گروه اجتماعی- مینا شهنی: با بررسی لایحه بودجه در مجلس، بازنشستگان منتظر اعلام وضعیت مستمری‌های خود در سال آینده هستند.

پارک - بازنشستگان


در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی مانند هر سال، دولت میزان افزایش مستمری بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور را پیش‌بینی کرده و از نمایندگان می‌خواهد تا آن را بررسی کنند. علاوه بر تعیین تکلیف مستمری بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری، بنا بر رسمی که دولت پارسال بنا نهاد، تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی هم از سوی دولت مشخص خواهد شد.

براساس قانون، مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل با نرخ رسمی تورم سالانه افزایش می‌یابد اما در یک تصمیم شوک‌برانگیز دولت در سال گذشته (برای هر دو گروه بازنشستگان) افزایش 6 درصدی مستمری‌ها را اعلام کرد و سبب ایجاد نارضایتی در میان بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی شد.

بازنشستگان تأمین اجتماعی که در تمام طول سال برای به‌دست‌آوردن حقشان تلاش کرده‌اند تا با رایزنی با نمایندگان مجلس این مشکل را حل کنند با رسیدن به روزهای پایانی سال هنوز نتوانسته‌اند در برابر تصمیم دولت، اقدامی به عمل آورند. با این حساب امسال نیز بیم آن می‌رود که دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس برای افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تکلیف تعیین کرده باشد.

علی راستگو، دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در این‌باره به ایلنا گفته: در سال90 دیگر نباید ماجرای سال جاری درخصوص افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته تکرار شود. متأسفانه امسال مستمری تمامی کارگران بازنشسته آنطور که باید افزایش نیافت و در نتیجه شاهد کاهش مضاعف قدرت خرید کارگران بودیم. ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه افزایش مستمری باید در بودجه پیش‌بینی‌ و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود، عنوان کرد: در عین حال صندوق نیز نظر کارشناسی خود را در زمینه میزان این افزایش اعلام خواهد کرد.

آخرین اظهار نظر صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی نسبت به افزایش مستمری بازنشستگان برای سال آینده در حاشیه همایش تقدیر از کارفرمایان حامی کارگر در جمع خبرنگاران بود که گفت: اظهار نظر دقیق درخصوص افزایش مستمری بازنشستگان تا زمانی که مطابق قانون در دولت مصوب نشده، صحیح نیست.

اما از وقتی که لایحه بودجه از سوی دولت کامل شده و به مجلس رفته‌، هیچ‌کس خبری در این‌باره اعلام نکرده است؛ از سویی نمایندگان مجلس می‌گویند که تصویب لایحه بودجه در صحن علنی تا پیش از سال آینده ممکن نیست و از طرف دیگر طبیعی است که بازنشستگان منتظر باشند تا ببینند در این لایحه چه تصمیمی از سوی دولت برایشان گرفته شده است.

روزهای پایانی سال برای بازنشستگان چندان که باید و شاید روزهای امیدوارکننده و شادی‌آوری نیست. از یک سو با کاهش رقم کارت خرید بازنشستگان از 100‌هزار تومان به 50‌هزار تومان زمزمه‌ ناامیدی در میانشان رایج شد و از سوی دیگر هنوز معلوم نیست که دولت برای افزایش مستمری سال آینده چه تصمیمی گرفته است؛ به هر حال با هدفمندشدن یارانه‌ها بازنشستگان به توجه منطقی‌تری نیاز دارند.

دست بالای دست

در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی آمده است: تأمین اجتماعی مکلف‌ است‌ میزان‌ تمامی‌ مستمری‌های‌ بازنشستگی‌، ازکارافتادگی‌ کلی‌ و مجموع‌ مستمری‌ بازماندگان‌ را در فواصل‌ زمانی‌ که‌ حداکثر از سالی‌ یک‌بار کمتر نباشد، با توجه‌ به‌ افزایش‌ هزینه‌ زندگی‌ با تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ به‌ همان‌ نسبت‌ افزایش‌ دهد.

در حالی‌که این ماده قانونی به‌نظر لازم‌الاجرا می‌رسد، اما اقدام دولت برای تعیین مستمری‌های امسال ثابت کرد که دست بالای دست بسیار است و به هر حال راه‌هایی برای وضع قوانین جدید و نادیده گرفتن قوانین پیشین وجود دارد. امسال بازنشستگان هنوز در انتظار اجرای ماده 96 قانون تأمین اجتماعی هستند.

کد خبر 129258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز