غلامعباس افشار: خبر خوبی که در چند روز گذشته در زمینه‌ فعالیت‌های حرفه‌ای روابط عمومی و توجه تخصصی به آن منتشر شد، به موضوع ابلاغ دستورالعمل کارگروه مدیران روابط عمومی صنعت بیمه‌ کشور مربوط می‌شود.

بیمه - روابط عمومی

خبر خوبی که در چند روز گذشته در زمینه‌ فعالیت‌های حرفه‌ای روابط عمومی و توجه تخصصی به آن منتشر شد، به موضوع ابلاغ دستورالعمل کارگروه مدیران روابط عمومی صنعت بیمه‌ کشور مربوط می‌شود. بی‌تردید این اقدام موجبات خرسندی فعالان حوزه‌ روابط‌عمومی را فراهم می‌کند؛ چرا که در یک صنف گسترده یا یک بخش مهم و تأثیرگذار اقتصادی کشور، گروه، تشکل یا مجموعه‌ای برای ارتقای روابط عمومی خود دور هم نشسته و تصمیماتی گرفته و از طریق بالاترین سطح رده سازمانی خود آن را ابلاغ کرده‌اند و قطعا جای امیدواری هست که تلاش‌های این کارگروه به نتایج مطلوبی منجر شده و الگوی مناسبی برای سایر صنوف و طبقه‌بندی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور محسوب شود.

موضوع از این قرار است که پس از نشست‌های متعدد و بررسی‌های فراوان، خانواده‌ روابط‌عمومی صنعت بیمه‌ کشور که متشکل از بیمه‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بیمه‌ دولتی و خصوصی است، کارگروه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات صنعت بیمه را راه‌اندازی کرده و دستورالعمل اجرایی و وظایف این کارگروه را نیز تدوین و از سوی بیمه‌ مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است.

در این خصوص چند نکته قابل بررسی و نیازمند توجه است:
1- نخستین کارکرد و نتیجه‌ تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات صنعت بیمه‌ کشور، به مشارکت گذاشتن دانش و تجربیات روابط عمومی در این صنعت است؛ چرا که صنعت بیمه‌ کشور با سابقه‌ طولانی بیمه‌های دولتی در کشور و آغاز و گسترش فعالیت‌های بیمه‌های خصوصی در سال‌های اخیر، طبعا تجارب و آموخته‌هایی را به‌دست آورده است که در این کارگروه امکان انتقال آن را به دیگران و به کسانی که در همین صنف و رشته فعالیت می‌کنند، فراهم خواهد ساخت. بنابراین، بی‌شک هرگونه همفکری، هم‌اندیشی و همکاری این دسته از مدیران و کارشناسان، پایه‌های روابط عمومی این خانواده را مستحکم‌تر کرده و زمینه‌ طرح موضوعی تحت عنوان روابط عمومی در صنعت بیمه را که نیاز جدی برای فرهنگ‌سازی‌ به‌منظور استفاده‌ عمومی و گسترده از خدمات این صنعت محسوب می‌شود، ایجاد خواهد کرد.

2- نکته‌ مهم‌تر اینکه، این اقدام تلاشگران حوزه‌ روابط عمومی صنعت بیمه، یک گام به سمت تخصص‌‌گرایی در روابط عمومی کشور محسوب می‌شود. اگرچه اصول، مفاهیم و مبانی رشته‌ روابط عمومی در تمامی سازمان‌ها و مشاغل یکسان و ثابت است، ولی به مرور زمان توجه تخصصی به آن و تولید و تدوین مبانی علمی برای هر بخش، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. بر این اساس می‌توان در کنار توجه به پایه و اساس رشته‌ روابط عمومی در کشور، به روابط عمومی تخصصی یا به عبارت بهتر تخصص‌‌گرایی در روابط عمومی نیز اندیشید. در این صورت است که می‌توان گفت فعالیت در روابط‌عمومی بخش‌هایی از جامعه مانند بخش صنعت، بهداشت، اقتصاد، آموزش، فرهنگ، بانک و بیمه تفاوت‌های جدی‌ای با سایر بخش‌ها دارد و مدیران و کارشناسان هر بخش به توانایی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارند که ممکن است با سایر سازمان‌ها و نهادها متفاوت باشد. زیرا ماهیت فعالیت‌ روابط عمومی هر سازمان تابعی است از ماهیت سازمان متبوع و خط‌مشی‌ها و مأموریت‌های آن که قطعا شباهت کمتری به سازمان‌های دیگر خواهد داشت.

3- با این اقدام، همکاری و همفکری رقبای یک صنعت در یک زمینه‌ خاص و مهم جامه‌ عمل می‌پوشد. به عبارت دیگر، رقابت در عین رفاقت یا رفاقت در شرایط رقابت تحقق پیدا می‌کند. درست است که شرکت‌های بیمه برای پیشبرد امور خود و جذب منابع و مشتریان بیشتر عملا با یکدیگر رقابت دارند و به هیچ‌ وجه علاقه‌مند نیستند تا برنامه‌ها و استراتژی‌های رقابتی و تبلیغاتی خود را در اختیار رقیبان خود قرار دهند، ولی ایجاد کارگروه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات صنعت بیمه یک هدف متعالی‌تر را در پی دارد و آن هم به گفته دبیر این کارگروه، توسعه‌ فرهنگ بیمه به‌عنوان یک ضرورت حیاتی و نیاز اساسی جامعه امروز است. گرچه مشابه این اقدام سال‌هاست که توسط بانک‌های دولتی کشور در حال انجام است و زیر چتر شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، کمیسیونی هم با عنوان کمیسیون هماهنگی روابط عمومی نظام بانکی فعالیت می‌کند ولی توسعه‌ این تفکر به بخش بیمه و از آنجا هم به سایر بخش‌های جامعه‌، قابل تامل است و امید می‌رود به‌زودی در سایر بخش‌های جامعه نیز مثل فرهنگ، هنر، بهداشت، اقتصاد، سیاست و حتی زیربخش‌های آنها شاهد تشکل‌های مشابه- که نهایتا منجر به توسعه‌ روابط عمومی تخصصی می‌شود- باشیم.

4- موضوع مهم دیگری که در شرح وظایف این کارگروه ذکر شده، کمک به ایجاد ارتباط مستحکم و منظم بین اعضا و مراکز روابط‌عمومی سایر دستگاه‌ها، شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های اطلاع‌رسانی در صنعت بیمه و طراحی و برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای توسعه‌ هر چه بهتر بیمه است. گرچه تحقق این هدف کمی دشوار به‌نظر می‌رسد، ولی در صورت برنامه‌ریزی دقیق و وجود ضمانت اجرایی قوی و مقتدر که در شرح وظایف همین کارگروه نیز پیش‌‌بینی شده، امری دور از دسترس نیست.

کد خبر 129426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز