سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

آثار بخش رقابتی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در مؤسسه فرهنگی، هنری صبا برپاست.

سیدعباس میرهاشمی، دبیر کل سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گوید: «در این دوره 5088 نفر با 21 هزار و 796 اثر در جشنواره شرکت کرده‌اند که در نهایت 1176 اثر از 87 هنرمند به نمایشگاه راه یافته‌اند.

در بخش نقاشی 108 اثر از 83 هنرمند به نمایشگاه راه یافته، در خوشنویسی 160 اثر از 115 هنرمند، در بخش نگارگری 222 اثر از 159 هنرمند، ‌در بخش سفال و سرامیک 89 اثر از 62 هنرمند، در بخش گرافیک 92 اثر از 70 هنرمند، ‌در بخش عکاسی 210 اثر از 157 هنرمند و در بخش کاریکاتور 295 اثر از 243 هنرمند به نمایشگاه سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه یافته است.»

بخش رقابتی جشنواره امسال با حضور هنرمندانی از تمام استان‌های کشور برپا شده، اما علاوه بر رشد کمی، آثاری که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، به لحاظ کیفی نیز قابل تأمل‌اند. 

از نقاشی‌های مؤسسه  صبا دیدن می‌کنیم. مردی کنترل در دست در یک قدمی تلویزیون نشسته است. این کاری از ساره ایمانی است... سایه شمعدانی را می‌بینیم با رنگ‌های سرد، کاری از آذر شعاع احمدی. حضور زنان در این نمایشگاه بسیار پررنگ است.

زنان و حال و هوای آنها در کلوزآپ‌های معصومه معتمدی... در آثار این هنرمند دست‌ها به تصویر کشیده شده‌اند.

زن و سایه‌اش کاری از الهه طالبی و طرح‌هایی از پارچه که به شکل کلاژ در کارهای فرشته محسنی مورد استفاده قرار گرفته. چهره محو زن کاری از علی احمد پیروز و زن پشت قاب عکس کاری از فرشته باجلان. زنان همه جا هستند، حتی در کارهای هنرمندان مرد...گاهی نماهایی از مسائل اجتماعی نیز در این کارها دیده می‌شود؛ مثل کاری از مریم زمانی... این کارها از گوشه و کنار ایران هستند و حال و هوای هر شهر و دیاری را به تصویر می‌کشند.

در بخش عکس بیشتر، آداب و رسوم مردم ایران را می‌بینیم؛ گویی به گوشه و کنار این کشور سفر کرده‌ای. رنگ و رنگ و رنگ... این نمایشگاه پر از رنگ‌های زیباست. عروسی‌ها و عزاداری‌ها.عروس با دست و پاهای حنایی، کاری از محمدرضا چاپفروش. امید فخریان موج و کودک را به تصویر کشیده است. زینب روستایی داستان چشم‌های دخترکی ر ا بازگو می‌کند که جهانی را در خود پنهان دارد؛ سبز به رنگ طبیعت...خانه‌تکانی‌ها و عید نوروز و برف و درختان خرما. سفید پوشان عزادار در روستایی در اصفهان. مردانی با قاب عکس‌های عزیزان از دست رفته. دیوارهای کاهگلی و آسمان آبی رضا معتمدی... در بخش دیگر این نمایشگاه آثار متنوعی در حوزه کاریکاتور می‌بینیم و در بخش‌های دیگرخط و نقاشی و تذهیب هم هست...

اما قصه نمایشگاه همین جا تمام نمی‌شود. نمایشگاه آثار کاریکاتور «ولادیمیر استانوفسکی»، که از برنامه‌های جنبی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است، در مرکز فرهنگی، هنری انقلاب اسلامی (برج آزادی) برپا شده، نمایشگاه سفال در فرهنگ سرای نیاوران و نمایشگاه «هفت هنر، هفت هنرمند»، هم در خانه هنرمندان آثار جنبی نمایشگاه را به نمایش گذاشته‌اند . به هرحال اگر اهل هنر هستید، این روزها برای شما روزهای خوبی است.

کد خبر 128811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز