سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی رسوایی سرقت علمی و افزایش فشار احزاب حامی و مخالف دولت، وزیر دفاع آلمان استعفای خود را تسلیم آنگلا مرکل نمود.

Karl-Theodor zu Guttenberg

به گزارش ایسنا، کارل تئودور تسو گوتنبرگ ، وزیر دفاع آلمان روزسه‌شنبه اعلام کرد که همه پست‌های سیاسی خود را واگذار می‌کند.

سیاستمدار حزب سوسیال مسیحی آلمان در برلین گفت: توان من به پایان رسیده است.

وی افزود: استعفا از این سمت دردناک‌ترین اقدام زندگی من است.

وزیر دفاع آلمان در ادامه گفت که وی بیش از این نمی‌تواند تحمل کند که مسئولیت تقلب و سرقت علمی وی به گردن سربازان وزارت دفاع این کشور بیفتد چرا که این اقدامش عملکرد نیروهای این کشور در افغانستان را بسیار تحت تاثیر قرار داد.

منابع دولتی آلمان نیز اعلام کردند که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حزب دموکرات مسیحی CDU روز سه‌شنبه در جریان استعفای گوتنبرگ قرار گرفته است.

روزنامه آلمانی بیلد نیز اعلام کرد که گوتنبرگ استعفانامه‌ خود را به مرکل تقدیم کرد.

طبق این گزارش‌ها رئیس جمهور آلمان نیز کمی قبل از اعلام رسمی این استعفا از تصمیم گوتنبرگ آگاه شده است.

استعفای وزیر دفاع آلمان در حالی صورت می‌گیرد که این استعفا قبل از هر چیز به فشارهای ائتلاف حاکم بر آلمان، احزاب مخالف و مقام‌های علمی این کشور برمی‌گردد.

در همین حال گوتنبرگ از مرکل درخواست کرد که تقاضای وی برای استعفا را بپذیرد.

این سیاستمدار سوسیال مسیحی آلمان پیشتر اعتراف کرده بود که وی در رساله دکتری خود بخش هایی را بدون ذکر منابع بخش های علمی آورده است.

گوتنبرگ در یک بیانیه کوتاه در تلویزیون این کشور گفت: البته من به مخالفان خود حق می‌دهم که من را نه برای دفاع و نه به عنوان کسی که قرار است از خود دفاع کند به دادگاه مجلس فدرال آلمان (بوندس تاگ) فرا خواندند بلکه حضورمن بیشتر به عنوان وزیر دفاع و کسی است که قرار است به تمام اتهامات مخصوصا درخصوص عملکرد وزارت دفاع پاسخ گوید.

وی افزود: من همیشه آماده نبرد و رویارویی هستم اما اکنون توان من تمام شده است.

کمی قبل از استعفای گوتنبرگ هزاران دانشجوی دکتری و همین طور مقام‌های برجسته علمی آلمان در نامه‌ای از صدراعظم آلمان خواسته بودند که اقدامات لازم را در مقابله با این اقدام گوتنبرگ انجام دهد.

در این نامه که نوشته‌هایی از حدود هزار پرفسور مراکز عالی آلمان آمده، قید شده است که اقدام گوتنبرگ به وجهه علم آسیب رساند.

کد خبر 129545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز