گروه ادب و هنر: چهارشنبه شب، آخرین سیمرغ‌های بلورین که از سال بعد به جام تغییر شکل می‌دهند، روی دست برندگان می‌نشینند و با این حساب، سالن اصلی برج میلاد که فعلا کارکرد کاخ جشنواره را دارد، از روز سه‌شنبه ‌خود را برای مراسم اختتامیه حاضر می‌کند، درحالی‌که هنوز در آخرین ساعات عمر جشنواره 6 فیلم به برج میلاد نرسیده‌اند.

سینما ایران

تنها یک روز از نمایش فیلم‌ها در برج میلاد، وقت مانده و همچنان 6 فیلم از آثار بخش اصلی جشنواره روی پرده نرفته‌اند؛ «اخراجی‌های3»، «جرم»، «خیابان‌های‌آرام»، «سعادت‌آباد»، «گلوگاه شیطان» و «مصایب چارلی» از بخش مسابقه اصلی جشنواره طی 8 روز نمایش فیلم در کاخ جشنواره رنگ پرده را ندیدند. از میان این آثار «سعادت‌آباد» مازیار میری در سینماهای مردمی نمایش داشته که با استقبال همراه بوده است. «جرم» پریشب در سینما آزادی 2 بار اکران شد و نظر عمده مخاطبان را جلب کرد.

اخراجی‌ها هم در آخرین روزها به جشنواره رسید و مسعود ده نمکی تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم با عذرخواهی از مخاطبان فیلمش، خبر داد که این فیلم در 128 دقیقه از امروز به نمایش گذاشته می‌شود. قرار بود این فیلم از روز شنبه در سینماهای مردمی جشنواره به نمایش درآید اما به‌دلیل طولانی شدن مراحل فنی این کار صورت نگرفت. فیلم خیابان‌های آرام تبریزی نیز در سینماهای مردمی اکران شده ولی هنوز به برج میلاد نرسیده است.

دیروز در نخستین سئانس سالن همایش‌های برج میلاد فیلمی برای اهالی رسانه به نمایش گذاشته نشد. در برنامه‌ای که آخرین ساعات شنبه شب اعلام شد، قرار بود در ساعت 10 صبح دیروز «گلوگاه» به کارگردانی ابراهیم معیری به نمایش درآید که نمایش این فیلم به‌دلیل نرسیدن به جشنواره منتفی شد.

ادای دین به مقاومت 33روزه برابر صهیونیست‌ها

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «سی‌و‌سه روز» با حضور جمال شورجه (کارگردان)، حسن ایوبی (تدوینگر)، علی دادرس (نویسنده) و بازیگرانی چون پی‌یر داغر عصر شنبه در مرکز جشنواره فیلم فجر برگزار شد. جمال شورجه در این نشست گفت: فیلمنامه فیلم «سی‌و‌سه روز» توسط آقای شمقدری و شهاب ملت‌خواه به من سفارش داده شد. من متن اول فیلمنامه را خواندم و بازنویسی آن توسط علی دادرس صورت گرفت. از آنجایی که این فیلمنامه را براساس فرهنگ خودمان نوشته بودیم، برای اینکه با فرهنگ لبنان همخوانی داشته باشد دستکاری‌‌هایی در آن انجام دادیم.

جمال شورجه با بیان اینکه این فیلم با هدف‌گیری جهان عرب ساخته شده، گفت: قرار است در آینده با زیرنویس انگلیسی، این فیلم را در اروپا اکران کنیم. وی افزود: دیروز کپی‌های ما آماده شد و ما خیلی زمان نداشتیم تا اینکه بتوانیم فیلم را دوبله کنیم اما برای اکران در سینماهای ایران این فیلم دوبله خواهد شد و صدای آن هم به صدای دالبی تبدیل می‌شود. کارگردان «سی‌و سه روز» در ادامه بیان داشت: فیلمنامه فیلم ادای دینی بود به کسانی که 33 روز مقاومت کردند، نه تنها شیعیان بلکه تمام ادیان و اقوام مختلف بودند که در این مقاومت حضور داشتند و اسرائیلی‌ها را به پذیرش خواسته‌هایشان وادار کردند.

جنجال‌های قند و کله قند

اعتراض رضا میرکریمی به داوری جشنواره فیلم فجر همچنان خبر ساز است. پس از نشست فیلم «یک حبه قند» و پافشاری میرکریمی بر حرف‌هایش، افزون بر دبیر جشنواره، برخی داوران نیز رسما موضع‌گیری کردند و حتی جهانگیر الماسی با تعابیری خاص پای «کله قند» را پیش کشید. این پاسخ الماسی جواب‌های منوچهر محمدی و همایون اسعدیان را به‌دنبال داشت که جهانگیر الماسی شنبه‌شب به برنامه هفت فریدون جیرانی رفت و درباره این اظهارات سخنانی مطرح کرد.

اما در این میان احمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته از فیلم یه حبه قند، تمجید کرد و آن را فیلمی با ساختار بسیار قوی و پیچیده عنوان کرد و گفت: این فیلم از کارگردانی و بازی‌های بسیار قوی، دکوپاژ بسیار زیبا و ساختاری سنگین برخوردار است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به فیلم «سیب وسلما» اشاره کرد و گفت: برعکس «یه حبه قند»، فیلم «سیب و سلما» موضوع خوبی دارد اما خیلی ساده‌انگارانه پرداخته شده است. از دکوپاژ، بازی و ساختار متوسطی برخوردار است. یک جاهایی در فیلم، اصلا نیاز نبود خیلی رو گفته شود چون به شعار می‌رسید، تماشاچی خودش باید برداشت بکند اما اینگونه نبود. در واقع مهندسی خوبی در فیلمنامه آن ندیدم.

کد خبر 128167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز