همشهری‌آنلاین: شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری با حضور در موزه موسیقی و گرد‌آوردن برخی از چهره‌های نامی موسیقی از طرح‌های آینده حافظ و انتشار آلبوم سمفونی رومی او از سوی یکی از شرکت‌های معتبر موسیقی دنیا سخن گفتند

حافظ ناظری

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست علاوه بر دو ناظری، محمدرضا درویشی،محمود دولت‌آبادی، هوشنگ کامکار، بهرام کلهرنیا، کیوان ساکت، بهروز بیات، علی مرادخانی، داود گنجه‌ای ، رامبد صدیف، مرتضی کاظمی، محمد سریر،مدیا کاشیگر و.. حضور داشتند و عدم پخش قطعه‌ای از موسیقی مطرح شده توسط حافظ ناظری با تردید‌هایی از سوی جمعی از هنرمندان از جمله هوشنگ کامکار روبرو شد.

در ابتدای این مراسم حافظ ناظری از به ارائه پیشینه‌ای از فعالیت‌های تحصیلی و موسیقایی خود در ده سال اخیر پرداخت و سپس درباره طرح سمفونی مولانا و پخش آن از سوی شرکت سونی گفت:سمفونی رومی نام پروژه‌ی جدیدی است که در ادوار مختلف سعی دارد با ترکیب موسیقی ملی ایران و موسیقی کلاسیک غربی گونه‌ی جدیدی از موسیقی را معرفی کند و گفت‌وگوی فرهنگی ما با جهانیان باشد.

او گفت: نام این پروژه نمادی از آمیزش فرهنگ شرق و غرب محسوب می‌شود. لغت سمفونی به عنوان سمبل فرهنگ موسیقایی غرب برگرفته از واژه‌ی سمفونیا و مولانا به عنوان اسطوره و سمبل فرهنگ مشرق‌زمین محسوب می‌شود و با وجود آنکه ماهیت و ساختار اصلی اینگونه جدید موسیقی برپایه‌ی اصالت‌های موسیقی ملی ایران است، اما از لحاظ هارمونی، الگوهای ریتمیک و ترکیبات ملودیک و هم‌نوایی با آن متفاوت است و این موسیقی نه صددرصد شرقی و نه صددرصد غربی است.

حافظ ناظری تصریح کرد: آلبوم این سمفونی قرار است توسط یکی از کمپانی‌های بزرگ موسیقی دنیا یعنی سونی معرفی شود که این اتفاق بعد از اولین کنسرتی که به همراهی پدرم و گروهی از نوازندگان مطرح آمریکا برپا کرده بودیم، توسط این کمپانی مورد استقبال قرار گرفت و آنها قبول کردند تا نمونه‌ای از کار برای کارشناسانشان فرستاده شود.

این هنرمند با اشاره به هیات انتخاب متخصصی که در کمپانی سونی فعالیت دارد عنوان کرد: این افراد کسانی هستند که تاکنون بیش از 10 بار برگزیده جایزه‌ی گرمی شده‌اند و از آهنگسازان برجسته‌ی دنیا محسوب می‌شوند. لذا پذیرفته شدن این آلبوم برای پخش جهانی توسط این کمپانی اتفاق بزرگی محسوب می‌شد و قرار شد به دعوت سونی جمعی از موزیسین‌های مطرح دنیا گردهم آیند تا فاز نخست پروژه‌ی سمفونی رومی در ماه ژوئن 2011 در سراسر دنیا پخش شود.

حافظ ناظری خطاب به جمع حاضر عنوان کرد: این آلبوم می‌تواند با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کند و عنوان پروژه‌ی سمفونی رومی تنها یک سمبل است و این پروژه سمفونی محسوب نمی‌شود، بلکه نمادی برای معرفی موسیقی است که سعی دارد از تلفیق موسیقی شرق و غرب یک تعامل را شکل دهد و فکر می‌کنم تاکنون حتی یک نت از این موسیقی به گوش کسی نرسیده است و شبیه هیچ‌ چیزی نیست.

وی گفت: این موسیقی در عین آنکه از ریشه و فرهنگ خودمان برگرفته شده از دل موسیقی کلاسیک جهان نیز بیرون می‌آید و از این جهت خوشحالم که چنین حرکتی را آغاز کردم و در این مقطع ایستادم و امیدوارم ثمره‌ی این آلبوم برای نسل جوان آینده نیز باقی بماند.
حافظ ناظری همچنین گفت: به دلیل شرایط خاص کپی‌رایت در ایران این آلبوم به اینجا نمی‌آید و تنها تعداد محدودی از آن با ثبت نام علاقمندان پخش خواهد شد.

در ادامه این نشست هنرمندان حاضر به اظهارنظر درباره آلبوم «سمفونی رومی» پرداختند که جالبترین و رندانه‌ترین نظر را محمدرضا درویشی  و هوشنگ کامکار ارائه دادند.

محمد رضا درویشی گفت:ما این موسیقی را نشنیده‌ایم ولی چنان به شما و پدرتان اعتماد داریم که مطمئن هستیم کار خاصی انجام داده‌اید و باید برای جراتی که به خرج دادید تبریک بگوییم.

درویشی همچنین اضافه کرد:جای خوشحالی دارد که معرفی چنین اثری باعث شد، امروز در این جمع چنین هنرمندانی در کنار هم قرار بگیرند و از این بابت ما و همه دوستان از شما سپاسگزاریم، چه بسا که اگر این اثر و یا شخص شما نبود، امروز چنین نشستی تشکیل نمی‌شد.

هوشنگ کامکار آهنگساز و سرپرست گروه کامکار نیز در سخنانی خطاب به حافظ ناظری گفت:بهتر بود قبل از برپایی چنین نشستی کار ضبط شده‌ی شما را می‌شنیدیم و بعد درباره آن قضاوت می‌کردیم. امروز وظیفه تو گران‌تر شده و گام بلندی برداشته‌ای که از جنبه‌هایی خیلی جالب نیست. این حرکت و برپایی این نشست بار تو را گران می‌کند و تبریک می‌گویم که تا این اندازه از کارت دفاع می‌کنی و چون جوان هستی و به دنبال نوآوری، شور و هیجان، آینده درخشانی خواهی داشت و امیدوارم کارت ادامه پیدا کند.

حافظ ناظری

حافظ ناظری نیز در پاسخ به تذکر هوشنگ کامکار گفت: در این جمع قرار بود خبر حمایت سونی مطرح شود. در غیر این صورت خودم هم معتقدم که باید اثرم قبل از نقد، شنیده شود. اما ضبط این اثر از ماه نوامبر شروع شد و چهار ماه است که به طول انجامیده و تا به حال برای ضبط آن به شش کشور سفر کردم و قسمت نهایی آن قرار است با همراهی گروه کر بزرگ نیویورک طی 20 روز آینده ضبط شود و باید برای ماه آوریل به شرکت سونی تحویل داده شود.

محمود دولت‌آبادی نویسنده رمان معروف کلیدر نیز در سخنانی مطرح کرد: بعد از 10 سال یکی از هنرمندان و جوانان کشور بازگشته و این مایه‌ی مسرت است که مردم ایران در کشور خودشان زندگی کنند. این مملکت متعلق به همه مردم است و آنهایی که باعث شدند جوانان جلای وطن کنند، مقصر هستند. لذا آرزو دارم در آینده شرایطی پیش بیاید تا هوش و خرد ایرانیان به جایگاه راستین خود بازگردد، پس موقتا به شما خوشامد می‌گویم.

اما شهرام ناظری ـ خواننده و پدر حافظ ناظری ـ با خیر مقدم به تمام حاضران عنوان کرد: همین‌که در این شرایط تنگنا و تلخ موضوعی سبب شود تا این افراد گردهم جمع شوند و خود را شریک چنین اتفاقی کنند، جای مسرت دارد و به زعم بنده باید به هر بهانه‌ای از آن استفاده کرد.

او خاطرنشان کرد: کار حافظ را به اختیار خودش گذاشتم و او را طوری تربیت کردم که مستقل باشد. نوع فکر حافظ، خواندنش و کارهای موسیقی که انجام می‌دهد با من تفاوت دارد و به شخصه این تفاوت را دوست دارم و معتقدم در تنوع سلیقه‌ی هنری اتفاق‌های خوب برای موسیقی حاصل می‌شود.

شوالیه آواز ایران تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی است که با تنوع گسترده فرهنگ و موسیقی روبه‌روست و این تنوع در هر منطقه‌اش دیده‌ می‌شود، به طوری که می‌توان از آن استفاده کرد. اما متاسفانه در تمام این سالها دچار مشکلاتی بوده‌ایم که نتوانستیم مسیر تعالی را طی کنیم و به ویژه هنر موسیقی قرنها زیر فشار بوده به طوری که امروز که دور هم جمع شده‌ایم، هم هنوز مسائل جزئی موسیقی حل نشده است.

شهرام ناظری یادآور شد:حافظ 10 سال پیش که یک گروه جوانی را تشکیل داده‌ایم و کنسرت‌هایی را برگزار کردیم، این موضوع را مطرح کرد که اینجا برایش کافی نیست و می‌خواهد جهان را ببیند و کشف کند. من از این ایده استقبال کردم و می‌دانستم که او از همان جوانی کاری در آینده خواهد کرد، البته تا این لحظه هنوز برای این اتفاق زود است اما اگر او با جدیت جلو برود و تمام مسائل را رعایت کند، قطعا در دهه آینده می‌تواند کارهای مهمی انجام دهد.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: گاه در گوشه کوچکی از کارهای که دوست دارم با او همکاری می‌کنم و برای این همکاری با «حافظ» تعارف ندارم. خوشبختانه او هم کاملا از من مستقل شده است و امیدوارم تمام جوانان کشور با وجود شرایط بسیار سختی که پیش رو دارند و با وجود تمام درهای بسته بتوانند به عنوان امیدی برای فرهنگ و کشور فعالیت کنند.

پرویز کلانتری هنرمند نقاش نیز با تبریک به حافظ ناظری گفت: این خبر بزرگتر از آن است که فقط چنین نشستی برای آن برپا شود و امیدوار بودم خیلی‌های دیگر نیز می‌آمدند و می‌شنیدند.

به گفته‌ی حافظ ناظری؛ هزینه‌ی ساخت این اثر یک میلیارد تومان بوده و قرار است برای تاریخ‌های 19 تا 22 اسفندماه نیز کنسرت شاهنامه‌خوانی به صورت مقامی با حضور شهرام ناظری و گروهی از هنرمندان در سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی برپا شود.

 به گزارش همشهری آنلاین حافظ ناظری یک و نیم سال قبل هم در نشستی درباره ساز ابداعی خود سخن گفته بود و همچنین مدعی شده بود که 700 هزار دلار پیشنهاد یک کمپانی درباره یک برنامه را رد کرده است.

more  حافظ ناظری از سه‌تار ابداعی خود گفت

کد خبر 129438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز