دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: این صدای چیست؟ دزدگیر ماشین؟ بوق کامیون؟ رادیوی همسایه، نه هیچ کدام! یعنی واقعاً نمی‏دانید یا خودتان را به آن راه زده‏اید؟! این صدای ماشین بازیافت است.

خوب این‌جا چه کار می‏کند؟ اصلاً برای چه چنین صدایی از خودش درمی‏آورد؟! ماشین بازیافت در هر محله چند روز یک بار می‏آید و کیسه‌ زباله‌های‏ تفکیک شده را تحویل می‏گیرد. اما این که چند نفر از اهالی محل با آن آشنا هستند و  از آمدنش خبر دارند، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

سال‌هاست که دوستداران محیط‏زیست، شهرداری‏ها و مسئولان به آموزش جداکردن زباله‏ها به مردم یا همان «تفکیک زباله از مبدأ» مشغول هستند. این اتفاق تا به حال به شکل‏های مختلفی افتاده است. آموزش در رسانه‏ها و توضیحات چهره به چهره از معروف ترین آنها هستند. اما تا به حال فکر کرده‏اید که چرا مسئولان در سال‏های اخیر این‏قدر به تفکیک زباله‏ها اهمیت می‏دهند و آموزش در این باره را در دستور کار خود قرار داده‏اند؟! بد نیست نگاهی به آمار زیر بیندازیم:

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط‏زیست، روزانه حدود 45 هزار تن زباله در کشور ما تولید می‏شود که سهم هر شهروند ایرانی روزانه 800 تا 900 گرم است. به عبارت دیگر هر یک از ما در روز  به طور میانگین نزدیک یک کیلوگرم زباله به وجود می‏آوریم.

خوب تا این‌جای آمار شاید به نظرتان چندان عجیب و جالب نباشد، اما اگر بدانید که برای جمع‏آوری این زباله‏ها روزانه 25 میلیارد ریال هزینه می‏شود، نظرتان تغییر خواهد کرد. بله، روزی 5/2 میلیارد تومان خرج جمع‏آوری زباله‏ها از سراسر کشور می‏شود، که البته با اجرای صحیح تفکیک زباله از مبدأ، می‏توان این رقم را به طور قابل توجهی کاهش داد.

برای شروع بلند شوید و قبل از هر چیز سراغ ماشین بازیافت بروید که برایتان آهنگ خوش زباله‏های بازیافتی را می نوازد. از چند و چون ماجرا آگاه شوید و ببینید که چه روزهایی به محله‏تان می‏آید، چه‏طور باید کیسه‏های تفکیک را تهیه کرد و برای پرسیدن سؤال به کجا باید مراجعه کرد.

کد خبر 128822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز