گروه اجتماعی- مینا شهنی: روسای صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری وعده داده‌ بودند تا به تمامی بازنشستگان، سبد‌های کالای عید داده شود اما با گذشت 10‌روز از اسفند هنوز این کالا‌ها به دست بازنشستگان نرسیده‌ است.

سالمندان

هرچند بعدا اعلام شد این سبد کالا به‌صورت کارت خرید به مبلغ 100‌هزار تومان به تمامی بازنشستگان اعطا می‌شود که ارزش آن معادل 120‌هزار تومان خرید از فروشگاه‌های تعیین شده است اما بعد از مدتی این مبلغ به نصف یعنی 50‌هزار تومان کاهش یافت و به بازنشستگان اعلام شد که همین 50‌هزار تومان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. تا این‌جای کار گلایه بازنشستگان تنها به این نکته معطوف بود که ناگهان تصمیم گرفته شد میزان هدیه‌ای را که وعده داده بودند کاهش دهند.

با پشت سر گذاشتن روزهای نخست اسفند و پس از آنکه تاریخ دقیقی برای توزیع کارت خرید اعلام نشد، افکار عمومی به این نتیجه رسید که در این فرصت زمانی کوتاه امکان ایجاد هماهنگی برای آماده و توزیع‌کردن کارت وجود ندارد، پس بازنشستگان می‌بایست منتظر می‌ماندند تا این پول به حسابشان واریز شود.

در حالی‌که برخی گروه‌های بازنشسته عضو صندوق بازنشستگی کشوری عیدی سال‌‌90 خود را دریافت کرده‌اند اما هنوز پولی به‌عنوان سبد خرید به حساب هیچ‌یک از بازنشستگان واریز نشده است، در حالی که هنوز گروهی از بازنشستگان عیدی خود را نیز نگرفته‌اند.

سید حسین قوام‌الدینی، رئیس کانون مرکزی بازنشستگان کشوری، ‌در این‌باره گفت: مشاهدات ما نشان می‌دهد که حدود 90‌درصد از بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری عیدی خود را دریافت کرده‌اند و 10‌درصد از آنها هنوز موفق به دریافت عیدی‌هایشان نشده‌اند. قوام‌الدینی با اشاره به اینکه کانون بازنشستگان در این خصوص مسئولیتی ندارد، توضیح داد: به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل عدم‌پرداخت عیدی برخی بازنشستگان اقدام دیرهنگام دستگاه‌های مربوطه برای ارائه درخواست بودجه برای پرداخت عیدی‌هاست.

علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون‌ بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز درخصوص زمان پرداخت عیدی بازنشستگان این صندوق گفت: قرار بر این بوده که عیدی بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی تا 15 اسفند پرداخت شود بنابراین هنوز 5 روز به پایان این زمان باقی مانده‌است که امیدواریم در این بازه زمانی عیدی بازنشستگان آماده و به حسابشان واریز شود.

او با اشاره به اینکه هنوز هیچکدام از بازنشستگان عضو این صندوق کارت‌های خرید وعده داده شده را نگرفته‌اند، توضیح داد: وقتی اعلام شد که دولت امسال سبد کالای 100 هزار تومانی به بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی می‌دهد به هر حال این انتظار در بازنشستگان به‌وجود آمد اما ناگهان اعلام شد که این مبلغ به نصف کاهش پیدا کرده که سبب بروز شوک در میان جمعیت بازنشسته بود.

به گفته خبازها پیشنهادهایی هم از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای بستن قرارداد برای کارت‌های اعتباری خرید بازنشستگان رسیده بود که با برهم خوردن معادلات از سوی دولت و البته به‌دلیل از دست رفتن زمان عملا امکان رسیدگی به این پیشنهادها از دست رفته است.

آنچه رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی بر آن تأکید دارد از دست رفتن زمان و امکان آماده‌سازی‌ کارت هدیه دولت است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که بهترین راه برای رساندن هدیه‌ دولت به بازنشستگان واریز همزمان با عیدی است.

البته دراین مورد مسئولین صندوق بازنشستگی کشوری سکوت کرده‌اند ومعلوم نیست آیا یکصد و 20هزار تومان وعده داده شده کی به دست این گروه از بازنشستگان می‌رسد؛ هرچند در 15‌بهمن رئیس صندوق بازنشستگی کشوری از اختصاص سبد کالای عید به ارزش 120هزار تومان به بازنشستگان عضو این صندوق خبر داده بود. ایراندخت عطاریان گفته بود: پیش‌بینی می‌شود این سبد پیش از پایان سال در اختیار بازنشستگان صندوق بازنشستگی قرار گیرد.

در این شرایط صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های دولت به‌طور یقین در بخش رفاهی و پوشش‌های تأمین اجتماعی سال آینده با وضعیت بهتری روبه‌رو خواهیم بود.

برای عمل به وعده‌های نیمه مانده و عمل نشده هنوز تاریخ دقیقی در نظر گرفته نشده است اما هر روز وعده‌های جدیدی از دهان مسئولان به گوش مردم می‌رسد؛ تا وقت عمل کی باشد؟

کد خبر 129470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز