همشهری آنلاین: دانشمندان در اروپا گزارش می‌دهند که توانسته‌اند سندروم داون را با انجام یک آزمایش خون ساده بر روی زنان باردار قبل از تولد نوزاد تشخیص دهند، و به این ترتیب می‌توان از انجام اعمال پیچیده‌تر برای شناسایی قبل از تولد این عارضه پرهیز کرد.

down syndrome

به گزارش آسوشیتدپرس گزارش مقدماتی منتشر شده در روز یکشنبه 6 مارس در نسخه آنلاین جورنال Nature Medicine ، یکی از اخرین از چندین بررسی اخیر است که نشان می‌دهد دانشمندان می‌تواند سندروم داون در جنین را بوسیله DNA جنینی وارد شده به جریان خون مادر شناسایی کنند.

سندروم داون که به عقب‌ماندگی ذهنی می انجامد، ناشی از وجود یک کپی اضافی از کرموزوم شماره 21 انسان است به طوری که مبتلایان دارای سه کرموزوم شماره 21 هستند.

در حال حاضر در زنان باردار با انجام آزمایش خون و سونوگرافی مشخص می‌شود که آیا جنین آنها در معرض خطر ابتلا به سندروم داون قرار دارد یا نه.

اما پزشکان برای تشخیص قطعی باید آمنیوسنتز انجام دهند، بعنی نمونه‌ای از مایع آمنیونی یا جفت را بردارند و کرموزوم‌های سلول‌های آنها را بررسی کنند.این کار با خطر اندک سقط جنین همراه است.

در دسترس بودن یک آزمایش خونی تشخیصی قابل‌اعتماد همچنین می‌تواند زودتر از آزمایش‌های معمول ابتلا جنین به این عارضه را معین کند.

 گروه‌های پژوهشی متعدد بررسی‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند آنالیز خون مادر می‌توانند سندروم داون در جنین را شناسایی کند. در حال حاضر آزمایش خونی که در بازار دسترس باشد وجود ندارد، اما دست کم یک شرکت امیدوار است در یک سال آینده در آمریکا این آزمایش خونی را به بازار بفرستد.

در آخرین گزارش در این مورد دانشمندان در قبرس، یونان و انگلیس می‌گویند در یک بررسی توانسته‌اند با این آزمایش خون به درستی 16 مورد سندروم داون و 26 جنین طبیعی را تشخیص دهند.

این پژوهشگران می‌گویند بررسی بزرگتری مورد نیاز است تا ثابت کند این آزمایش خون واقعا برای این منظور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

more   تمام زنان باردار مراقب سندروم داون باشند

کد خبر 129889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز