دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک جراح یک کلیه را با استفاده از یک تکنیک تجربی که ممکن است روزی نیاز به اهدای عضو برای موارد پیوند را برطرف کند، "پرینت‌ کرد."

TED 2

به گزارش خبرگزاری فرانسه آنتونی آتالا از موسسه پزشکی باززایی ویک فارست در آمریکا گفت در حالی که یک کلیه تر و تازه روی صحنه کنفرانس TED در شهر لانگ بیچ در کالیفرنیا درست می‌کرد، گفت: "درست مثل پختن کیک می‌‌ماند."

ابتدا اسکن‌کننده‌ها برای گرفتن یک تصویر سه‌بعدی از کلیه‌ای که نیاز به جایگزینی داشت، به کار گرفته شد، سپس نمونه بافتی به اندازه نصف یک تمبر پستی برای بذرافشانی در این فرآیند کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت.

سپس پرینتر اندام لایه به لایه کار کرد تا یک کلیه جایگزین را با تکثیر کردن بافت بیمار بسازد.

کارن ریچاردسون سخنگوی ویک فارست گفت: "این شیوه هنوز تجربی است و به هیچ وجه نیاز به اهداکنندگان عضو را برطرف نمی‌کند."

"امیدواریم روزی این تکنولوژی بتواند برای پرینت‌کردن اندام‌ها مورد استفاده قرار گیرد، اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم."

لوک ماسلا، دانشجوی کالج، در میان اولین افرادی بود که یک دهه پیش هنگامی که تنها 10 سال داشت، یک اندام - مثانه- مهندسی شده در آزمایشگاه را دریافت کرد.

او گفت که با بیماری "اسپاینا بیفیدا" به دنیا آمده بود و مثانه‌اش کار نمی‌کرد.

ماسلا که دکتر آتلا او را به کنفرانس TED آورده بود، گفت: "الان، به کالج می‌روم و اساس تلاش می‌کنم که زندگی مانند یک بچه طبیعی داشته باشم."

"این جراحی زندگی مرا نجات داد و مرا به آدمی که اکنون هستم تبدیل کرد."

به گفته آتلا حدود 90 درصد افرادی که منتظر پیوند هستند،‌ نیازمند کلیه هستند، و این میزان نیاز بیش از حد میزان اعضای اهدایی است.

او افزود: "امروزه ما از لحاظ کمبود اعضای پیوندی با بحرانی بهداشتی روبرو هستیم. پزشکی کار بسیار بهتری برای طولانی کردن عمر ما انجام داده است، اما هنگامی که سالمندی می‌رسیم اندام‌های ما دیگر درست کار نمی‌کنند."

TED(تکنولوژی سرگرمی و طراحی) یک مجموعه جهانی از کنفرانس‌هاست که از 1984 شرکت خصوص غیرانتفاعی آمریکایی، بنیاد سپلینگ،آن را تشکیل می‌دهد تا "ایده‌های که ارزش گسترش‌یافتن" را منتشر کند.

کد خبر 129883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز