یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

یک هفته پس از گفته‌های هشدار‌دهنده رئیس قوه قضاییه در شورای‌عالی اداری هرمزگان مبنی بر اینکه «در نقاطی مانند مازندران و گیلان مسئله از بین‌بردن جنگل‌ها و تصرف اموال عمومی وجود دارد»، دکتر محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی مازندران نسبت به از دست رفتن مناظر طبیعی و کور شدن این مناظر به‌دلیل ساخت‌وسازهای تجاری در مازندران هشدار داد.

جنگل

 وی در گفت‌وگو با همشهری افزود: روند شتابناک ساخت‌وسازهای تجاری که اغلب در کنار جاده و راه‌های دسترسی اتفاق می‌افتد، همچون دیواری، مانع دیده‌شدن جاذبه‌های اکوتوریستی‌شده و اگر این روند ادامه یابد، در آینده نزدیک مجالی برای جذب توریست باقی نمی‌ماند.

امینی با اشاره به اینکه هر جا راه دسترسی ایجاد شده، به‌دلیل ضعف حفاظت، زمینه سوءاستفاده برای زمین‌خواران و بسازو‌بفروش‌ها فراهم شده است، ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند این ساخت‌وسازها که مثل قارچ از زمین سربرمی‌آورند نشانه توسعه و پیشرفت است درحالی‌که این سازه‌ها ظاهر توسعه را دارند اما عملکرد آنها - که به قیمت تغییر کاربری و تخریب رویشگاه‌های جنگلی تمام شده - کاملا ضد‌توسعه پایدار است.

وی نقطه شروع ساخت‌وسازهای ویرانگر شمال را پروژه‌های عمرانی عنوان کرد و گفت: وقتی ما جاده‌ای می‌سازیم اما هیچ‌گونه امکان حفاظتی برای آن درنظر نمی‌گیریم، در واقع امکان دسترسی به طبیعت را فراهم ساخته‌ایم بی‌آنکه اهرم بازدارنده‌ای برای پیشگیری از تخریب و تصرف وجود داشته باشد.

امینی از آزادراه در دست ساخت تهران - شمال به‌عنوان کانون تخریب شمال نام برد و تصریح کرد: تجربه نشان داده است در کنار تمامی راه‌های دسترسی تهران به شمال بیشترین واحدهای تجاری احداث‌شده و واحدهایی هستند که کمتر سنخیتی با کاربری گردشگری دارند.

برای نمونه، غرب مازندران پوشیده از ساخت وسازهای اینچنینی است؛ ساخت و سازهایی که به‌صورت یک خط در اطراف جاده‌های دسترسی ایجاد شده است. اسفبارتر آنکه اخیرا شنیده می‌شود که برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در رامسر هم مجوز صادر می‌شود؛ این درحالی است که زیبایی رامسر به خاطر ساخت‌وساز کم‌مرتبه و مصون ماندن چشم‌اندازهای طبیعی اطراف این شهر است.

یادآور می‌شود که چندی پیش، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور هم در گفت‌وگو با همشهری از تخریب 120هزار هکتار از رویشگاه‌های جنگلی شمال کشور طی 15سال اخیر خبر داد و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که علاوه بر تخریب این رویشگاه‌ها که در مرزهای فوقانی عرصه‌های جنگل‌های مازندران، گیلان و گلستان اتفاق افتاده، 200هزارهکتار از جنگل‌های مازندران هم تنک شده است.

این گزارش می‌افزاید: سه‌شنبه گذشته ریاست قوه قضاییه در شورای اداری استان هرمزگان ضمن انتقاد از تخریب عرصه‌های جنگلی شمال کشور گفته بود: چرا باید زمین‌هایی به بهانه اجرای طرح‌هایی واگذار شود و قبل از اجرای طرح به‌صورت قطعی در اختیار متصرفان قرار گیرد؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع جنگل‌های شمال، افزوده بود: در این زمینه با رئیس‌جمهور بارها صحبت کرده‌ام. متأسفانه جنگلی را که چند سال زمان می‌برد تا پدید آید شبانه کف‌‌بری می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌چیز مشخص نشود. بعد بلوک می‌گذارند و قطعه‌بندی می‌کنند. این اتفاق بسیار سوزناک و اسباب تأسف است که ثروت ملی از بین برود. این کوتاهی از ناحیه همه است.

کد خبر 128179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز