دوشنبه 10 فروردین 1394 | به روز شده: 33 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 15 اسفند 1389 - 12:33:13 | کد مطلب: 129836 چاپ

پدیده مصرف در خرید‌های شب‌عید

اجتماع > رفتارها - زهرا رفیعی:
بعضی از آیین‌ها و مناسبت‌ها فقط و فقط برای بچه‌هاست؛ لزوما نه به معنای بچگانه بودنشان بلکه به این دلیل که هیچ کسی به اندازه آنها از بودن در آن آیین یا فرارسیدن آن مناسبت خوشحال نمی‌شود و در انتظارش شب را به روز نمی‌رساند.

 نوروز از همان مناسبت‌هاست. آدم بزرگ‌ها عید را برای استراحت‌های طولانی‌اش دوست دارند ولی این بچه‌هایند که از آمدن و رفتن مهمان واقعا خوشحال می‌شوند و در ذهنشان اسکناس‌های نو و تا نخورده و خوراکی‌های مورد علاقه‌شان را می‌شمرند. برای بچه‌ها عید، بوی لباس‌های نو می‌دهد؛ لباس‌هایی که می‌خواهند همه ببینندشان و احساس خوش‌تیپی را در تعریف‌های مهمانان و میزبانان ببینند. خرید قبل از عید چه برای بچه‌ها باشد یا برای بزرگ‌تر‌ها سنت شده است، گویی بی‌خرید رخت و لباس نو، سال نو نمی‌شود.

خانواده‌ها به فراخور توان مالی‌شان اولویت‌بندی می‌کنند و بچه‌ها سر صف اولویت خرید قرار دارند. آنها که دستشان بیشتر از بقیه به دهانشان می‌رسد علاوه بر رخت و لباس، لوازم خانه را نیز عوض می‌کنند. در گزارش زیر نگاهی به پدیده مصرف در خرید‌های شب عید انداخته‌ایم.

خیابان‌ها پر است از عابرانی که سر بساط خنزر پنزر فروشی‌ها لحظه‌ای صبر می‌کنند و با وسوسه خرید کالاهای نه چندان مرغوب کنار می‌آیند. می‌خریم با این اطمینان که پول عیدی‌های امسال را به حساب‌هایمان ریخته‌اند و با همان خیال راحت به حراج‌‌ها سر می‌زنیم. روانشناسان معتقدند که آدمی همیشه به‌دنبال لذت است و برای به‌دست آوردن آن هر تغییری را که لازم بداند می‌دهد. تغییرات، تنوع به همراه می‌آورند. خیلی از خرید‌های ما ریشه در به‌دست آوردن لذت دارد؛ لذتی که در تنوع خود را نشان می‌دهد. خرید برای بسیاری از افراد یعنی تنوع، در واقع هدف از خرید ایجاد تغییر برای کسب لذت است، به همین خاطر خرید کردن اگر به شکل مطلوب انجام شود می‌تواند برای فرد ایجاد لذت کند.مصرف‌زدگی، استفاده بیش از حد و مصرف نامعقول کالاها و جایگزینی نیازهای غیر‌واقعی به جای نیازهای واقعی است و اگر چه مصرف یک متغیر اقتصادی و پیش نیاز تولید در کشور است اما مصرف‌زدگی پدیده‌ای مضر و آسیب‌زا در اقتصاد ملی است.

مصرف یک پدیده اجتماعی است. دلیل اجتماعی بودن آن را می‌توان در اقشار مختلف اجتماع یافت. دکتر امید علی‌احمدی، استاد دانشگاه آزاد در این‌باره می‌گوید: اقشار مختلف جامعه در مکان‌ها و زمان‌های مختلف مصارف متفاوتی دارند. اگر مصرف فقط یک امر فردی و روانشناختی تلقی می‌شد طبیعتا این تنوع را در گروه‌ها و شرایط اجتماعی مختلف نمی‌داشت به این دلیل می‌توان این برداشت را داشت که مصرف امری اجتماعی است. بر اساس مصرف هم می‌توان آدم‌ها را دسته‌بندی کرد. گروه قابل توجهی از مردم مصرف ویژه‌ای را انجام می‌دهند و عموم مصرفشان به هم شبیه است بنابراین سبک‌ویژه زندگیشان متفاوت خواهد شد. مصرف به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم زندگی هم شناخته می‌شود. به راحتی می‌توان گفت به من بگو چه مصرف می‌کنی تا بگویم سبک زندگی تو چیست. اگر حتی به پسماند‌های مصرفی یک خانواده در طول سال، ماه، هفته و حتی روز نگاه کنید می‌توانید این سبک را شناسایی کنید. در واقع کسی که دکوراسیون عوض می‌کند، خانه جدید می‌خرد، لباس‌های متنوع دارد سبک زندگی‌اش را به راحتی می‌توان تشخیص داد. به‌طور مثال از نسبتی که مصرف مواد خوراکی به مواد فرهنگ و یا سایر موارد دارد می‌توان سبک‌های زندگی افراد را تشخیص داد. سبک‌های زندگی، آدم‌ها را به خرید کالاهای فرهنگی‌تر یا مصرف‌گرایانه‌تر سوق بدهد که اثر درازمدت و ذهنی بیشتر یا کمتری را به‌دنبال خواهد داشت. میزان و نوع مصرف همچنین می‌تواند تغییر در فضا ایجاد کند.

این جامعه‌شناس می‌گوید: مصرف، فقط برای رفع نیاز نیست. برای مصرف، جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران کارکرد‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند. یکی از این موارد مصرف خودنمایانه یا نمایشی است، نوع دیگر آن ابزاری برای ابراز منزلت است. به‌طور مثال وقتی کسی خودرویی می‌خرد که به لحاظ کیفیت فقط 10درصد با ماشین دیگر فرق می‌کند اما قیمتی 10برابر بیشتر دارد نشان می‌دهد که آن فرد پرداخت 9برابر بیشتر را برای کسب منزلت بیشتر پرداخته است. نوع دیگری آن، مصرف نمادین است. در این صورت از مصرف به‌عنوان یک عنصر نمادین و وسیله ارتباطی استفاده می‌کنیم برای اینکه به دیگران بگوییم ما چگونه فکر می‌کنیم. در مد برای اینکه فرد خود را متمایز کند و گرایش خود را نشان بدهد، امکان دارد از مد به عنوان رسانه‌ای برای اعلام هویت خود و چیستی و اعتقادات خود استفاده کند.

مصارف گاهی شکل آیینی دارند؛ مثل مصارف آیینی عید. طبیعی است که ابزارها و امکانات لازم برای چنین مراسمی را خریداری می‌کنیم و به مصرف می‌رسانیم.

آنچه در مورد مصرف شب عید می‌توان گفت این است که درست است که مردم ایران در این زمان بیش از سایر ایام سال خرید می‌کنند ولی این مصرف در طبقات مختلف یکسان نیست و معانی یکسانی نیز برای آنها وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد که در طبقات بالا، متوسط و پایین اندک تفاوتی وجود داشته باشد. مثلا در طبقه متوسط این خرید‌ها برای ماندگاری و حفظ سنت‌ها و نشان دادن اعتقاد به این سنت‌هاست. در نظر طبقه بالا خرید شب عید بیشتر به معنای گذراندن دوره و زمانی است که خبر از نو شدن می‌دهد و بایستی تغییراتی در خودرو، خانه و لوازم منزل داد. در طبقات پایین مصرف نمادین و آیینی برای نشان دادن همگرایی و عنصر ارتباطی موجود در خود مراسم است برای اینکه نشان بدهند که آنها هم مانند دیگران به یک چیز می‌اندیشند و اعتقادات مشابهی دارند. به هر حال خرید شب عید می‌تواند نظام معناشناختی خاصی را ایجاد کند و کارکرد‌های مختلفی داشته باشد.دکتر امید علی‌احمدی در مورد اختصاص بیشترین خرید‌های نوروزی به کودکان می‌گوید: در طبقات پایین که وسع خانواده‌ها به قدری نیست که برای همه اعضای خانواده به یک اندازه خرید شود، اولویت‌بندی می‌شود و در این بین اولویت معمولا با کودکان است چرا که می‌خواهند آیین کهن و ارزشمند نوروز را به آنها یاد بدهند و البته این کودکان هستند که باید خاطراتی خوش از این دوران در ذهنشان داشته باشند.

در طبقات دیگر نیز اگر چنین اولویت‌بندی باشد بیشتر با محوریت زمان و میزان خرید است وگرنه برای دیگران نیز می‌توان به اندازه کودکان خرید کرد. در روز‌های دیگر سال مصرف اگر مخاطب خاصی نداشته باشد زنانه و مردانه می‌شود. خرید‌هایی مانند لوازم برقی خانه را غالبا مردان انجام می‌دهند و تصمیم نهایی را می‌گیرند ولی در مصارف روزمره نقش زنان جدی‌تر است. اما در خرید شب عید بسته به اینکه کدام جنس نقش عمده‌تری داشته باشد و به لحاظ فرهنگی آن نقش به کدام دو نقش متصل باشد این تصمیم‌گیری متفاوت است. وی گفت: فرهنگ، نقش تأثیر‌گذاری در نوع خرید دارد، بسته به اینکه در چه جنس و طبقه‌ای باشد به افراد نقش می‌دهد. اگر چه اینها باید کمرنگ شود و کل خانواده در آن چیزی که خریداری می‌شود نظر بدهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا لذت از خرید کردن ریشه جامعه‌شناسانه دارد گفت: لذت یک واژه جامعه شناسانه نیست ولی شوق و تمایل افراد به خرید در گروه‌های اجتماعی مختلف نشان از همسویی و همسانی‌هایی دارد. لذت از خرید در اینجا معنای جامعه‌شناسانه می‌یابد. خرید‌های شب عید آنجا که می‌خواهیم شبیه دیگران بشویم یا معنایی را به آنها منتقل کنیم و تفاوت‌های خودمان را گوشزد کنیم، کارایی می‌یابد.

انتخاب سردبیر

تاریخ به احترام تو خواهد ایستاد

همشهری آنلاین: پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری نوشت: هنوز به فینال مذاکرات نرسیده‌ایم. نتیجه هر چه باشد؛ تاریخ این سرزمین و ملت عزیز ما به احترام تلاش‌های محمدجواد ظریف و تیم او خواهد ایستاد.

مراکز اقامتی گردشگری کمتر شناخته شده به مسافران نوروزی تخفیف می‌دهند

همشهری‌آنلاین: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با صدور اطلاعیه‌ای از هموطنان گرامی خواست تا با سفر به مقاصد گردشگری و تفریحی کمتر شناخته شده از تخفیف مراکز اقامتی و پذیرایی در استان‌های مربوطه استفاده کنند.

استخراج طلا از فاضلاب شهری

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان طرحی برای استخراج طلا و فلزاتی نظیر نقره و پلاتین از فاضلاب‌های خانگی کشف کرده‌اند.

قشقاوی: برنامه سفر اردوغان تغییری نکرده است

همشهری آنلاین: معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اطلاعات موجود در برنامه سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تهران تغییری انجام نشده است.

فراخوان جشنواره فیلم و عکس سفرهای نوروزی

همشهری‌آنلاین: مرکز روابط عمومی عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اقدام به برگزاری و اجرای نخستین جشنواره فیلم و عکس مردمی با موضوع سفرهای نوروزی کرده است.

نگاهی به روابط عمومی ایران در سال ۹۳

همشهری‌‌آنلاین: تدوین و ابلاغ برخی قوانین و مقررات، برگزاری رویدادهای علمی، انتشار آثار علمی معتبر، برگزاری جشواره‌های روابط عمومی و غیره از جمله فعالیت‌های برجسته و تاثیرگذار موسسات و تشکل‌های روابط عمومی در سال ۱۳۹۳ بوده است.

بازنمایی پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا در یک نماهنگ

همشهری آنلاین: جمعی از هنرمندان در اثری با عنوان «به ایران خوش آمدید» تلاش کردند تا پیام مقام معظم رهبری خطاب به جوانان آمریکای شمالی و اروپا را از منظری نو و در قالبی جدید بازنمایی نمایند.

فراخوان اعطای جایزه یونسکو به روزنامه‌نگاران علمی

همشهری آنلاین: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) فراخوان ثبت‌نام کاندیداهای جایزه کالینگا (Kalinga) در سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد.

مذاکرات ۱+۵ | شب طولانی بوریواژ؛ همه نگاه‌ها به یک هتل

لوزان - کتایون لامع زاده - ایرنا: نبض دنیا در ۱۲ ساعت آینده نه در وال استریت و بازارهای بورس و سهام اروپا که در هتل بوریواژ می‌تپد. امشب طولانی‌ترین شبی است که بوریواژ در تاریخ ۱۵۰ ساله خود تجربه کره است.

بلومبرگ مدعی شد؛‌ پیشنهاد جدید چین برای لغو تحریم‌های ایران

همشهری آنلاین: خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از دو فرد مطلع از روند مذاکرات گزارش داد که وانگ یی وزیر امور خارجه چین که یکشنبه ۹ فروردین وارد لوزان شده، پیشنهاد جدیدی برای لغو تحریم‌های ایران ارائه خواهد کرد.

طرف‌های مناقشه یمن از روسیه درخواست میانجی‌گری کردند

همشهری آنلاین: میخاییل بوگدانف، نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه اعلام کرد که طرف‌های درگیر در یمن از روسیه برای پایان مسالمت‌آمیز مناقشه آن کشور، درخواست میانجی‌گری کرده‌اند.

مذاکرات فشرده در لوزان

همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و وانگ یی همتای چینی او با یکدیگر مذاکره و رایزنی کردند.

جاده‌های خیس نهم فروردین

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راه راهور ناجا، از آغاز بارش باران در محورهای مختلف، و هم چنین وضعیت ترافیک جاده‌های کشور خبر داد.

پیروزی پرگل فوتبال امید ایران مقابل افغانستان در مقدماتی انتخابی المپیک

همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال امید ایران در سومین دیدار خود از مرحله مقدماتی انتخابی المپیک در حضور بیش از هفتاد هزار افغانی در ورزشگاه آزادی به پیروزی پر گل دست یافت.

دعوت کاردار ترکیه به وزارت امور خارجه

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با دعوت کاردار ترکیه در تهران به این وزارت خانه خواستار پاسخ روشن و قانع کننده در این خصوص شد.

مراسم بزرگداشت همسر آیت الله جنتی برگزار شد

همشهری آنلاین: مراسم سومین روز درگذشت حاجیه خانم مظاهری همسر دبیر شورای نگهبان صبح امروز در مدرسه عالی شهید مطهری و با حضور شخصیت‌های مختلف کشوری و لشگری برگزار شد.

زلزله ۵ ریشتری در جنوب استان کرمان؛ شکل‌گیری ستاد بحران

همشهری آنلاین: صبح یکشنبه ۹ فروردین ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان را لرزاند.

واژگونی اتوبوس زائران در بغداد؛ ۲۰ زائر ایرانی زخمی شدند

همشهری آنلاین: منابع رسانه‌ای عراق از واژگونی یک دستگاه اتوبوس در بغداد و زخمی شدن ۲۰ زائر ایرانی سوار بر آن خبر دادند.