همشهری آنلاین: تازه‌ترین کارت‌پستال‌های تاریخ‌ باستانی ایران در دهه‌های اخیر با عنوان «پارسه نگین تاریخ» منتشر شد.

تخت جمشید

به گزارش ایسنا، این مجموعه که در 3 بسته گرد‌آوری شده است، تصاویر جدیدی از آثار باستانی تمدن ایران را که آثار عکاسی علی‌اکبر آقاجری است، به نمایش می‌گذارد و بیشتر تصاویر آن مربوط به مجموعه‌ تاریخی تخت جمشید است.

تصاویر این 3 مجموعه عکاسی مجموعه‌ باستانی تخت جمشید ، تلفیقی از این آثار با آسمان آبی منطقه‌ مرودشت استان فارس است.

استاد علی‌اکبر آقاجری که 40 سال سابقه‌ عکاسی از میراث فرهنگی و باستانی و گردشگری ایران را در پرونده‌ خود دارد و بیش از 75 اثر عکاسی در همین زمینه در 20 سال گذشته منتشر کرده است، در خصوص آثار جدید خود می‌گوید: این مجموعه‌ هنری سه‌گانه به مناسبت سفر منشور حقوق بشر کوروش به ایران به چاپ رسیده است و به‌علاوه تصاویر آثار باستانی تخت‌جمشید و استان فارس تاریخچه‌هایی از چگونگی ساخت تخت جمشید از جمله سخنان کوروش در ارتباط با آن نیز انتشار یافته است.

کارت‌پستال‌های این مجموعه تصاویری از کاخ تچر، دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ صدستون، کاخ سه دروازه، هدیش، کاخ خشایارشاه، پلکان‌های تخت جمشید به‌ویژه نقش برجسته‌های این مجموعه‌ عظیم تاریخی، پاساردگاد و آرامگاه کوروش، منشور حقوق بشر کوروش نقش برجسته‌های تنگ چوگان کازرون فارس، تندیس فرشته بالدار در پاسارگاد، آتشکده‌ زرتشت در مرو‌دشت فارس و هم‌چنین نقش رستم را به نمایش می‌گذارد.

آقاجری که اخیرا کتاب «ایران زمین» را منتشر کرده است، در کارنامه خود کتاب عکس شهرهای آبادان و خرمشهر و کتاب مصور استان ساحلی هرمزگان را نیز دارد.

مجموعه‌های تصویری از آثار تاریخی میدان امام اصفهان و استان لرستان و نیز شهر بندری آبادان و مجموعه کارت‌پستال‌های دیدنی‌های تهران را نیز در این سال‌ها منتشر کرده است.

آقاجری که عضو انجمن صاحب نام و قدیمی عکاسی آبادان از قدیمی‌ترین انجمن‌های عکاسی ایران بوده است.

در آرشیو بزرگ عکس‌هایش از دوران دفاع مقدس نیز عکس‌هایی بسیار خاطره‌انگیز و بیاد ماندنی دارد و عکس‌های توریستی او در نشریات گردشگری کشور از جایگاه خاصی برخوردار است.

مجموعه‌های سه‌گانه «پارسه نگین تاریخ» و «کتاب ایران زمین» توسط این هنرمند عکاس به کتابخانه‌ آستان قدس رضوی اهداء شده است.

 

 

کد خبر 128898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز