ترجمه - سپیده حسینعلی عراقی: بسیاری از مردها بر این باورند که زن‌ها هرگز سر اصل مطلب نمی‌روند و خواسته خود را رک و پوست‌کنده بیان نمی‌کنند.

طرح - زن و مرد

بسیاری از زن‌ها هم فکر می‌کنند که مردها هنگام صحبت کردن خیلی رک، تند و خشن هستند. این مقاله توضیح می‌دهد چرا و چگونه اینگونه مشکلات را رفع کنید.

سال‌هاست که از ازدواج برنارد و برنادت می‌گذرد. یک روز، برنادت در حالی که شوهرش از کنار او می‌گذشت، با سادگی گفت: «می‌بینی، خیلی وقته که به رستوران نرفته‌ایم». برنارد در حالی که داخل یخچال دنبال بطری آب می‌گشت، قبل از اینکه برگردد و دوباره جلوی تلویزیون بنشیند با بی‌تفاوتی جواب داد: «درسته».بعد از یکی دو ساعت، برنارد متوجه می‌شود که مشکلی پیش آمده. اما چه مشکلی؟ بعد از چند ثانیه فکر کردن، متوجه موضوع می‌شود: خانه ساکت است. خیلی ساکت و این سکوت او را ناراحت می‌کند.

بعد از گذشت چند ثانیه دیگر، برنارد متوجه مشکل می‌شود که چند دقیقه است که همسرش هیچ حرفی نزده است. او که همیشه عادت داشت یکریز حرف بزند، حالا هیچ صدایی از او در‌نمی‌آید. زندگی مشترک در درازمدت از برنارد شوهری باتجربه ساخته است و او می‌داند وقتی همسرش سکوت می‌کند، این سکوت معنای خیلی بدی دارد. برای آنکه اوضاع از چیزی که هست خراب‌تر نشود، تصمیم می‌گیرد جلوی ناراحتی را بگیرد. بنابراین همسرش را صدا می‌زند: «برنادت! حالت خوبه؟» جوابی نمی‌شنود. از روی مبل بلند می‌شود و می‌بیند که برنادت در آشپزخانه با قیافه‌ای درهم و گرفته مشغول آماده کردن شام است.

- «برنادت، چیزی شده؟»
برنادت بدون آنکه سرش را از اجاق برگرداند با صدایی خشک جواب داد: «همه چیز خیلی خوبه!»
- «مطمئنی که همه چیز روبه‌راهه؟»
- «معلومه، چرا نباید همه چیز روبه‌راه باشه؟! »
- «اگر مشکلی هست می‌تونی به من بگی.»

برنادت رویش را برمی‌گرداند و سیل عصبانیت، انتقاد و سرزنش را بیرون می‌ریزد؛ برنارد به حرف‌های او گوش نمی‌دهد! او فقط به فکر خودش است!

هیچ وقت، به احساسات او اهمیتی نمی‌دهد. از نظر برنارد او فقط به درد غذا درست کردن و انجام کارهای خانه می‌خورد و بس! ماه‌هاست که آنها به رستوران نرفته‌اند و وقتی او در مورد رفتن به رستوران با شوهرش حرف می‌زند، حتی این فکر هم به ذهن برنارد خطور نمی‌کند که او را به رستوران دعوت کند!

برنارد با تعجب می‌گوید: «اما اگه می‌خواستی به رستوران بری، پس چرا از من نخواستی؟»
برنادت پشت سر هم می‌گوید: «من در موردش باهات حرف زدم، تو هیچ‌وقت به حرف‌هام گوش نمی‌کنی، از احساس بویی نبردی، تو یک هیولایی، پدر و مادرم قبلا بهم گفته بودند،...».

تفاوت رویکرد زن و مرد

چنانچه مشاجره بین این زن و مرد شما را به یاد خاطره دردناکی می‌اندازد، به این دلیل است که شما قبلا دچار مشکلات ارتباط‌ کلامی شده‌اید.

دلیل حرف زدن مردها و زن‌ها یکسان نیست. به‌طور خلاصه، مردها قبل از هر چیز، به منظور اطلاع رساندن و یافتن راه حلی برای مشکلاتشان حرف می‌زنند، در حالی که زن‌ها، ابتدا برای برقراری روابط اجتماعی و فرونشاندن استرس و تخلیه نگرانی‌شان حرف می‌زنند.علاوه بر این تفاوت‌ها، مشکل دیگری که مانع ارتباط بین زن و مرد می‌شود این است که مردها رک و مستقیم حرفشان را می‌زنند در حالی که زن‌ها به‌طور غیرمستقیم منظورشان را می‌رسانند.

جملات مستقیم، جملات غیرمستقیم

همانطور که در مورد برنارد دیدیم، اغلب مردها، زمانی که زنی از آنان چیزی درخواست می‌کند، به سختی منظور او را متوجه می‌شوند، زیرا زن‌ها معمولا جملات غیرمستقیم به‌کار می‌برند، جملات‌شان دوپهلو، نامعلوم و نامشخص است و از گفتن اصل مطلب طفره می‌روند. دست کم، این احساسی است که مردها نسبت به زن‌ها دارند.

در عین حال، بسیاری از زن‌ها بر این باورند که مردها کلامشان خیلی رک، پرخاشگرانه یا حتی به دور از نزاکت است و اینکه بعضی وقت‌ها باید«بانزاکت باشند و کلامشان موجب آزردگی خاطر نشود».

در زیر جملاتی را می‌آوریم که همگی یک درخواست را می‌رسانند اما بعضی از این جملات نسبت به جملات دیگر واضح‌تر هستند:
1- منو به رستوران دعوت کن 2- می خواهی منو به رستوران دعوت کنی؟ 3- ممکنه منو به رستوران دعوت کنی؟ 4- فکر می‌کنی که می‌تونیم به رستوران بریم؟ 5- بهتر نیست بریم رستوران؟ و 6- دلت نمی‌خواد به رستوران بریم؟

جمله‌های بالا از جملات کاملا مستقیم شروع شده و به جملات کاملا غیرمستقیم ختم می‌شوند. مردها معمولا 3جمله اول را به‌کار می‌برند و این در حالی است که زن‌ها ترجیح می‌دهند از 3 جمله آخر استفاده کنند.از نظر یک مرد، جمله همواره تابع هدفی مشخص است و باید مفید و واضح باشد. از این‌رو چنانچه مردی تصمیم بگیرد که می‌خواهد همسرش را به رستوران ببرد، این خواسته را بدون ابهام و آب و تاب بیان خواهد کرد: «بریم رستوران».در عوض، زن‌ها همه جوانب را در گفت‌وگو رعایت می‌کنند.

زن‌ها نگهبانان آشیانه هستند. آنها باید هماهنگی و روابط خوب را حفظ کنند و از کشمکش و درگیری جلوگیری کنند. از این‌رو ترجیح می‌دهند تفاوت‌های ظریف کلامی را رعایت کنند و خیلی رک صحبت نکنند تا از این طریق از کشمکش و بگومگو جلوگیری کنند. به همین دلیل است که آنها از عباراتی چون: فکر می‌کنم، اگر اشتباه نکنم، به‌نظرم، جملاتی از این قبیل زیاد استفاده می‌کنند.این ابهامات هیچ مشکلی میان زنان ایجاد نمی‌کند.در حقیقت، زن‌ها برای پی بردن به تفاوت‌های ظریف کلامی از استعداد زیادی برخوردار هستند و زبان بدن مخاطبان زن را به خوبی می‌فهمند. مغز زن‌ها در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به مردها دارد.

مشکل زمانی پیش می‌آید که یک زن هنگام گفت‌وگو با مرد صریح و روشن منظورش را بیان نکند. در حقیقت، مرد معمولا قادر نیست همه ظرافت‌های کلامی و زبان بدن خانمش را درک کند. در نتیجه، پیام را دریافت نمی‌کند. مرد بیچاره هیچ چیزی نفهمیده است، کفری می‌شود و بحث و مشاجره بالا می‌گیرد و به دعوای بین زن و شوهر تبدیل می‌شود.

زمانی هم که مردها به مشکلی اشاره می‌کنند، مستقیما آن‌را مطرح می‌کنند؛ مثلا می‌گویند:«فراموش کردی چراغو خاموش کنی» درحالی که زن‌ها می‌گویند:«چراغو روشن گذاشتی؟».

چگونه مرد را ترغیب کنیم عملی را انجام دهد؟

وقتی زنی می‌پرسد: می‌تونی زباله را بیرون ببری؟ در حقیقت جمله سؤالی نیست بلکه منظورش این است: زباله را همین الان بیرون بذار! اما مرد اینگونه متوجه می‌شود: می‌تونی زباله را بیرون ببری؟ و اینگونه پاسخ خواهد داد: بله(بله یعنی می‌تونم این کار رو انجام بدم)، درحالی که زن اینگونه متوجه می‌شود: البته (البته یعنی همین الان بیرون می‌ذارم). پاسخی که مرد می‌دهد به معنای قول و تعهد به انجام هیچ چیز نیست. به این ترتیب، فقط به‌دلیل داستانی ساده در مورد زباله، بین زن و مرد ناراحتی و جدایی به‌وجود می‌‌آید. «همیشه این منم که خودمو می‌کشم تا همه کارهای خونه رو انجام بدم.تو فقط یه پسربچه بی‌مسئولیتی! خسته نشدی اینقدر منو عاصی کردی!؟»

چنانچه زن‌ها می‌خواهند که همسرشان کاری را انجام دهد، باید آن‌ را واضح و صریح بیان کنند و خواسته خود را به گونه‌ای بگویند که طرف مقابل متعهد به انجام آن شود. از این‌رو سؤالاتی را که با «می‌تونی» یا «ممکنه» شروع می‌شوند کنار بگذارید و ترجیحا بیشتر سؤالاتتان را با «می خواهی» آغاز کنید. می‌خواهی لامپ رو درست کنی؟ درصورتی که مرد موافقتش را اعلام کند، از او بپرسید که دقیقا چه وقت قصد دارد این کار را انجام دهد.«بعد از اینکه فیلمم رو دیدم» یا «همین‌که شام خوردم» پاسخ‌های مناسبی هستند اما «به‌زودی» یا «به‌محض اینکه وقت پیدا کنم» پاسخ‌های قابل قبولی نیستند.

چگونه این مشکلات را حل کنیم؟

به منظور فائق آمدن بر این مشکلات، مردها باید متوجه باشند که زن‌ها در صحبت کردن از روش غیرمستقیم استفاده می‌کنند؛ اینکه مدل حرف زدنشان به این صورت است و تابع هدفی مشخص است؛ حفظ هماهنگی. از این‌رو دلیلی وجود ندارد که مردها از این بابت رنجیده‌خاطر شوند. زمانی که خواسته زن‌ها به‌نظرشان مبهم می‌آید یا اینکه زن حاشیه می‌رود و خواسته‌‌اش را رک و پوست کنده نمی‌گوید، باید به آنها بگویند: «لطفا انتظاری را که از من داری دقیقا توضیح بده».از طرف دیگر، زن‌ها هم باید بپذیرند که در زمینه ارتباط برقرارکردن نسبت به مردان از استعداد بیشتری برخوردار هستند و باید درک کنند که مردها مستقیما سر اصل مطلب می‌روند.

palsambleu.fr

 

کد خبر 129502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز