دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان یکشنبه 7 ژانویه (17 دی) کشف منبع جدیدی برای سلول‌های بنیادی انسانی را که توانایی رشد یافتن به انواع مختلف سلول‌های بدن را دارند، گزارش کردند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این سلول‌های بنیادی در مایع آمنیونی که اطراف جنین را احاطه می کند، می‌توانند روزی به یک منبع به آسانی در دسترس برای سلول‌های بنیادی بدل شود که مشکل اخلاقی مربوط به برداشت سلول‌های بنیادی از خود جنین را ندارد.

دکتر آنتونی آتالا، رئیس موسسه پزشکی باززایی در دانشکده پزشکی ویک فارست و سرپرست ایتن تحقیق گفت: "به دست آوردن این سلول‌ها آسانتر است و از طریق اعمال پزشکی قابل قبول (برای مثال، آمنیوسنتز یا نمونه برداری از مایع امنیون برای مقاصد تشخیصی) که به صورت معمول انجام می‌شوند، صورت می‌گیرد."

پل سانبرگ، رئیس مرکز سالمندی و ترمیم استخوان دانشگاه فلوریدای جنوبی در شهر تامپا در این باره افزود:" مایع آمنیون منبع دیگری از سلول‌های چندتوانی است. از آنجایی که این سلول‌ها را می‌توان پس از تولد یا از طریق آمنیوسنتز به دست آورد،امکان ذخیره‌کردن آنها وجود دارد. اگر این رده‌های سلولی در دسترس قرار بگیرند، می‌توان پژوهش‌ها را بر روی این منبع غیرجنینی انجام داد و به این ترتیب همه اعتراضات اخلاقی در مورد پژوهش بر روی سلول‌های بنیادی برطرف می‌شود."

کشف این سلول‌ها که سلول‌های بنیادی مشتق از مایع آمنیونی (AFS) نامیده می‌شوند، در شماره 7 ژانویه نشریه Nature Biotechnology گزارش داده شده است.

امید بر این است که سلول‌های بنیادی که دارای این توان هستند که به انواع مختلف سلول‌های بدنی نمو پیدا کنند، زمانی به دستیابی به راه‌ علاج بیماری‌هایی مانند دیابت، آلزایمر، نارسایی کبد، آسیب نخاع، سکته مغزی و بیماری قلبی منجر شوند.

استفاده از سلولهای بنیادی به دست آمده از جنین از 9 آگوست 2001 گه جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا محدودیت‌هایی بر استفاده از اعتبارات دولتی برای تحقیق در این زمینه برقرار کرد، با موانع سختی روبرو بوده است. از این هنگام به بعد بودجه‌های دولتی را در آمریکا می‌توان تنها برای تحقیق بر روی سلول‌های بنیادی مشتق از جنین‌هایی استفاده کرد که پیش از آن زمان مرده باشند.

برای همین دانشمندان آمریکایی به دنبال منابع جدید و کمتر بحث‌برانگیز برای سلول‌های بنیادی بوده‌اند.

از قبل مشخص شده بود که که جفت و مایع آمنیونی دارای تعداد بسیاری از سلول‌های ریزش‌پیداکرده از جنین در حال رشد هستند. به گفته دکتر آتالا این سلول‌ها را می‌توان برداشت کرد، و خارج از بدن رشد داد و  استفاده کرد.

بر خلاف سلول‌های بنیادی "حقیقی"، این سلول‌ها برای تبدیل‌شدن به تنها یک نوع سلول یا انواع محدودی از سلول‌های دیگر قابلیت دارند.

آتالا در این باره گفت: "ما می‌خواستیم ببینیم آیا جمعیت سلول‌های بنیادی حقیقی یعنی سلول‌های بنیادی چندتوانی که می‌توانند انواع متعددی از سلول‌های بدنی را بوجود آورند، نیز در مایع آمنیون وجود دارد یا نه."

گروه آتالا پس از هفت سال جستجو متوجه شدند که 1 درصد سلول‌های مایع آمنیونی چندتوانی هستند. به نظر می‌رسد این سلول‌های به تازگی کشف‌شده دارای خصوصیاتی هستند که در نیمه راه میان سلول‌های بنیادی جنینی و  سلول‌های بنیادی بزرگسال است. این سلول‌ها مانند سایر سلول‌های بنیادی می‌توانند خودشان را باززایی کنند و هر 36 ساعت یکبار شمارشان دو برابر می‌شود. اما برخلاف سایر سلول‌های ‌بنیادی تومور تولید نمی‌کنند.

به گفته آتالا این سلول‌های بنیادی را می‌توان در هزمانی از آغاز بارداری نا درست پیش از زایمان برداشت کرد. از لحاظ نظری یک بانک حاوی 10000 نمونه از این سلول‌ها می‌تواند بالقوه برای 99 درصد جمعیت امریکا سلول با تطبیق ژنتیکی کامل را برای پیوند فراهم آورد. البته تا شروع تحقیقات بر روی انسان‌ها هنوز باید صبر کرد.

کد خبر 12814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز