میترا بیدی: داستان ساخت مسکن مهر در استان آذربایجان‌غربی با 2 روایت متفاوت از سوی مسئولان دولتی این استان نقل می‌شود.

مسکن مهر

اداره کل تعاون از سازمان مسکن و شهرسازی استان به‌دلیل روند کند اختصاص زمین به تعاونی‌ها گله دارد و از نحوه تخصیص زمین انتقاد می‌کند. مدیرکل تعاون آذربایجان غربی معتقد است پیشرفت ساخت‌وساز مسکن مهر در این استان با آنچه رئیس سازمان و مسکن و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادعا می‌کند، فاصله بسیاری دارد. البته نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تمامی دستگاه‌های دولتی استان را در تاخیر ساخت مسکن مهر مقصر قلمداد کرده، اما 80درصد علل تاخیر را به سازمان مسکن و شهرسازی نسبت داده است. از سوی دیگر رئیس سازمان مسکن و شهرسازی با تاکید بر پیشرفت مورد انتظار ساخت مسکن مهر، هرگونه ایرادی را به عملکرد این سازمان رد می‌کند. وی افتتاح 3050 واحد مسکونی را که با حضور وزیر مسکن و شهرسازی در 19 بهمن امسال انجام شد، گواه ادعای خود عنوان می‌کند؛ افتتاحیه‌ای که به گفته نصیری، مدیرکل تعاون آذربایجان غربی، نمادین است.

مدیرکل تعاون آذربایجان غربی در نشستی خبری اعلام کرد ساخت مسکن مهر در استان با کندی روبه‌روست و با انتقاد از سازمان مسکن و شهرسازی به‌دلیل واگذار نکردن زمین برای ساخت مسکن‌ مهر گفت: «2 سال از تشکیل تعاونی‌های مسکن مهر در 3 شهرستان سلماس، خوی و تکاب می‌گذرد، اما زمینی برای عملیات ساخت‌وساز به آنها واگذار نشده است.»
رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان در پاسخ به این گلایه، آماری از واگذاری زمین در این 3 شهرستان به خبرنگار همشهری ارائه می‌دهد.

به گفته خلیل محبت خواه، در سلماس قرارداد 832 واحد مسکونی بسته، پروانه ساخت آنها صادر شده و پی‌سازی آنها به پایان رسیده است. او می‌گوید: « در خوی 4/1 هکتار، در تکاب 9 هکتار و در سلماس 5/1 هکتار زمین واگذار کرده‌ایم.»

اما نصیری در گفت‌وگو با همشهری همچنان بر ادعای خود پافشاری و تاکید می‌کند: «در تکاب تا جایی که من اطلاع دارم، زمینی به تعاونی‌های مسکن واگذار نشده است. 4 تعاونی در تکاب تشکیل شده بود که به هیچ‌یک زمینی داده نشد. زمینی هم که بعد از 2 سال و اندی به تعاونی فرهنگیان دادند، معارض داشت که دوباره به معارضان بازگردانده شد. تنها مسکن مهری که در استان آذربایجان‌غربی به تعاونی‌ها واگذار کرده‌اند طرحی 88 واحدی است. اگر مسکن و شهرسازی ادعا می‌کند که به تعاونی‌ها زمین داده است، من آن تعاونی‌ها را نمی‌شناسم.»

مدیرکل تعاون آذربایجان غربی درست یک روز قبل از افتتاح 3050 واحد مسکن مهر با حضور وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان را خطاب قرار داده و گفته بود: «خوشحال می‌شوم بدانم سازمان مسکن و شهرسازی که تبلیغات افتتاح 3050 واحد مسکن مهر را با حضور وزیر در بوق و کرنا کرده است، کدام واحدها را و در کجا به بهره‌برداری می‌رساند؟ چرا می‌خواهند فقط به‌صورت نمادین 288 واحد مسکن مهر را در ماکو افتتاح کنند؟ چرا مسکن‌های 500 واحدی ارومیه را افتتاح نمی‌کنند؟ چرا ما از این تعداد واحد آماده شده اطلاعی نداریم؟» اما محبت‌خواه پس از برگزاری مراسم افتتاح مسکن مهر در شهرستان ماکو در پاسخ به این سؤالات می‌گوید:

«در این مراسم 3050 واحد مسکونی به‌صورت همزمان در سراسر استان به بهره‌برداری رسید. ساخت مسکن مهر در استان
بیش از 30 درصد پیشرفت دارد. اکنون پی‌سازی 20 هزار واحد تمام شده است و در مرحله اجرای اسکلت و سقف قرار دارد.»

گلمان یا گلشهر

مدیرکل تعاون استان آذربایجان‌غربی با انتقاد از سازمان مسکن و شهرسازی به‌دلیل واگذاری زمین به افراد مستضعف در نقطه‌ای بدون امکانات به نام گلمان و تحویل زمین مرغوب به تعاونی‌های مسکن شرکت‌های دولتی می‌گوید: «واگذاری مسکن مهر به شرکت‌های تعاونی دولتی در گلشهر برخلاف سیاست‌های دولت بود. بیشتر افرادی که در سفرهای استانی دولت به رئیس‌جمهوری نامه داده بودند، در گلمان مسکن مهر دریافت کردند. گلمان در مقایسه با گلشهر در فاصله دورتر از مرکز ارومیه قرار دارد، اما گلشهر در جوار ارومیه و تقریبا به شهر چسبیده است. اکنون گلمان نه امکانات بهداشتی، خدماتی و فضای سبز دارد و نه امکانات آموزشی. این در حالی‌ است که به‌دلیل دوری این منطقه از شهر ارومیه، باید در زمینه تامین امکانات آن اولویت قائل می‌شدند.»

نصیری ادامه می‌دهد: « بهتر بود به تعاونی‌های مسکن دستگاه‌های دولتی در گلمان زمین اختصاص می‌دادند، زیرا آوردن امکانات به این نقطه برای دستگاه‌های دولتی آسان‌تر است تا افراد معمولی. اما مدیر وقت مسکن و شهرسازی می‌گفت، هر تعاونی که زودتر بیاید، زمین بهتری دریافت می‌کند. تعاونی‌های مسکن دستگاه‌های دولتی به محض آغاز طرح مسکن مهر آماده بودند اما تعاونی‌های مسکن محلی آن زمان هنوز تشکیل نشده بود. اگر گلمان را به دستگاه‌های دولتی داده بودند، الان وضعش خیلی بهتر بود.»داشتن معارض دلیلی است که رئیس مسکن و شهرسازی در پاسخ به این اشکال مدیرکل تعاون استان بیان می‌کند. او می‌افزاید: «زمین‌ها براساس آماده بودن و نداشتن معارض به ترتیب به تعاونی‌ها واگذار شده‌اند. در گلشهر هم چند تعاونی داریم که متعلق به اصناف کارگری و تاکسیرانی است.»

اما این طور که مدیرکل تعاون استان می‌گوید زمین‌های منطقه گلشهر هم معارض دارد. او توضیح می‌دهد: «وجود معارض را به‌عنوان دلیل نمی‌پذیرم. همین منطقه گلشهر هنوز هم معارض دارد که برطرف نشده است. مسکن و شهرسازی زمین‌های با معارض را در جاهای دیگر هم واگذار کرده است. نمونه چنین زمین‌هایی در پیرانشهر قرار دارد؛در منطقه‌ای معروف به پشت سی‌ان‌جی بیش از 380 واحد در حال ساخت است و تا طبقات سوم و چهارم هم پیش رفته است، اما هنوز معارض دارد و در حال مذاکره با شاکی‌ها هستند.»

اختلاف نظر در تشخیص مانع

رئیس مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی در پاسخ به انتقاد کندی ساخت مسکن مهر نیز از برخورد با تعاونی‌های متخلف خبر می‌دهد و می‌گوید: «ما قرارداد با تعاونی‌هایی را که کار نکنند، فسخ می‌کنیم و تاکنون این کار را در ارومیه و سلماس انجام داده‌ایم. در عوض، از هر تعاونی که براساس زمانبندی و بدون تاخیر کار کند، حمایت می‌کنیم. در یک کلام، هر مانعی که بخواهد جلوی اجرای مسکن مهر را بگیرد باید از چرخه خارج شود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به عقیده مدیرکل تعاون استان مانع اصلی اجرای مسکن مهر خود سازمان مسکن و شهرسازی است. او توضیح می‌دهد: «ما الان شرکت تعاونی داریم که بیش از 2 سال در نوبت معرفی به بانک است. برای نمونه شرکت تعاونی شماره 30 در منطقه ایثار ارومیه که در این باره به اداره کل تعاون نامه‌نگاری کرده‌ است و از مانع‌تراشی مسکن و شهرسازی برای معرفی به بانک گلایه دارد. این تعاونی اسکلت‌بندی را به پایان برده و باید برای نازک‌کاری وام دریافت کند. اصلا جزو وظایف کارشناس مسکن و شهرسازی نیست که در کار بانک دخالت کند. بانک باید تصمیم بگیرد وام به تعاونی تعلق گیرد یا نه. کارشناس شهرسازی باید تعاونی را به بانک معرفی کند.»

ریزش متقاضیان مسکن مهر در آذربایجان‌غربی

مسکن مهر، طرحی سراسری است که با هدف تأمین مسکن مناسب برای مردم بویژه اقشار کم درآمد از سوی دولت در سال‌های اخیر اجرایی شد. در تبصره 6 بودجه سال 1386 کل کشور برای نیل به اهداف تعیین شده راهکارهایی مانند اجاره بلندمدت زمین در چارچوب حق بهره‌برداری از زمین‌های دولتی به‌منظور کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده واحد مسکونی دیده شده بود. همچنین قرار شد که اجرای این طرح در شهرهای با جمعیتی کمتر از 25 هزار نفر به قائم مقامی وزارت مسکن و شهرسازی، بر‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت مسکن و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی 19 بهمن در مراسم افتتاح مجموعه مسکونی 288 واحدی شهرستان ماکو، تعداد متقاضیان مسکن مهر شهری در استان آذربایجان غربی را 21 هزار و 400 نفر اعلام کرد و گفت: «‌عملیات پی ریزی در همه واحدهای مسکونی مهر به پایان رسیده است و 9105 واحد عملیات سفت‌کاری را پشت‌سر گذاشته‌اند.»

وی با بیان این‌که ‌اکنون 1512 واحد مسکونی مهر استان آذربایجان غربی در مرحله اتمام نازک‌کاری قرار دارد از ساخت 27 هزار واحد مسکونی در روستاهای این استان خبر داد و افزود: «همه متقاضیان نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها می‌توانند، بدون مشکل از تسهیلات 10 میلیون تومانی قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.»

وزیر مسکن و شهرسازی تعداد کل واحدهای مسکونی شهری و روستایی در دست ساخت استان آذربایجان غربی را 48 هزار و 400 واحد اعلام کرد و ادامه داد: «ساخت این تعداد واحد مسکونی به معنی ایجاد اشتغال برای 96 هزار نفر و در اختیار قرار گرفتن 750 میلیارد تومان تسهیلات برای این استان است.»

با این‌حال مدیرکل اداره تعاون آذربایجان غربی، اشکالاتی را به روند اجرای مسکن مهر در این استان وارد می‌داند. نصیری می‌گوید: «اگر سیاست مسکن مهر آن‌گونه که مد‌نظر دولت است در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شد، قیمت تمام شده مسکن مهر کمتر در می‌آمد. سیاست دولت بر ساخت حداکثر 2طبقه بود، نه 14 طبقه که این سیاست در آذربایجان غربی رعایت نشد. به‌طور مثال، در گلمان ارومیه، آپارتمان‌های 5 طبقه به قرار هر واحد 28 تا 29 میلیون تومان تمام شد، اما در گلشهر برای ساخت آپارتمان‌های 14 طبقه مجوز داده شد که ساخت هر واحد حدود 35 میلیون تومان هزینه داشت.» وی افزود: «این افزایش قیمت به‌دلیل تامین مشاعات، آسانسور و سایر هزینه‌های بلند مرتبه‌سازی است که با سیاست دولت مبنی بر تامین مسکن ارزان قیمت منافات دارد. »

نصیری با تاکید به این‌که از مجموع 560 تعاونی مربوط به بخش مسکن در استان، 296 تعاونی در زمینه مسکن مهر فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: «در اوایل70 هزار نفر در آذربایجان غربی برای مسکن مهر ثبت‌نام کردند که از این تعداد، بیش از 50 هزار نفر را به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی کردیم اما پس از مدتی این تعداد ریزش کرد و به 21 هزار نفر رسید.»

کد خبر 128220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز