همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای یک سال دیگر قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها را تصویب کردند.

در جلسه علنی امروز صبح مجلس طرح تمدید قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها که دو فوریت آن روز گذشته به تصویب رسیده بود در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان در نهایت و پس از استماع نظرات مخالفین و موافقین و 145 رای موافق 39 رای مخالف و 7 رای ممتنع به کلیات آن و با 155 رای موافق 15 رای مخالف و 3 رای ممتنع به جزئیات آن رای مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا ،محمود احمدی بیغش یکی از مخالفین کلیات این طرح بود که معتقد بود شورای نگهبان این قانون را به دلیل بار مالی رد کرده است و این قانون از سال گذشته که به تصویب رسیده است قابلیت اجرایی نداشته و دولت آن را اجرا نکرده است.

به گفته وی با تشکیل صندوق توسعه ملی عملا حساب ذخیره ارزی تعطیل شده است و نباید به آن چه که سال گذشته امکان تحقق آن وجود نداشته است اصرار کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری موافق کلیات این طرح معتقد بود که عدم ارائه رای مثبت به این طرح را زیر سوال بردن قانون قبلی مجلس عنوان کرد.

به گفته وی یک میلیارد دلار نیز برای سایر شهرها در نظر گرفته شده است.

سید مجید حسینی از دیگر نمایندگان مخالف کلیات این طرح بود که معتقد بود چنانچه قرار است کمکی به حمل و نقل عمومی صورت گیرد بهتر است این ظرفیت در بودجه سال 90 دیده شود و اعتبارات این صندوق بهتر است که برای امور بهتری هزینه گردد.

عوض حیدرپور از نمایندگان موافق این طرح بود که معتقد بود مردم ما امروز به صورت کتابی و تحت فشار سوار مترو می‌شوند که این موضوع اسباب معذب شدن آنها را فراهم کرده است.

به گفته وی این استدلال که با تمدید این قانون عدالت رعایت نمی‌شود، پذیرفتنی نیست و باید به تمدید این قانون رای مثبت داد.

نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان از مخالفین کلیات این طرح بود اما علی مطهری نماینده تهران از موافقان سرسخت کلیات این طرح بود که میتوان گفت استدلالهای وی تاثیر مثبتی بر روی نمایندگان مجلس داشت.

مطهری معتقد بود که مجلس باید به اجرای قانونی که مصوب کرده است اصرار داشته باشد و چنانچه دولت به هر دلیلی این قوانین را اجرا نکرد بر آن نظارت کند.

وی تاکید کرد: دولت دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم اجرای قانون ارائه نکرده است و من یک ماه پیش نیز طی سوالی که از وزیر اقتصاد و دارایی در همین مورد داشتم از توضیحاتی وزیر قانع نشدم و معلوم شد عوامل دیگری موجب عدم اجرای این قانون بوده است.

مطهری در ادامه افزود: امروز ضرورت تمدید این قانون به دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش روزافزون آلودگی هوا بیشتر شده است .همانطور که می‌دانید ایران امسال بیش از یک ماه در حالت هشدار و اضطرار آلودگی هوا به سر می‌برد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در حال حاضر قطارهای مترو هر 4 دقیقه یک بار به ایستگاه‌ها وارد می‌شوند در حالیکه مسئولین مترو معتقدند در صورتی که واگن‌ها ترخیص شود هر دو دقیقه یک بار مترو وارد ایستگاه‌ها می‌شود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ارتباط با موجودی حساب ذخیره ارزی نیز گفت: بارها توسط مسئولین بانک مرکزی و حتی شخص رئیس‌جمهور گفته شده است که موجودی حساب ذخیره ارزی مناسب است اما صحبت‌هایی حاکی از خالی بودن موجودی این حساب شنیده می‌شود که با صحبت‌های اخیر مسئولان منافات دارد.

در نهایت نمایندگان به طرح تمدید قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها رای مثبت دادند و قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها تا پایان سال 1390 تصویب شد.

 

کد خبر 129006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز