همشهری آنلاین: پزشکان هشدار داده‌اند که مصرف نوشابه‌های انرژی زا نیز باید همانند الکل، سیگار و داروها، تحت کنترل قرار بگیرند چرا که در مواردی بویژه برای کودکان می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

به گزارش ایسنا، این پزشکان در یک مطالعه جدید ادعا کردند که نوشیدنی‌های حاوی کافئین زیاد می‌توانند در کودکان سبب صرع، سکته مغزی و یا حتی مرگ ناگهانی شوند و این وضعیت برای کودکانی که به دیابت یا اختلالات رفتاری مبتلا هستند به مراتب وخیم‌تر است.

روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس دراین باره گزارش داد: این نوشیدنی‌ها که گفته می‌شود سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهند حاوی سه تا پنج برابر کافئین بیشتری نسبت به سایر نوشابه‌ها هستند و از آنجا که برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است در مصرف آنها افراط کنند لذا می‌توانند عواقب بسیار خطرناکی را در پی داشته باشند.[تاثیر مضر نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار بر سلامت دندا‌ن‌ها]

به گزارش ایسنا، برخی از متخصصان معتقدند که ترکیبات موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند محرکی برای گرایش به سمت مصرف الکل باشد. این در حالی است که طرفداران این نوشابه‌ها اغلب قشر جوان و در حال تحصیل هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان این روزها به نوشابه‌های انرژی ‌زا که حاوی کافئین بالا هستند روی می‌آورند و برای اینکه بتوانند بیشتر بیدار بمانند مقادیر زیادی از این نوشابه‌ها را استفاده می‌کنند.

متاسفانه نوجوانان و جوانانی که تمایل زیادی به مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها دارند، نمی‌دانند که استفاده دوز بالای نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند گرایش و حتی وابستگی به مصرف الکل را در آنها افزایش دهد.

پزشکان و متخصصان تغذیه تاکید دارند که این نوشابه‌ها حاوی کالری اضافه و مواد افزودنی هستند که وقتی به مواد غذایی اضافه می‌شوند ممکن است در آینده منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان شود.

همچنین دکتر استیو لیپشولتز از دانشکده پزشکی دانشگاه میامی در این باره خاطرنشان کرد: نوشابه‌های انرژی زا هیچ خاصیت درمانی ندارند و بسیاری از ترکیبات تشکیل دهنده آنها در حال حاضر تحت بررسی و آزمایش هستند. با وجود مشکلاتی که این نوشابه‌ها ممکن است برای سلامت کودکان داشته باشند اما در حال حاضر محدودیت و مقرراتی برای مصرف آنها وجود ندارد.

کد خبر 128329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز