همشهری آنلاین: نمایشگاه گروهی "ابر قهرمان من" با آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی همزمان در گالری آران و گالری "مورونو کیانگ" لس‌آنجلس برپا می‌شود.

مجسمه

به گزارش ایسنا،در این مجموعه آثاری از علاء ابتکار،مریم امینی،مجتبی امینی، شهرام انتخابی، امیرعلی بشیری، ژینوس تقی زاده، نیوشا توکلیان، علیرضا جدی، سهند حسامیان، غزال خطیبی، آرش حنائی، نسیم داوری، آلا دهقان، حامد رشتیان، ندا رضوی پور، مرتضی زاهدی، بکتاش سارنگ جوانبخت، بهرنگ صمدزادگان، آرش صداقت کیش،سارا عباسیان، آرش فائض، فرهاد فزونی، سیامک فیلی زاده، عباس کوثری، باربد گلشیری، بهداد لاهوتی، فرساد لباف،آمتیس متولی، هادی نصیری و الیکا هدایت ارائه خواهد شد.

نازیلا نوع بشری مدیر نگارخانه آران درباره این آثار می گوید:"الگوهای ابر قهرمانان هالیوودی شباهت زیادی دارد با رستم، قهرمان ایران زمین دارد: پوشش ویژه، خود و جامه رزم، مَرکب افسانه‌ای، لشگری از دشمنان، خویش و دوستان ماورائی، قدرت بی‌سابقه و میل پنجه افکندن با نیروهای شیطانی برای دفاع از انسانیت."

او معتقد است:"حماسه شاهنامه، دنیائی خارق‌العاده را به تصویر می‌کشد که در آن اولین انسان - که پادشاهی ایرانی بود- حکمرانی می‌کند و قدرت قهرمانانش، میراث ایرانیان را پاس می‌دارد.

اساطیر پارسی ریشه‌های عمیق تاریخی دارند( مشتمل بر شخصیتهای خیالی و قدرت‌های ماورائی ) که همه بازگوی پیشینه اسطوره‌ای و تجسّم تقابلی دیرینه میان خیر و شرّند."

نوع‌بشری گفته است:"قهرمانان در میانه پلیدی و خطر به میدان می‌آیند تا تهور و از خودگذشتگی خود را به نمایش بگذارند.

با خلق اسطوره و افسانه، آدمیان کوشیده‌اند تا زندگی را معنایی والاتر بخشند؛ تا تسکین‌. ترس انسان باشند از مرگ و نابودی؛ ترس ازسکوت و خلاء بزرگ.

اسطوره همانند هنر، از ناشناخته‌ها سخن می‌گوید . درباره آنچه که انسان در ابتدا شرح و تفصیلی برای وصف آن ندارد؛ جهانی که به موازات جهان ما شکل می‌گیرد. در کشاکش روزمرگی، این اسطوره‌ها هستند که لحظاتی ناب را شکل می‌دهند و تجربه‌ای والاتر از زندگی پدید می‌آورند.

ما به دنبال حس لحظات وجدآوری هستیم از اعماق وجود که ما را از جهان خود فراتر برد. اسطوره، همانند رمان، فیلم یا نقاشی باوری را برمی‌انگیزاند تا دنیای سخت و از هم پاشیده ما را دیگرگون کند".

او در ادامه می گوید:"هنرمندان پارسی طی قرون اسطوره و شعر را دستمایه خلق دنیائی خیال‌انگیز قرار داده‌اند؛ دنیائی وفادار به باور زیبائی، صداقت و تکامل؛ دنیائی که درآن راه رهائی از پَلشتی و آشوب و سرخوردگی - که از ازل بخشی از زندگی روزمره بوده- قوام می‌یابد؛ پناهگاهی برساخته به دست هنرمندان که در آن تسلی، شعف و رستگاری را پیش دیدگان بیننده می‌گذارند".

مدیر گالری آران در پایان می گوید:"بخش بزرگی از آثار معاصر ایران ضرباهنگی از درد و دلهره دارند؛ تشویش و دلمشغولی‌های نسلی که با خشونت انقلاب و سپس ترس و دلهره جنگ، بلوغش را با محدودیت، تحمیل، کمبود و اضطراب سپری کرده است.

علیرغم این همه ، آنها با جسارت، حقیقت را دربرابر قدرت فریاد می‌زنند؛ تلاشی در میانه محدودیت‌های رسمی و فردی. فریادی با زبان بیزبانی.

همانند قهرمانان اسطوره‌ای هنرمندان از دنیای روزمره پا به جهان ناشناخته‌ها می‌گذارند. در مواجهه با پلیدی‌ها صفات برجسته انسانی را به تصویر می‌کشند، کردار و اخلاقیات نیک را به پیش چشم می‌آورند و به هر روی، هنرِ پایداری را تکامل می‌بخشند".

این نمایشگاه از 13 اسفندماه در گالری آران افتتاح می‌شود و گالری آران در خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 واقع شده است.

این نمایشگاه روز 14 اسفندماه نیز در گالری "مورونو کیانگ" شهر لس‌آنجلس آغاز به کار می‌کند.

 

کد خبر 129531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز