همشهری آنلاین: چین،‌در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد شکست در عمل کردن به وعده‌ها برای کمک به 300 میلیون سیگاری این کشور برای ترک کردن، دستور داده است که صحنه‌های سیگار کشیدن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی محدود شود.

Chinese actor

به گزارش خبرگزاری فرانسه اداره دولتی رادیو، فیلم و تلویزیون (SARFT)، سازمان ناظر رسانه‌ای چین، خواستار "کنترل سخت‌تر" بر صحنه‌های سیگار کشیدن و ممنوعیت حضور کودکان و نوجوانان در صحنه‌هایی از فیلم‌ها شده است که در آن هر کسی سیگار می‌‌کشد.

بر اساس دستوری که بر روی وب‌سایت SARFT در روز شنبه 12 فوریه منتشر شده است، نشان دادن نشان‌های تجاری سیگارها در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی ممنوع شده است، و صحنه‌‌های سیگار کشیدن باید به کوتاه‌‌ترین حد ممکن برسد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی شین‌هوا، یک نظرخواهی در میان 11000 دانش‌آموز مدارس راهنمایی در پکن نشان داد که حدود 33 درصد آنها پس از دیدن سیگار کشیدن هنرپیشه‌ها در تلویزیون می‌‌خواهند سیگار کشیدن را امتحان کنند.

دخانیات قاتل اصلی مردم چین - بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دخانیات جهان- است و سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی هزینه‌های پزشکی و اجتماعی سنگینی را ایجاد می‌کند.

ماه گذشته کارشناسان پزشکی چینی و خارجی گزارش مشترکی را منتشر کردند که در آن هشدار داده شده بود مرگ و میر ناشی از سیگار در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تا سال 2030 ممکن است سه برابر شود.

این گزارش می‌گوید در صورتی که اقداماتی جدی به عمل نیاید، در مقایسه با 1.2 میلیون نفر مرگ و میر در سال 2005، هر سال تا سال 2030 ممکن است بیش از 3.5 میلیون نفر چینی به علت بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن بمیرند.

چین پنچ سال پیش به پیمان چارچوب کنترل دخانیات (FCTC) سازمان جهانی بهداشت پیوست.

کارشناسان می‌گویند چین در اجرای ضروریات این پیمان، از جمله ممنوع کردن سیگار کشیدن در مکان‌های دربسته ضعیف عمل کرده است و مردم هنوز آزادانه در رستوران‌ها و ساختمان‌های دولتی سیگار می‌کشند.

کد خبر 128191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز