یوسف مجتهد : هیات وزیران آیین‌نامه‌هایی مانند واگذاری خودرو به جانبازان، ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان و... را به تصویب می‌رساند که بعضا با مخالفت رئیس مجلس شورای اسلامی در اجرا با مانع مواجه می‌شود. اما مبنای اختیارات قانونی هیات وزیران برای صدور چنین آیین‌نامه‌هایی چیست؟

چفیه - گل شقایق

برابر اصل 138 قانون اساسی که معمولا در تصویب آیین‌نامه‌های هیات وزیران به آن اشاره می‌‌شود، چنین آمده است:
علاوه بر مواردی که هیات وزیران یا وزیری مامور تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین می‌شود، هیات وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری به وضع تصویب‌نامه و آیین‌نامه بپردازد. هریک از وزیران نیز در حدود وظایف خویش حق وضع آیین‌نامه و صدور بخشنامه را دارند ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد.

دولت می‌تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسون‌های متشکل از چند وزیر واگذار کند، مصوبات این کمیسیون‌ها در محدوده قوانین پس از تایید رئیس‌جمهور لازم‌الاجراست. تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را برخلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستد.

به استناد اصل 138 قانون اساسی در جلسه مورخ 89/11/20 هیات وزیران، به‌پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمین شهید و جانباز مشمول قانون حالت اشتغال، موارد ذیل تصویب شد:
1- حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمین شهید و جانباز مشمول قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 1372 اعم از کشوری و لشکری مطابق مقررات مربوط توسط دستگاه متبوع مستخدم و مشمولان غیرشاغل توسط بنیاد شهید و امورایثارگران تعیین و پرداخت می‌شود.

2- در صورتی که این افراد در اجرای قوانین و مقررات مربوط بازنشسته شده یا می‌شوند، حقوق و مزایای بازنشستگی و مستمری آنان توسط صندوق بازنشستگی ذی‌ربط پرداخت می‌شود.

نکاتی در خصوص این مصوبه به شرح ذیل اعلام می‌شود:
الف- مبنای تفکیک مستخدمین شهید، جانباز و... در قانون حالت اشتغال مصوب 30/6/72 وضعیت استخدامی است نه اشتغال؛ به عبارتی بنیاد شهید و امور ایثارگران به غیرمستخدمین دولت به عنوان تبصره یک، حقوق پرداخت می‌کند نه مشمولان غیر شاغل، و هر فردی که با الفبای حقوق اداری آشنا باشد تفاوت مستخدم و شاغل را متوجه خواهد شد.

ب- حقوق جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی مستخدم کشوری و لشکری حسب قانون از ابتدا توسط دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شده و باتوجه به مصوبه قانونی ضرورتی به ذکر آن در آیین‌نامه نمی‌باشد و به قولی تحصیل حاصل است.
ج- برابر قانون اصلاح تبصره 6قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و... مصوب 74/9/26 مجلس شورای اسلامی، حقوق و مزایای حالت اشتغال، بازنشستگی و وظیفه و مستمری‌ مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده کلی و... توسط دستگاه ذی‌ربط تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.

البته حسب قانون اصلاح تبصره6، پرداخت حقوق مستخدمین شهید همچنان برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است که به نظر می‌رسد این موضوع در تنظیم آیین‌نامه مورد غفلت واقع شده است.

کد خبر 129622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز