت: گمرک هیچگاه مورد انتقاد شهرداری تهران و شرکت مترو نبوده است و مسئولان نباید از بابت این موضوع ناراحت باشند؛ ضمن اینکه مترو و گمرک همیشه بیشترین همکاری‌ها را با هم داشته‌اند. البته سهم گمرک از بابت ترخیص این تجهیزات را هم باید بپردازیم که مبلغ زیادی نیست و برای پرداخت آن مشکلی وجود ندارد. وی در ادامه درباره تسویه نشدن دیون با بانک گشایش‌کننده اعتبار توضیح داد:‌ زمانی که گشایش اعتباری در ‌یکی از بانک‌های داخلی انجام می‌شود تا کالایی وارد شود، در حقیقت بانک داخلی با پرداخت مبلغ ارزی مورد نیاز برای خرید تجهیزات به شرکت فروشنده، مالک اجناس می‌شود. در این حالت شرکت مترو نیز باید با پرداخت معادل ریالی، اجناس را در اختیار خود درآورد که این مورد هنوز محقق نشده است. وی درباره علت پرداخت نشدن این مبلغ به بانک گشایش‌کننده اعتبار خاطرنشان کرد: پولی که در حال حاضر شرکت مترو باید برای ترخیص تجهیزات موجود در بندرعباس بپردازد در اصل مربوط به سهم دولت از بودجه عمرانی متروست که هنوز پرداخت نشده است.

ربیعی با اشاره به پرداخت کامل سهم شهرداری از بودجه عمرانی مترو خاطرنشان کرد: سهم دولت از بودجه عمرانی مترو در سال‌جاری 445 میلیارد تومان است اما دولت تاکنون فقط 170 میلیارد تومان از این مقدار را پرداخت کرده است. البته اگر دولت 60 میلیارد تومان از باقیمانده این اعتبار را هم به مترو پرداخت کند می‌توان این تجهیزات را از بندرعباس به تهران منتقل کرد.

 

کد خبر 129894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز